JTA skrev 2010-05-18 14:46:42 följande:
Jo, jag är lite känslomässigt tagen av detta. Det är klart obehagligt att titta på videoupptagningarna från föreläsningen. Det är inte så mycket sex att skryta med i Allah ho gaybar, videon som Vilks visade. Inget alls faktiskt, man skulle nog kunna visa den filmen på TV utan problem (med sexet alltså, mordhoten skulle förstås dugga tätt). Har du inte sett den -
soorehhera.com. Soundtracket är fett! Men om du vill behålla din sexfantasi om vad som hände på föreläsningen får du väl låta bli att titta
Titta då inte på dem. Jag är rädd för att man under sådant inflytande kan påverka sitt annars kyliga omdöme.
Jag tänker behålla bögsexet så som det ter sig i min föreställningsvärld eftersom den komiska effekten förstärks fenomenalt. Thank you very much!
Lars Vilks själv påpekar tydligt att han inte tror att det är någonting annat än en obildad och marginaliserad minoritet som står bakom protesterna av det slag vi andra reagerar så starkt på. Jag hoppas att de ger 19-åringen och 21-åringen en mycket god prövning i domstolen och att de gör sitt yttersta att visa dem skyldiga. Straffet blir därefter men jag hoppas verkligen inte att de publicerar namn och bilder. De här maringaliserade och radikala grupperna lever på publicitet och människor som Anas Khalifa får de patetiska ursäkter de behöver att driva på hatet. De lever i ett moraliskt vakum efter en icke-funktionsduglig kompass. Tyvärr hindrar det dem inte från att ha en i högsta grad duglig handlingskraft men man ser också som i detta fallet med 19-åringen att planeringen och genomförandet inte riktigt kvalificerar som resultatet av en lång tids planering utförd av dedikerade proffs. Det låter mer som något det hetsat sig själva fram till och även om det kunde slutat illa så gör både polisen och troligtvis också domstolen rätt i att ta med all fakta i bedömningen.
Låt mig också säga att alla de som förespråkar eller ursäktar våld, hot och död riktad mot människor som på ett eller annat sätt begagnar sig av våra grundlagar, billigt eller sofistikerat, grundlöst eller välgrundat, skall ta sig en mycket god funderare över vart de själva står i förhållande till sagda grundlagar. Verkligen.
Att förstå varför Lars Vilks utsätts som han gör för mordhot är en sak. Att uttrycka förståelse för det är något helt annat. Jag hoppas att man gör klart för sig vari skillnaden ligger.