JTA skrev 2010-05-19 09:50:20 följande:
Tror du på allvar att fotbollshuliganer tar till våld för att de känner sig kränkta? De vill slåss, helt enkelt för att det roar dem. Jag tycker du skall leta upp någon för svenskarna "helig" symbol vars dåliga behandling vi skulle känna oss så kränkta av att vi skulle ta till våld för att upprätta vår heder igen. Jag kan inte komma på någon.
Tror du det?
Jag tror att de slåss för att de hatar det andra laget, de kan inte hantera att bli slagna och "förnedrade" på planen.
Det behöver inte vara en symbol, det kan vara en liten sak, som t ex allemansrätten. Att vi sedan inte skulle ta till fysiskt våld, har också en kulturell förklaring.
Sverige har en ganska extremt syn på vad våld och övervåld är. Minsta örfil eller dask kan polisanmälas. I stort sett alla typer avhårdhänt fysisk beröring kan uppfattas som övervåld.
Fysisk bestraffning är sedan länge borta från fängelser och instutitioner och det anses integritetskränkande.
Vi ser på all typ av våld med avsky och förakt och tycker nog det är lite barbariskt. (Se liknelsen vid grottmänniskor tidigare).
Det är liksom så vår våldskultur ser ut, våld är rent allmänt oaceptabelt som metod att lösa en konflikt.
Sedan räcker det att ta sig ner till Italien t ex, för att se någon klappa till sitt barn på gatan, mycket mer accepterat.
Det betyder inte att vi inte hyser samma känslor, bara att vi reagerar olika.
Och nej, jag talar fortfarande inte om självmordsbombare eller flygplansterrorister utan om oss "vanliga".
Jag hoppas poängen gick fram.
Det är så jag ser på det.
Vi förstår inte hur man kan bli kränkt av det och det ligger inte i vår extremt icke accepterande av vålds-kultur att reagera så utagerande.
Vi skulle typ skriva en arg insändare i stället
Men så mycket gåta som detta är för oss, är det en gåta för många muslimer, varför Vilks agerar som han gör.