• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • Argo

Vilks uttalar sig i chatten:

Ville: Vad var din reaktion efter föreläsningen i uppsala när du blev attackerad?
    Lars Vilks: Det har slagit mig att man bör förstå att den mobb som visade sig i Uppsala på intet sätt är representativ för svenska muslimer. Det är en ytterlighetsgrupp av fundamentalister på mycket låg nivå. Vi bör gemensamt ta avstånd från precis sådana grupperingar och inte blanda samman dem med den stora gruppen av muslimer. Men det händer lätt att man gör det i mångkulturens namn.
  • BigDaddy
    JTA skrev 2010-05-18 14:13:54 följande:
    Länk till det tack. Vad är det som kommer först? Att man är en radikal islamist och därför vill tända eld på Vilks? Eller att man vill tända eld på Vilks och därför är en radikal islamist? Pojkstreck kan det inte på något vis betecknas som. Du kanske tror att jag vill urskuldra det hela? Inget kan vara mer fel - snarare funderar jag på om det skedda är ett tecken på en mer allmän radikalisering (eller våldsamhet) än vad man annars verkar vilja tro.
    JTA, det är inte likt dig att vara så känslomässigt driven. Vadan detta?

Att det finns människor som anser sig berättigade att utföra handlingar baserade på deras personliga grad av upprördhet är väl knappast något man kan tillskriva en viss grupp? Jag minns drevet mot Hans Sheike efter programmet i Tv3 någon gång ´98 tror jag det var? Då var det sex och nu är det sex och religiösa figurer (jag tror att hetsen verkligen kom igång när bögarna med Muhammed-masker, vad nu en sådan mask egentligen är, började rulla). Jag skrattade högt när jag läste det förresten. Jag såg framför mig ett par rakryggade lagens väktare som fipplar med dvd-spelaren i ett försök att stoppa filmen samtidigt som de två herrarna på duken friskt bögar på varandra till vällustiga stön samtidigt som folk skriker, hötter med fingrarna och är upprörda och någon stångar Lars Vilks. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på hela scenen. Den är ju underbart komisk! Är jag ensam om att se humorn i det hela? Gubben Vilks är ju ett komisk geni om han nu avsåg det...
  • Joppis
    JTA skrev 2010-05-18 14:13:54 följande:
    Länk till det tack. Vad är det som kommer först? Att man är en radikal islamist och därför vill tända eld på Vilks? Eller att man vill tända eld på Vilks och därför är en radikal islamist? Pojkstreck kan det inte på något vis betecknas som. Du kanske tror att jag vill urskuldra det hela? Inget kan vara mer fel - snarare funderar jag på om det skedda är ett tecken på en mer allmän radikalisering (eller våldsamhet) än vad man annars verkar vilja tro.
    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1991766/21-aring-haktad-for-brandattack-mot-lars-vilks
  • JTA
    Joppis skrev 2010-05-18 14:25:08 följande:
    kvp.expressen.se/nyheter/1.1991766/21-aring-h...
    Jaha, har enligt vänner en radikal trosuppfattning och är kompis med Anas Khalifa. Jag får väl ge mig angående mordbrännarna då.

"Fundamentalister" är dock helt fel benämning. Man menar möjligen någonting i stil med terrorist, men det är inte vad fundamentalist betyder.

Och på föreläsningen synes det ha varit muslimer av alla de slag. Tills någon bevisar motsatsen.
  • JTA
    BigDaddy skrev 2010-05-18 14:23:55 följande:
    JTA, det är inte likt dig att vara så känslomässigt driven. Vadan detta? Att det finns människor som anser sig berättigade att utföra handlingar baserade på deras personliga grad av upprördhet är väl knappast något man kan tillskriva en viss grupp? Jag minns drevet mot Hans Sheike efter programmet i Tv3 någon gång ´98 tror jag det var? Då var det sex och nu är det sex och religiösa figurer (jag tror att hetsen verkligen kom igång när bögarna med Muhammed-masker, vad nu en sådan mask egentligen är, började rulla). Jag skrattade högt när jag läste det förresten. Jag såg framför mig ett par rakryggade lagens väktare som fipplar med dvd-spelaren i ett försök att stoppa filmen samtidigt som de två herrarna på duken friskt bögar på varandra till vällustiga stön samtidigt som folk skriker, hötter med fingrarna och är upprörda och någon stångar Lars Vilks. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på hela scenen. Den är ju underbart komisk! Är jag ensam om att se humorn i det hela? Gubben Vilks är ju ett komisk geni om han nu avsåg det...
    Jo, jag är lite känslomässigt tagen av detta. Det är klart obehagligt att titta på videoupptagningarna från föreläsningen.

