• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-15 09:22:09 följande:
    Magda: Det jag fått höra/lära mig är att cervix består till största delen av bindväv (85%), bara till mellan fyra och tio procent av glatt muskulatur.
    Se där ja. alltid lär man sig nått nytt Antagligen jag som tolkat läkaren fel n'rdom pratat om olika delar hit å dit. Tack för att du upplyste mig Hur som, ett organ som kan förändras och bete sig olika i olika graviditeter, och i olika delar av graviditeten, det har vi ju alla fått erfara.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-15 10:31:30 följande:
    Se där ja. alltid lär man sig nått nytt Antagligen jag som tolkat läkaren fel n'rdom pratat om olika delar hit å dit. Tack för att du upplyste mig Hur som, ett organ som kan förändras och bete sig olika i olika graviditeter, och i olika delar av graviditeten, det har vi ju alla fått erfara.
    Ja, man lär så länge man lever
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-15 10:51:31 följande:
    Ja, man lär så länge man lever
    ja å tänk så mycke bra vi har lärt oss av varann här i tråden! Inte minst att det finns många underbara tjejer där ute som stöttar och peppar fast man eg inte känner varann alls. Det är guld!
  • Niinis

tror jag håller på att få missfall, är i v.8 nu. fick en massa blödningar imorse, och har lite molvärk...

• MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-15 10:55:29 följande:
    tror jag håller på att få missfall, är i v.8 nu. fick en massa blödningar imorse, och har lite molvärk...

ta inte ut nått mf i förtid. blödningar i tidig graviditet är inte alls ovanligt. har haft det själv i alla gravidteter. kring vecka 7 i den här grav hade jag en rejäl blödning + molvärk, var helt 100 på mf men det var det inte.

ring och be att få komma in på vul om du vill få det kollat.

KRAM!!!

• Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-15 10:58:30 följande:

ta inte ut nått mf i förtid. blödningar i tidig graviditet är inte alls ovanligt. har haft det själv i alla gravidteter. kring vecka 7 i den här grav hade jag en rejäl blödning + molvärk, var helt 100 på mf men det var det inte.

ring och be att få komma in på vul om du vill få det kollat.

KRAM!!!

jag har också haft det varje gång, men INTE så rikliga som denna gång och med (äckelvarning) klumpar i. Så har bara en känsla av att det är missfall, men man vet ju aldrig.
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-10-15 11:06:51 följande:
    jag har också haft det varje gång, men INTE så rikliga som denna gång och med (äckelvarning) klumpar i. Så har bara en känsla av att det är missfall, men man vet ju aldrig.
    Hur känner du dig då? Känns det som "strunt samma, det blir vad det blir.." eller är du orolig och vill kolla upp det för att veta säkert?
  • Schäfer
    Niinis skrev 2010-10-15 11:06:51 följande:
    Usch vad jobbigt Ring och be att få kolla upp det, dummt att gå och inte veta och oroa sig...
    Jag hade mega blödning i v.7 och i v.14. Då blödde det mycket mer än en kraftig mens med klumpar som var stora som äpplen... Jag var också övertygad om att det var missfall, men grav.symptomen bestod och på ultraljud 2 dagar senare såg vi ett hjärta som tickade och på mig var det en hinnseparation.
    Min blödning kom plötsligt och gick över lika fort!
    Håller tummarna för Dig vännen! *kram*
  • Dallis
    Schäfer skrev 2010-10-13 10:58:12 följande:
    Dallis: hur känns det idag? Målet närmar sig
    Det känns ganska hyfsat. Jag var inne en sväng på förlossningen (igen) i onsdags. Fick en liten, liten blödning. CTG:n var bra, men jag fick en spruta Bricanyl. Det var en skum läkare, han verkade inte riktigt veta vad han skulle göra. Han pratade om att klippa cerklaget och att jag inte fick ha sd då, därav sprutan, men sen när jag hade fått sprutan, så fick jag åka hem igen. Jag fattar inte riktigt vitsen med det. Sd kommer ju tillbaka när Bricanylen slutar verka.... Men men. Ringde till Lund igår, för att höra vad de tycker och eftersom det hade slutat blöda, så skulle jag avvakta till klippet på måndag.

Just nu vill jag bara ha ut ungen. Det känns som att jag har varit gravid i 1½ år, det är trångt i magen, Plutt försöker sträcka på sig, vilket medför att magen aldrig är rund, utan snarare rektangulär och hoan trycker ner mot cerklaget.... Jag har fått för mig att det blir förlossning nästa vecka och skulle bli sjukt besviken om så inte är fallet. Jag har ju trots allt inte BF förrän 12/11...
    Schäfer skrev 2010-10-14 17:42:05 följande:
    Måste fråga alla - är det någon som varit med om att de inte kunnat se cerklaget på vul?
    Har blivit lite rädd här hemma så idag har jag inte vågat duscha... Går bara på toa...
    På min första akuttid i Lund, kunde läkaren inte se cerklaget på vul och hon har haft svårt att se det efter det också. På senaste kollen, med en annan läkare, kunde tom jag se det tydligt och det har jag inte kunnat göra de andra gångerna
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-15 11:09:18 följande:
    Hur känner du dig då? Känns det som "strunt samma, det blir vad det blir.." eller är du orolig och vill kolla upp det för att veta säkert?
    jag känner såhärr, jag är så trött på att oroa mig år efter år för graviditeter, och är sååå trött psykiskt just nu efter gravid beskedet så jag känner att det blir som det är meningen att det ska bli, jag förlitar mig helt på det. Jag tänker inte gå och kolla upp detta om blödningarna inte fortsätter osv. Nu verkar de avtagit lite grann, så det får bli som det blir, nu försöker jag koncentrera mig på de barn jag redan har här hemma Skrattande lagat supergod middag och bakat blåbärspaj med vaniljsås så att sonen förhoppningsvis blir glad när han kommer hem från skolan! Och nu ska jag mysa med lilltjejen. En till liten vore väldigt välkommen och älskad, men är det inte menat så är det inte. Men vi får hålla tummarna!

Och underbart att det går så bra för dig vännen!!{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Cerclage?