• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Rigmor Mortis
    Mammatillnoah skrev 2010-03-11 17:41:19 följande:
    tag tycker inte dte är något fel på nåra namn förutom om man heter sol måne M.M  det är ju inga namn det är ju saker .. i min släkt har vi namn som Embla, Freja, Attila, Holly, namn som kommer på tal hos kvinnorna som är gravida i min familj är tex Idun och melker själv så vill jag att mina barn ska heta Teja och Tensina vill också på peka att det finns inga barn i vår familj som inte är ovanliga skulle väl vara Freja då kanske
    Man behöver inte gå längre än till engelskan för att Holly också ska vara ett ord. en.wikipedia.org/wiki/Holly
  • Stargirl
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 12:04:08 följande:
    det betyder även "den som döljer sig" på japanska... så det kan mycket väl vara ett finskt namn.
    Fast det är inte Finskt.....jag är från Finland och vet att Ninja inte är ett finskt namn Visst kan det finnas barn som heter det i Finland men det har exakt samma betydelse som i Svenskan. Alltså ninja som substantiv. Inte ett "Finskt" namn.

Inte för att det spelar ngn roll. Men Ninja är inte ett "finskt" namn.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Stargirl

Lucas som är #1 på namntoppen 2009 heter våran son. år 2000 fanns detta namnet inte med i våran "värld" vi tyckte det var ett fint namn och vi kände ingen som hette så. Tji fick vi när vi började gå på öppnis och BVC med sonen. Folk verkade visst heta Lucas heheheh
    Andra sonen heter Sebastian, inte jätte ovanligt dår vi bor.

Dottern heter Milou Sophie, känner ingen som heter Milou i Sverige. Tycker om det namnet.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Michisen
    tag tycker inte dte är något fel på nåra namn förutom om man heter sol måne M.M  det är ju inga namn det är ju saker .. i min släkt har vi namn som Embla, Freja, Attila, Holly, namn som kommer på tal hos kvinnorna som är gravida i min familj är tex Idun och melker själv så vill jag att mina barn ska heta Teja och Tensinavill också på peka att det finns inga barn i vår familj som inte är ovanliga skulle väl vara Freja då kanske
    Embla betyder ju "liten alm", på samma sätt som Ask, hennes mytologiske motsvarighet till Adam, betyder just trädet Ask.

Freja betyder "frun".

Attila betyder "lille far".

Såg för övrigt på SCB att det finns de som heter Mamma.
    Spännande, undrar om det är taget eller om någon namngett sin nyfödda så.
  • Ljugmigunderbar
    Visste du förresten att många av våra vanliga namn har rentav hiskeliga betydelser på andra språk...
    Ann betyder väl bajs har jag för mig, Neo betyder kista eller födelsemärke, Fanny betyder stjärt, Annika har något med knulla att göra, det svenska uttalet på Simon låter rätt likt det engelska ordet för sperma, Peder betyder bög och listan kan göras myclet mycket längre om man bara tar sig tid att googla lite.

NEO betyder NY inte kista eller födelsedagsmärke?!
    Annika betyder ungefär "lilla Anna".
    Fanny betyder ungefär  "fransk flicka."
    Ann, ett kvinnonamn som är en engelsk form av det ursprungligen hebreiska namnet Anna, egentligen Channa som betyder nåd.

Hur bra koll har du egentligen Pormoicheia  ??
  • Dramatic Chipmunk
    Snåjtis skrev 2010-03-11 18:06:21 följande:
    Sol är jättefint och visst ett riktigt namn.
    "En asynja i nordisk mytologi, Sol (isl. Sól) är den asynja i nordisk mytologi som för solens vagn över himlen. Sol är dotter till Mundilfare och syster till Måne och är fager och skön. Hon var gift med Glen. Sol kallades även Sunna eller Sunne och söndagen är uppkallad efter henne."

Själv känner jag två Sol och ingen av dem är döpt efter solen utan efter just Sol från den nordiska mytologin
    Whatever works for you man
  • Ljugmigunderbar
    tag tycker inte dte är något fel på nåra namn förutom om man heter sol måne M.M  det är ju inga namn det är ju saker .. i min släkt har vi namn som Embla, Freja, Attila, Holly,namn som kommer på tal hos kvinnorna som är gravida i min familj är tex Idun ochmelker själv så vill jag att mina barn ska heta Teja och Tensina

vill också på peka att det finns inga barn i vår familj som inte är ovanliga skulle väl vara Freja då kanske

Förr i tiden döpte man barn efter saker runt omkring en.
    Sol är samma sak som Ulv( Ulf ) Stig, Sten, Björn etc.
    De gamla namnen ser du säkert som namn istället för "saker" 
    Så sluta upp och vara så fördomsfull och tänkt efter istället!
  • Erizajo

Jamen detta namn då, läste att nån döpt sin dotter till CRUELLA!
    Snacka om att hata sitt barn???

Andra knäppa namn enligt mig: Lion, Tiger, Tenson, Truls, Bums, Turillus mfl...
    Å andra sidan tycker jag att det är lika hemskt med gubb och tant namn typ:
    Ture, Sören, Signe, Albert, Hans mm

Antar att det helt enkelt är så att smaken är som baken...

• Michisen
    Erizajo skrev 2010-03-11 19:17:16 följande:
    Jamen detta namn då, läste att nån döpt sin dotter till CRUELLA!Snacka om att hata sitt barn???Andra knäppa namn enligt mig: Lion, Tiger, Tenson, Truls, Bums, Turillus mfl...Å andra sidan tycker jag att det är lika hemskt med gubb och tant namn typ:Ture, Sören, Signe, Albert, Hans mmAntar att det helt enkelt är så att smaken är som baken...
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Cruella. Av dessa har 0 namnet Cruella som tilltalsnamn.
    http://www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx?id=259432
  • Musetti
    tag tycker inte dte är något fel på nåra namn förutom om man heter sol måne M.M  det är ju inga namn det är ju saker .. i min släkt har vi namn som Embla, Freja, Attila, Holly, namn som kommer på tal hos kvinnorna som är gravida i min familj är tex Idun och melker själv så vill jag att mina barn ska heta Teja och Tensina vill också på peka att det finns inga barn i vår familj som inte är ovanliga skulle väl vara Freja då kanske
    Attila är ett ungerskt namn, min svärfar (från Ungern) heter så, tycker det är ett fantastiskt namn.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?