• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • JTA
    Umm Elias skrev 2010-05-18 13:02:11 följande:
     Btw, kan jag med 100% säkerhet säga att ingen polis eller SÄPO finns i närheten av Vilks. Han reser själv till sina föreläsningar, springer runt på stan själv, åker tåg själv mm.
    Har ni alltså kartlagt hur han reser och lever?

Vem är du på filmerna? Du har varit där och säger att vi som inte varit det skall hålla tyst. För att stärka din sak om vad du och andra gjorde på föreläsningarna skulle du alltså tjäna på att vi får veta vem du är.
  • JTA
    puss skrev 2010-05-18 13:24:39 följande:
    gud så dumt.
    Javisst är det. Jag fattar inte hur hon kan tycka att det var frågan om en "fjollig misshandel" - samtidigt som hon tydligen har svårt att tänka sig att själv bli utsatt för samma sak.

Eller vad tycker du om att bli spottad på och slagen?
  • Joppis

Det är radikala islamister, fundamentalismer som överreagerat i huvudsak. Dom jämför jag med terrorister och dom har inget i vårat land att göra. Eller rättare sagt, dom har ingen rätt att vara på nåt annat ställe än på Guantánamobasen...

• Argo
    Umm Elias skrev 2010-05-18 13:02:11 följande:
    Vad media klippt ihop är inte vad som hänt där, man behöver inte vara smart för att förstå att media sällan visar den sanna bilden. Dock visar de en del av den, Vilks hånflinande under kalabaliken missade de att ta upp. även hans plötsliga förändring i programmet, som han förbjudits att göra. Han fick hålla en föreläsning med manus och var inbjuden på de grunderna, han bröt mot det avtal som fanns.Ja, jag är förvånad att han inte är rädd. Vem skulle inte vara rädd om man är jagad? Menar du på fullaste allvar att du skulle springa omrking själv i mörkret eller var som helst om du visste att folk var efter dig? I mina ögon är man lite halvt skadad om man inte är det minsta rädd när folk är efter en. Jag var skitskraj när jag hade EN man bakom mig, han har miljoner och bryr sig inte. Normalt? Skulle inte tro det. Varifrån har du fått att jag skulle önska honom skadad? Jag önskar att han får hjälp, något står inte rätt till i huvudet på honom, han är ju lika mediagalen som Paris Hilton.Förolämpa inte oss väterlänningar, inte en procent av oss är såna människor du beskriver. Vi har demokrati javisst men väldigt få av oss är såna som utnyttjar våra lagar och rättigheter för att förstöra för andra. Det kan du hålla för dig själv, tillsammans med Vilks. Ni är ytterst få som anser kränkningar rätt. jag tror aldrig i hela mitt liv jag hört något så töntigt som er sk. rita Mohammed dag. Har ni inget liv? På riktigt, vill folk verkligen spendera sina dagar på det sättet? Skrattretande, rita på du bara. Jag fick mig ett gott skratt av denna vetskap måste jag säga. Btw, kan jag med 100% säkerhet säga att ingen polis eller SÄPO finns i närheten av Vilks. Han reser själv till sina föreläsningar, springer runt på stan själv, åker tåg själv mm. Han bryr sig inte ett skit om säkerhet eller något annat. Polisen på föreläsningen var insatt på inrådan av de som anordnat föreläsningen, Vilks ville inte själv ha dem där, han var nöjd med kamerorna.Som sagt, om du inte vet uttala dig inte. (jag kanske borde vara en av era informatörer på flashback, dock har jag vettigare saker för mig).
    Du säger att han är psyksjuk. Du säger att han borde passa dig. Du använder exakt samma ord som pöbeln på filmen. De vill döda honom. Varför använder du samma retorik som dessa personer?

Det finns givetvis ingenting klippt i det som ligger ute på nätet. Det är fritt för alla att se vad som hände. Och vi ser att killen som kastar sig på honom sitter på helspänn, längs fram till vänster vid mittgången, i åtta minuter innan han hittar sin ursäkt för att rusa fram. Och nåt längre hånflinande under "kalabaliken" lär han ju inte Vilks hunnit med eftersom han direkt efter överfallet fördes ut ur salen.

