• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    SaraDK skrev 2010-10-22 12:21:18 följande:
    Oki... Känns lugnande att veta på ett ungefär hur det kan vara.
    Det är inte spa vi ska på utan Spamalot, som är en teater baserad på Monty Phyton. Bl a Johan Glans och de från Hipp Hipp medverkar. Borde ju inte vara något problem eftersom man sitter stilla. Får bara hoppas på att jag inte har ont...
    Hahaha, känner mig inte alls dum Oskyldig
  • karo
    SaraDK Vi har väldigt lik bakgrund hoppas att det slutar bra för oss denna gång... Hur glad jag än är för vår son så längtar jag att få uppleva allt det där" bebisvanliga". och alla extra läkar- hab besök som man måste göra nu.

Jag har varit på förberedande samtal idag, och det kändes väll ok. det jag är mest nervös för just nu är bedövningen då jag är OTROLIGT sprut rädd. När de skulle ta blodprov idag så lyckade de efter 3 gången och byte av personal.

Han mätte bebis huvud på VUL idag för han sa att man fick ett mer korrekt veckotal, då var jag 13+0 (huvud till rumpa 12+2)
  • Dallis

En liten uppdatering:

Var inne en sväng på förlossningen idag för koll. Har inte kännt av Plutt på hela dagen, så jag ringde dit.
    Fick träffa en helt underbar läkare som jag har träffat innan och allt såg bra ut.
    Såg på ul hur hoan rörde sig, men kände fortfarande inget. Läkaren var helt övertygad om att jag har börjat öppna mig, så hon gjorde ingen gyn undersökning. Nu är det bara till vänta.
    Har konstant molvärk i "mensmagen" och ryggslutet och sd blir mer och mer smärtsamma, men fortfarande inte regelbundna....
    Hoppas på att det sker innan helgen är slut :)

• Lanie

oj vad det händer grejer i tråden!

Dallis:så spännande, det är nära nu!

Magda84: vilket härligt möte!

Karo o SaraDK: jag hoppas så innerligt att det kommer o gå bra för er den här gången!

Själv sitter jag bara o väntar på att tiden ska gå.. kan inte veckorna gå lite fortare?

• Schäfer

Hur kommer ni att göra med vaccination mot influensa i år nu när ni är gravida?
    (tänker inte på svininfluensan, den är jag redan vaccinerad mot)...

• SaraDK
    Schäfer skrev 2010-10-22 12:59:41 följande:
    Hahaha, känner mig inte alls dum Oskyldig
    Hahaha..Inte lätt att ha koll på allt som händer...
    karo skrev 2010-10-22 15:23:35 följande:
    SaraDK Vi har väldigt lik bakgrund hoppas att det slutar bra för oss denna gång... Hur glad jag än är för vår son så längtar jag att få uppleva allt det där" bebisvanliga". och alla extra läkar- hab besök som man måste göra nu.

Jag har varit på förberedande samtal idag, och det kändes väll ok. det jag är mest nervös för just nu är bedövningen då jag är OTROLIGT sprut rädd. När de skulle ta blodprov idag så lyckade de efter 3 gången och byte av personal.

Han mätte bebis huvud på VUL idag för han sa att man fick ett mer korrekt veckotal, då var jag 13+0 (huvud till rumpa 12+2)
    Håller med om att man vill uppleva det "vanliga"... Många av mina kompisar som har friska barn tycker att det låter elakt att jag säger så, men de med handikappade barn vet exakt vad jag menar... Man älskar ju sitt handikappade barn fast man vill ha det vanliga med, börja krypa o gå och vara  på barngrupper och sånt också...
    Jag var på förberedande samtal i torsdags. Ska inte du bli sövd? Jag tycker att det är mest obehagligt med narkosen...
    Jag ska se om de kan se könet, vi vill gärna veta...
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-23 15:11:53 följande:
    Hur kommer ni att göra med vaccination mot influensa i år nu när ni är gravida?
    (tänker inte på svininfluensan, den är jag redan vaccinerad mot)...
    men om du är vaccinerad mot svininfluensan så ska du ju inte behöva vaccinera dig i år... fast de kanske du inte hade tänkt heller?

min magkänsla säger samma sak som förra året, så jag kommer troligtvis inte att vaccinera mig i år heller. jag hade en rejäl flunsa i fjol som jag är nästan 100 på att det var svinis. Alla på mitt jobb blev helt däckade inom bara några dagar, nått liknande har vi aldirg varit med om förut. Årets flunsa är släkt med fjolårets så jag hoppas att jag ska ha ett naturligt skydd.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

glad att jag fick bricanyl utskrivet sist jag var till läkaren. var helt slut i magen efter middan, spände nått hemskt. tog en tablett å la mig på soffan vid 19, där har jag legat sen dess! magen blev mjukare men jag blev helt slut! å bäbisen har levt rövare, sparkat konstant, känts som han har slagit kullerbyttor återstår att se om man lyckas somna nu..

• Maria3

Hej. Har följt tråden ganska länge då jag letat efter en orsak till varför min son föddes för tidigt, v 32+2 i juni 2009. Fick inget svar av sjukvården. Men har funderat på försvagad livmodertapp eftersom jag genomgått konisering. Men det sägs ju att en konisering inte ska ha effekt på livmodertappen på så sätt, samtidigt som jag läst att vissa landsting gör extra kontroller på koniserade gravida kvinnor =/ Ja ja, nu ligger jag på sjukhus igen med för tidig vattenavgång i v 29+5 och är minst sagt fundersam om detta med försvagad livmodertapp. Om det nu skulle kunna vara det hur får jag reda på det, hur kollar de det? Så förvirrad just nu, och lite besviken på mig själv för att inte tagit reda på det innan. Frågar er experter om råd. Ni har så mkt erfarenhet och verkar vara intresserade av att hjälpa oss noviser med våra frågor. Ni har starka erfarenheter.

Mvh Maria

• MagdaA
    Maria3: hej! de flesta fall då det handlar om försvagning så visar det sig tidigare. kring vecka 18-25 ungefär, men såklart är alla vi olika. Förtidig vattenavgång, har läkarna sagt om du är öppen? buktande hinnor? eller är det "bara" vattnet som gått?