Det är inte så mycket sex att skryta med i Allah ho gaybar, videon som Vilks visade. Inget alls faktiskt, man skulle nog kunna visa den filmen på TV utan problem (med sexet alltså, mordhoten skulle förstås dugga tätt). Har du inte sett den - soorehhera.com. Soundtracket är fett! Men om du vill behålla din sexfantasi om vad som hände på föreläsningen får du väl låta bli att titta
  • BigDaddy
    JTA skrev 2010-05-18 14:46:42 följande:
    Jo, jag är lite känslomässigt tagen av detta. Det är klart obehagligt att titta på videoupptagningarna från föreläsningen. Det är inte så mycket sex att skryta med i Allah ho gaybar, videon som Vilks visade. Inget alls faktiskt, man skulle nog kunna visa den filmen på TV utan problem (med sexet alltså, mordhoten skulle förstås dugga tätt). Har du inte sett den - soorehhera.com. Soundtracket är fett! Men om du vill behålla din sexfantasi om vad som hände på föreläsningen får du väl låta bli att titta
    Titta då inte på dem. Jag är rädd för att man under sådant inflytande kan påverka sitt annars kyliga omdöme.

Jag tänker behålla bögsexet så som det ter sig i min föreställningsvärld eftersom den komiska effekten förstärks fenomenalt. Thank you very much!

Lars Vilks själv påpekar tydligt att han inte tror att det är någonting annat än en obildad och marginaliserad minoritet som står bakom protesterna av det slag vi andra reagerar så starkt på. Jag hoppas att de ger 19-åringen och 21-åringen en mycket god prövning i domstolen och att de gör sitt yttersta att visa dem skyldiga. Straffet blir därefter men jag hoppas verkligen inte att de publicerar namn och bilder. De här maringaliserade och radikala grupperna lever på publicitet och människor som Anas Khalifa får de patetiska ursäkter de behöver att driva på hatet. De lever i ett moraliskt vakum efter en icke-funktionsduglig kompass. Tyvärr hindrar det dem inte från att ha en i högsta grad duglig handlingskraft men man ser också som i detta fallet med 19-åringen att planeringen och genomförandet inte riktigt kvalificerar som resultatet av en lång tids planering utförd av dedikerade proffs. Det låter mer som något det hetsat sig själva fram till och även om det kunde slutat illa så gör både polisen och troligtvis också domstolen rätt i att ta med all fakta i bedömningen.

Låt mig också säga att alla de som förespråkar eller ursäktar våld, hot och död riktad mot människor som på ett eller annat sätt begagnar sig av våra grundlagar, billigt eller sofistikerat, grundlöst eller välgrundat, skall ta sig en mycket god funderare över vart de själva står i förhållande till sagda grundlagar. Verkligen.

Att förstå varför Lars Vilks utsätts som han gör för mordhot är en sak. Att uttrycka förståelse för det är något helt annat. Jag hoppas att man gör klart för sig vari skillnaden ligger.
  • BigDaddy
    JTA skrev 2010-05-18 14:46:42 följande:
    Jo, jag är lite känslomässigt tagen av detta. Det är klart obehagligt att titta på videoupptagningarna från föreläsningen. Det är inte så mycket sex att skryta med i Allah ho gaybar, videon som Vilks visade. Inget alls faktiskt, man skulle nog kunna visa den filmen på TV utan problem (med sexet alltså, mordhoten skulle förstås dugga tätt). Har du inte sett den - soorehhera.com. Soundtracket är fett! Men om du vill behålla din sexfantasi om vad som hände på föreläsningen får du väl låta bli att titta
    Helt ärligt, är det ingen som ser det komiska i hela scenariot? Bögarna dunkar vällustigt på varandra uppe på skärmen, rop på Allah hu Akbar ljuder genom salen, man nästan hör hur poliserna fräser åt varandra i projektor rummet "För i helvete, Bengt! Tryck på stopp-knappen! Faaaan!" till braket av stolar och folk som ramlar ömsom, och Lars Vilks flyger omkull, sitt silverfärgade hår i en kaskad, när "The Human Bull"-liraren gör sin grej, någon medelålders dubbelhakad manchesterkärring med bärnstenshalsband står och gråter i ett hörn och Moderatorn försöker lungt överrösta kakafonin med sin lilla trähammare.

Fantastiskt, Storartat och utomordentligt Komiskt! En underbar scen! Allah ho gaybar släng dig i väggen!
  • Umm Elias
    JTA skrev 2010-05-18 13:21:38 följande:
    Svårt det här med att svara på den direkt fråga när den är obekväm, eller hur? Så jag frågar igen: Är det ok med dig om jag skriker svordomar åt dig, spottar på dig och slår dig i huvudet med öppen hand?
    kan du inte läsa? Svaret var: skrik vad du vill dina ord betyder jota för mig. Svårt att läsa svaret när det inte var vad du väntat dig?
  • Umm Elias
    JTA skrev 2010-05-18 13:25:47 följande:
    Har ni alltså kartlagt hur han reser och lever? Vem är du på filmerna? Du har varit där och säger att vi som inte varit det skall hålla tyst. För att stärka din sak om vad du och andra gjorde på föreläsningarna skulle du alltså tjäna på att vi får veta vem du är.
    jag är en person, vilka "vi" skriver du om? Resten kan jag tyvärr inte svara på av privata skäl.
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?