*By the way, av de Säpo-män och poliser som han tvingas ha runt sig så fort han ska visa upp sig i nåt sammanhang.*

Att du inte klarar av den frihet vi har i västerlandet får stå för dig (och som syntes ett litet antal muslimer till) men nu är det här du bor så då får du acceptera spelreglerna. Är du sur på Vilks och tycker att han skändar muhammed: skriv en insändare, dra igång en demonstration, bilda ett parti, rita en teckning. Det står dig fritt. Men du får inte hota, skada eller döda någon. Enkelt va? Så är ordningen i det här landet.

Att du sedan inte(?) kommer ihåg att vi möts förr är sak samma. Detta är tredje eller fjärde tråden. Du har ställt krav Sverige och svenskarnas förhållande till islam och muslimer då också.
  • JTA
    Joppis skrev 2010-05-18 13:29:32 följande:
    Det är radikala islamister, fundamentalismer som överreagerat i huvudsak.
    Verkligen? Jag ser folk mellan 17 och 57, av båda könen, en del med religiös klädsel, en del utan. Verkar inte heller sannolikt att de "maskerat" sig. En otrevlig motteori till din egen är att dessa människor bara var ett tvärsnitt.
  • Joppis
    JTA skrev 2010-05-18 13:57:39 följande:
    Verkligen? Jag ser folk mellan 17 och 57, av båda könen, en del med religiös klädsel, en del utan. Verkar inte heller sannolikt att de "maskerat" sig. En otrevlig motteori till din egen är att dessa människor bara var ett tvärsnitt.
    Är det "vanliga" muslimer mellan 17 och 57 som springer och mordhotar, mordbränner m.m menat du?
  • JTA
    Joppis skrev 2010-05-18 14:01:13 följande:
    Är det "vanliga" muslimer mellan 17 och 57 som springer och mordhotar, mordbränner m.m menat du?
    Det bär emot att kalla någon som startar upplopp, spottar, slår, mordhotar och mordbränner för "normal". Men "radikal islamist, fundamentalist" verkar inte riktigt stämma det heller. Fundamentalister är de, som grupp, knappast. Etiketten radikal islamist i Sayyid Qutbs efterlevnad har jag inte heller helt lätt att sätta på dem. Jag leker med tanken att vederbörande är ett heterogent gäng som fått för sig att deras heder blivit kränkt och att man då måste slå tillbaka för att få respekt. Alltså sedvanlig MENA-mentalitet. Islam är förstås någonting som förenar men inte särskilt starkt. Och i så fall är etiketten "vanliga" muslimer inte helt fel.
  • Joppis
    JTA skrev 2010-05-18 14:09:01 följande:
    Det bär emot att kalla någon som startar upplopp, spottar, slår, mordhotar och mordbränner för "normal". Men "radikal islamist, fundamentalist" verkar inte riktigt stämma det heller. Fundamentalister är de, som grupp, knappast. Etiketten radikal islamist i Sayyid Qutbs efterlevnad har jag inte heller helt lätt att sätta på dem. Jag leker med tanken att vederbörande är ett heterogent gäng som fått för sig att deras heder blivit kränkt och att man då måste slå tillbaka för att få respekt. Alltså sedvanlig MENA-mentalitet. Islam är förstås någonting som förenar men inte särskilt starkt. Och i så fall är etiketten "vanliga" muslimer inte helt fel.
    Enligt media rörde det sig om radikala islamister som greps för mordbrand (Lars Wilks). Men du kanske vet att det inte rörde sig om det. Utan ett "pojkstreck"?
  • JTA
    Joppis skrev 2010-05-18 14:11:29 följande:
    Enligt media rörde det sig om radikala islamister som greps för mordbrand (Lars Wilks). Men du kanske vet att det inte rörde sig om det. Utan ett "pojkstreck"?
    Länk till det tack.

Vad är det som kommer först? Att man är en radikal islamist och därför vill tända eld på Vilks? Eller att man vill tända eld på Vilks och därför är en radikal islamist?

Pojkstreck kan det inte på något vis betecknas som. Du kanske tror att jag vill urskuldra det hela? Inget kan vara mer fel - snarare funderar jag på om det skedda är ett tecken på en mer allmän radikalisering (eller våldsamhet) än vad man annars verkar vilja tro.
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?