• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • Schnauser

Det sorgliga i det hela tycker jag nog är att folk verkar ha gått dit redan uppeldade och utan syfte att verkligen lyssna på vad Vilks hade att framföra. Bara väntat på det provokativa man med stor sannolikhet visste skulle komma. Handlar föreläsningen om yttrandefrihet, konst, provokation och religion är det väl givet att det kommer sådant.

Ser nu att TS inte har lust att diskutera huruvida överfall och mordhot står i paritet med provocerande konst... Hmmm!
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Isprinsessan och grodprinsen
    Add3 skrev 2010-05-15 02:00:22 följande:
    Nej, jag är inte trött, förutom på de som hävdar sig veta Vilks motiv (dvs provokation som du faktiskt skriver även om du inte kan bemöta det sen). Han har ju upprapade gånger förklarat sina motiv. Sedan finns det ju gott om konst som har provokation som motiv, så det hade ju inte varit något konstigt med det om så vore fallet.Varför det här med sk 'provokation' är så irriterande är att det tas upp som någon slags ursäkt till de reaktioner (läs mordhot och attacker) som förekommit. Även om denna inte skrivs rätt ut ligger den där mellan raderna, annars skulle det ju inte finnas någon anledning att upprepa 'provokation' som ett mantra.
    Ja...och jag blir trött på dom som inte kan läsa mellan raderna och köper någon annans förklaring till sin "provokations konst" rakt av. Vad finns det för syfte att gång på gån använda sig av islams centralfigur om man inte har ett syfte med det? Man vill ha en reaktion och det har han fått... bara att gilla läget.
  • Gung Ho
    Isprinsessan och grodprinsen skrev 2010-05-15 02:12:08 följande:
    Ja...och jag blir trött på dom som inte kan läsa mellan raderna och köper någon annans förklaring till sin "provokations konst" rakt av. Vad finns det för syfte att gång på gån använda sig av islams centralfigur om man inte har ett syfte med det? Man vill ha en reaktion och det har han fått... bara att gilla läget.
    Ah, 'bara att gilla läget'! Så han får alltså skylla sig själv som använder den yttrandefrihet vi har i detta land för att andra som dragit nytta av densamma nu tar sig rätt att mordhota och attackera?

Jag noterar att du undvikit de 'obekväman' fakta att Vilks även använt krusifix och judenidbilder. Det känns som att alla muslimer här (eller muslimsupportrar) gärna blundar för detta och istället ropar högt 'provokation' mot just dem.
  • gimatah

Vad är skillnaden mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp i denna frågan om Vilks?

• JTA
    gimatah skrev 2010-05-15 02:21:23 följande:
    Vad är skillnaden mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp i denna frågan om Vilks?
    Vadå? Vilks är väl ingen folkgrupp? Han är den ende som har hotats i det här fallet så någon annan kan du ju inte mena.
  • Schnauser
    Syftet?
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • gimatah
    Schnauser skrev 2010-05-15 02:22:47 följande:
    Syftet?
    Än en gång den kloke förstår syftet med att gång på gång nedvärdera en en grupp individers trosuppfattning. Så vad är syftet enligt dig?
  • Gung Ho
    Det är ju lätt för civilserade att ta reda på. Anmäl Vilks för hets mot folkgrupp helt enkelt. Det är så vi hanterar sådana frågor i det här landet, istället för att mordhota och attackera. Mig veterligen är dock inte Muhammed en folkgrupp, så jag tror det blir 'platt fall'. Han är heller inte en existerande person, så förtal faller också bort.

Man måste ibland acceptera att allt man inte gillar inte är olagligt. Å andra sidan så skyddas du av samma princip. Ingen kan hur som helst spärra in dig i fängelse för dina åsikter.

Det ironiska i det hela är ju att flera av fanatikerna som attackerar Vilks, eller deras familjer, säkert kommit hit pga förföljelser av deras åsikter. Det passar att ha yttrandefrihet när den skyddar de egna åsikterna tydligen....dubbelmoral jajamensan! {#lang_emotions_wink}
  • Gung Ho
    gimatah skrev 2010-05-15 02:25:17 följande:
    Än en gång den kloke förstår syftet med att gång på gång nedvärdera en en grupp individers trosuppfattning. Så vad är syftet enligt dig?
    Ännu en gång blundar du, liksom räesten av supportrarna för fanatikerna, för att det inte endast är Muslimska symboler som använts. Det är religion i stort som är intressant.
  • gimatah
    JTA skrev 2010-05-15 02:22:47 följande:
    Vadå? Vilks är väl ingen folkgrupp? Han är den ende som har hotats i det här fallet så någon annan kan du ju inte mena.

"Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att

uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning."

Om han inte uttryckt missaktning mot muslimernas tro så vet jag inte vad han gjort.

Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?