gimatah skrev 2010-05-15 00:59:13 följande:
Kommer ngn människa fram till dig på stan och säger ngt illa om dig är det inte många som håller tyst och bara tar det och går vidare, den spontana reaktionen blir att gå till svars.
De flesta tar ingen större notis om stollar utan fortsätter med sina egna liv. Naturligtvis finns det lättkränkta undantag.
Yttrandefrihet är en tolkningsfråga.
Nix. Antingen har vi yttrandefrihet eller också har vi det inte. Den som anser sig ha rätt att bestämma vad som får yttras eller inte är för censur. Om du är för censur så är det min plikt att försvar din rätt att framföra den åsikten.
Men det betyder inte att jag delar din åsikt. Det betyder inte heller att jag inte har rätt att bemöta din åsikt.
De finns få människor som är emot yttrandefriehet.
Tvärt om, det finns massvis med människor som är emot yttrandefrihet om de fria yttrandena går emot de egna åsikterna.
Detta handlar inte om Vilks rätt att framföra sina åsikter vilket han har rätt till, detta är en debatt om vart gränsen går för att medvetet provocera fram våld och hat på andras bekostnad. Vilks är ingen dum person han vet precis vad det är han håller på med.
Nej, det
är Vilks och alla andras rätt att framföra även obekväma åsikter som det handlar om
Jag har rätt att tycka att ngn är fet och ful ex , men mitt sundaförnuft säger att jag inte borde tala om det för den personen för då går jag till medvetet angrepp om att såra provocera. Varför är det inte OK att gå till personangrepp mot individer men mot stora grupper kan man tydligen göra det så länge man inte delar samma åsikter. Handlar detta verkligen om rätten att yttra sig?
I ditt första exempel handlar det om ett personangrepp.
Men om du angriper en politiker så ses det som du angriper politiken eftersom personen då räknas som en symbol för politiken (eller religionen). Tråkigt för personen i fråga men så är det. Vad det gäller större grupper så har även de ett skydd genom hets mot folkgrupp (observera folkgrupp, inte ideologi).
"Det är lätt för oss som växt upp med yttrandefrihet att ta den för given och inte se vilka faror som hotar den bland annat från religösa fanatiker. Tack vare Vilks så har de flesta nu börjat förstå att yttrandefrihet inte är en naturlag utan något som man måste stå upp för."
Vad är det som är hotat?
Yttrandefriheten.
Vad är det dom förösker tysta ner?
Allat som de ser som kritik.
Rätten att angripa och nedvärdera andras trosuppfattning?
Delvis eftersom yttrandefriheten måste vara så stark att man har rätt att yttra åsikter som andra kan se som kränkande. Låt mig ta ett par citat från "The People vs. Larry Flynt": "You may not like what he does, but are you prepared to give up his right to do it?" och "If the First Amendment will protect a scumbag like me, it will protect all of you."