Joppis skrev 2010-05-19 08:44:21 följande:
Blev det mordhot och mordbränder för att Wilks framställde Jesus som pedofil?
Som vi alla vet finns det inget "förbud" på att avbilda Jesus, det är fritt fram. Jesus är även en profet inom islam, dock endast för de kristna. Men det är inte förbjudet av avbilda honom.
Muhammed får inte visas på bild enl islam.
Det kan ju knappast vara jobbigt att respektera.
Och nej - det är verkligen ingen principsak.
Detta är en extremt irriterande avstickare när vi har verkliga problem att ta hand om.
Nej, ingen ska trippa runt på tå runt muslimer för att "vara rädda att stöta sig", men en sådan basic sak som att inte framställa Muhammed som hund t ex, är ju faktiskt inte så jobbigt att respektera. Sedan får du ifrågasätta religionen hur mycket du vill, det gör jag med mina nära och kära och det går hur bra som helst.
Vilks är egentligen helt oviktig, de människor han får störst respons av, är inte de muslimer som utgör majoriteten, eller ens de som inser att Vilks teckningar eller de filmer han väljer visa, är ett hot mot religionen.
Han är bara lite mediakåt helt enkelt. Tycker att han gör något "revolutionerande" för yttrandefriheten. För mig är det inte yttrandefrihet, att MEDVETET kränka någon annans tro. Bara för att jag kan liksom.
Barnsligt agerande. Från båda sidor.