• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • gimatah
    Add3 skrev 2010-05-15 02:30:46 följande:
    Ännu en gång blundar du, liksom räesten av supportrarna för fanatikerna, för att det inte endast är Muslimska symboler som använts. Det är religion i stort som är intressant.
    Jaha ja, så hitler var ingen Nazist för han hatade ju inte bara Judar utan även handikappade och dom kan ju vara av alla nationaliteter. OK!!
  • gimatah
    Add3 skrev 2010-05-15 02:28:43 följande:
    Mig veterligen är dock inte Muhammed en folkgrupp, så jag tror det blir 'platt fall'. Han är heller inte en existerande person, så förtal faller också bort.

Han är en symbol för muslimer som en folkgrupp och för dom är han existerande så ditt argument håller inte.
  • Gung Ho
    gimatah skrev 2010-05-15 02:31:14 följande:
    "Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning." Om han inte uttryckt missaktning mot muslimernas tro så vet jag inte vad han gjort.
    Varför då inte sluta att indirekt ursäkta mordhot och attacker och istället anmäla honom för hets mot folkgrupp.

Fast jag vet vad du missar. Man får rikta missaktning mot en religion samt symboler, men inte riktat mot den folkgrupp som bekänner sig till den. Mig veterligen har Vilks inte gjort något sådant, även om ni i er väldigt vida tolkning anser det.
  • JTA
    gimatah skrev 2010-05-15 02:31:14 följande:
    "Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning." Om han inte uttryckt missaktning mot muslimernas tro så vet jag inte vad han gjort.
    [8:55] De som framhärdar i att förneka sanningen är inför Gud de uslaste av alla skapade varelser

Jag är en sanningens förnekare, en ickemuslim. Om inte detta är missaktning så vet jag inte vad. Skall vi alltså förbjuda koranen och även den muslimska tron i sin helhet?

Eller skall vi låta yttrandefrihet även gälla muslimer?
  • Schnauser
    gimatah skrev 2010-05-15 02:25:17 följande:
    Än en gång den kloke förstår syftet med att gång på gång nedvärdera en en grupp individers trosuppfattning. Så vad är syftet enligt dig?
    A-Hets mot folkgupp - medveten missaktning och spridande av det mot gruppen ifråga.
    B-Yttrandefrihet i det här fallet - att på en föreläsning presentera provocerande konst på en religiös palett. 
    Jag tror inte att Vilks syfte med det han gör är att misskreditera muslimer. Den kloke förstår att det finns fler bottnar i det hela. Komplext? Jovisst. 
    Nu är jag ingen expert på Vilks, men när du skriver gång på gång. Hur många gånger har han nervärderat muslimer och hur? Du verkar ha koll? Jag tolkar det som om han generellt utmanar religion, vilken som. 
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • jaghopparhögt
    gimatah skrev 2010-05-15 02:25:17 följande:
    Än en gång den kloke förstår syftet med att gång på gång nedvärdera en en grupp individers trosuppfattning. Så vad är syftet enligt dig?
    Än en gång, vad är det som är så nedvärderande med att påstå att Mohammed kanske var homosexuell?
  • gimatah
    Add3 skrev 2010-05-15 02:35:32 följande:
    Varför då inte sluta att indirekt ursäkta mordhot och attacker och istället anmäla honom för hets mot folkgrupp.Fast jag vet vad du missar. Man får rikta missaktning mot en religion samt symboler, men inte riktat mot den folkgrupp som bekänner sig till den. Mig veterligen har Vilks inte gjort något sådant, även om ni i er väldigt vida tolkning anser det.
    Jag har inte försvarat mordhot och utryckt klart och tydligt att det var inte rätt sätt att hantera situationen på. Jag diskuterar frågan om yttrandefrihetens gränser.
    Enligt min tolkning har han gjort det då det fått sådana effekter av det han har åstakommit, det är riktat mot folkgruppen som sådan inte mot profeten, för en symbol kan inte agera.
  • Gung Ho
    gimatah skrev 2010-05-15 02:40:35 följande:
    Jag har inte försvarat mordhot och utryckt klart och tydligt att det var inte rätt sätt att hantera situationen på. Jag diskuterar frågan om yttrandefrihetens gränser.Enligt min tolkning har han gjort det då det fått sådana effekter av det han har åstakommit, det är riktat mot folkgruppen som sådan inte mot profeten, för en symbol kan inte agera.
    Men då kan du ju åka på Vilks nästa föreläsning. Det låter ju som ni skulle kunna ha en intressant diskussion. Han diskuterar nämnligen också yttrandefrihetens gränser. Bara hans opponenter kunde hålla sig till att diskutera istället för att ta till våldsamheter är han nog öppen för diskussion. Detta är alltså en icke-fråga då eller? Det är bara att åka på nästa föreläsning eller starta en e-post korrespondens med Vilks.
  • JTA
    gimatah skrev 2010-05-15 02:40:35 följande:
    Jag har inte försvarat mordhot och utryckt klart och tydligt att det var inte rätt sätt att hantera situationen på. Jag diskuterar frågan om yttrandefrihetens gränser. Enligt min tolkning har han gjort det då det fått sådana effekter av det han har åstakommit, det är riktat mot folkgruppen som sådan inte mot profeten, för en symbol kan inte agera.
    Nej det är ju självklart att det är gruppen som identifierar sig med den religiösa symbolen så starkt att de får för sig att den är okränkbar även för de som inte bryr sig ett skvatt om den. Men det gör ingen skillnad. Vi har här att göra med en religiös symbol, en idé om någonting heligt. Idéer kan inte kränkas. Sahlin och Reinfeldt kränkte inte varandra när de debatterade i TV senast trots att de hackade allt de kunde på varandras idéer. Men om de sagt "du är en idiot" istället för "den politik du förespråkar är idiotisk" hade de - kanske - korsat gränsen. Förstår du skillnaden mellan idé och person?
  • gimatah
    Schnauser skrev 2010-05-15 02:37:51 följande:
    A-Hets mot folkgupp - medveten missaktning och spridande av det mot gruppen ifråga. B-Yttrandefrihet i det här fallet - att på en föreläsning presentera provocerande konst på en religiös palett.  Jag tror inte att Vilks syfte med det han gör är att misskreditera muslimer. Den kloke förstår att det finns fler bottnar i det hela. Komplext? Jovisst.  Nu är jag ingen expert på Vilks, men när du skriver gång på gång. Hur många gånger har han nervärderat muslimer och hur? Du verkar ha koll? Jag tolkar det som om han generellt utmanar religion, vilken som. 
    Att i en öppen debatt säga att muslimers tro inte kan respekteras för tomtar och troll är inte verklighet. En trosupfattning är just vad den är en tro och att missakta/håna eller vad vi nu ska kalla det öppet ja det är en form av hets mot folkgrupp.
    Han fick frågan om han kunde driva med förintelsen på den frågan svarade han att profeten inte var lika verklig som förintelsen.
    En människas trosuppfattning är verklig i dens värld, i och med att vi har religionsfrihet i Sverige ska även detta respekteras. Så när man förlöjligar ngn annans verklighet i form av tro så anser jag att man går till medvetet angrepp.
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?