• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • gimatah
    Add3 skrev 2010-05-15 01:03:08 följande:
    Bullshit. Om nu muslimer var målgruppen, varför visades även bilder på krusifix med kukar på? Varför ritade Vilks den sk 'Judesuggan' (om du vet vad det är).Skillnaden är att det bara är fanatiska muslimerna som vill mörda och attackera, eller iaf gör slag i saken.
    Men lägga av t.o.m du är smartare än så och vet att kristna inte reagerar som muslimer och precis det argument du använder kan han gömma sig bakom.
  • Gung Ho
    Isprinsessan och grodprinsen skrev 2010-05-15 01:08:51 följande:
    Lars Vilks föreläsning och Mohamed teckningar har enligt mig ingenting med yttrandefrihet att göra. Det handlar om ren provokation och respeklöshet för andra befolkningsgrupper.
    Ja, man får inte diskutera religion och yttrandefrihet, det ingår inte i yttrandefriheten.. [/sarkasm] {#lang_emotions_undecided}

Det är en massa personer som säger att Vilks gör detta för att provocera muslimer. Är det NÅGON som har belägg för detta? Förutom era egna åsikter dvs..{#lang_emotions_undecided}
  • gimatah
    Add3 skrev 2010-05-15 01:04:13 följande:
    BTW, 'Yttrandefrihet är en tolkningsfråga' säger väl allt, och diskvalificerar dig från kvalificerad debatt.
    Detta är precis som du säger en debatt och inte ngn gilla grupp där alla ska tycka som dig.
  • jaghopparhögt
    gimatah skrev 2010-05-15 01:13:59 följande:
    Men lägga av t.o.m du är smartare än så och vet att kristna inte reagerar som muslimer och precis det argument du använder kan han gömma sig bakom.
    Då kanske det är bra att provocera så man kanske kan skapa en dialog med muslimerna och få dem att sluta reagera så här.
  • Gung Ho
    gimatah skrev 2010-05-15 01:15:38 följande:
    Detta är precis som du säger en debatt och inte ngn gilla grupp där alla ska tycka som dig.
    Jag sade 'kvalificerad debatt'...{#lang_emotions_undecided}

Men du kanske inte heller ser problematiken med att debattera yttrandefrihet och hävda att hela yttrandefriheten är en tolkningsfråga...{#lang_emotions_laughing}

Det är därför yttrandefriheten är Absolut, och endast begränsas av de fall som är brottsliga (hets mot folkgrupp etc). Annars är den helt meningslös. Men det kanske är lite svårt att förstå?
  • Isprinsessan och grodprinsen
    jaghopparhögt skrev 2010-05-15 01:11:16 följande:
    Är det så farligt då? Alla olika åsikter och religioner bör väl kunna ta emot kritik?Vad anser du om Sooreh Heras film då? Är den också en ren provokation och respektlöshet?
    Ja alla religioner, månniskor och åsikter bör kunna ta emot kritik. Föredömligt sätt sker detta genom en diskussion där man respekterar varandra. Tycker dock inte att detta handlar om en kritisk diskussion. För mig handlar det enbart om provokation. Vilka kritiska ståndpunkter (som kan leda till en god diskussion) framför han genom sina filmer och karikatyrer? 

Jag tycker ingenting om hennes film. Jag tycker någonting om Lars vilks sätt att använda filmen. Vad vill han uppnå? Inte är det en diskussion om yttrandefrihet i alla fall.
  • jaghopparhögt
    Isprinsessan och grodprinsen skrev 2010-05-15 01:23:24 följande:
    Ja alla religioner, månniskor och åsikter bör kunna ta emot kritik. Föredömligt sätt sker detta genom en diskussion där man respekterar varandra. Tycker dock inte att detta handlar om en kritisk diskussion. För mig handlar det enbart om provokation. Vilka kritiska ståndpunkter (som kan leda till en god diskussion) framför han genom sina filmer och karikatyrer?  Jag tycker ingenting om hennes film. Jag tycker någonting om Lars vilks sätt att använda filmen. Vad vill han uppnå? Inte är det en diskussion om yttrandefrihet i alla fall.
    Det han ville uppnå med att visa hennes film, och mycket annat, var för att visa att det finns många exempel på konst som provocerar religioner. Att hans rondellhundar absolut inte var något unikt exempel och att det inte handlar om just särskilt muslimer.
  • JTA
    jaghopparhögt skrev 2010-05-15 01:11:16 följande:
    Är det så farligt då? Alla olika åsikter och religioner bör väl kunna ta emot kritik? Vad anser du om Sooreh Heras film då? Är den också en ren provokation och respektlöshet?
    Sooreh Heras film är jäkligt häftig! Soundtracket av Electric Six är riktigt tungt. Särskilt porrig är den dock inte. Visas nog mer naket i vilken svensk film som helst. Huvudtemat är förvisso (shia)islam och Iran men många referenser går även till kristendom och judendom - KKK, GWB, den homohatande högern i USA, påven och vad jag tror är en judesugga skymtar förbi.

Sooreh har visst fått kopiöst med mordhot och tvingats gå under jorden. Men filmen är populär - när jag tittade på den idag igen blev jag först omdirigerad till en alternativ sajt pga för stor belastning. Sooreh får väl tacka Uppsalas muslimer för det!

soorehhera.com/
  • Gung Ho
    Isprinsessan och grodprinsen skrev 2010-05-15 01:23:24 följande:
    Jag tycker någonting om Lars vilks sätt att använda filmen. Vad vill han uppnå? Inte är det en diskussion om yttrandefrihet i alla fall.
    Vilken tur att vi har en tankeläsare här som kan avgöra vilka motiv Vilks absolut inte har. Ännu en gång, alla ni som 'vet' vad Vilks vill, vad kommer din info ifrån? Ringde ni Vilks och frågade?
  • Gung Ho
    JTA skrev 2010-05-15 01:37:41 följande:
    Sooreh Heras film är jäkligt häftig! Soundtracket av Electric Six är riktigt tungt. Särskilt porrig är den dock inte. Visas nog mer naket i vilken svensk film som helst. Huvudtemat är förvisso (shia)islam och Iran men många referenser går även till kristendom och judendom - KKK, GWB, den homohatande högern i USA, påven och vad jag tror är en judesugga skymtar förbi. Sooreh har visst fått kopiöst med mordhot och tvingats gå under jorden. Men filmen är populär - när jag tittade på den idag igen blev jag först omdirigerad till en alternativ sajt pga för stor belastning. Sooreh får väl tacka Uppsalas muslimer för det! soorehhera.com/
    Jo, jag googlade lite på henne och man ser ju att hon har 'exploderat' (inte självmordsbomb då) på nätet senaste tiden.... Nästan så att man kan säga att det var korkat att mordhota och så och ge ens motståndare massa publicitet...{#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?