• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 09:45:18 följande:
    Och "dom" är nog lika glada över att aldrig bli som du.Jag tycker att jag svarar på ditt inlägg i mitt föregående.Du tycker att det är konstigt att bli upprörd över.Men sedan finns det saker, som du skulle bli upprörd över, som andra skulle gäspa åt. Jag fattar inte hur man kan slå ihjäl någon, eller ens ta till våld, över en boll och två nät.Vi är alla olika och har olika värderingar i livet.
    Jag har svårt att förstå en Islamist med en bombväst på sig....som har bara har ett mål. Att ta med sig så många som möjligt in i döden.

Än har ingen bomb smällt av på en fotbollsarena.
  • Hoppentoss
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 09:42:51 följande:
    Nu handlar tråden om Vilks, eller hur?Och det är knappast någon som flugit ett flygplan in i någon byggnad för att Muhammed avbildats, eller hur? Men jag har nog ingen lust att ta denna diskussion längre eftersom den börjar peka åt alla möjliga håll.Finns nog bara ett fåtal grupper på denna jord som försvarar den typen av beteende som du tar upp. Min poäng var, alla blir vi kränkta av något och agerar därefter.För vissa är det religonen, vilket vi i Sverige har svårt att förstå, eftersom vi ganska länge varit ett sekulerat land. Så med våra glasögon är det helknasigt att folk ens rycker på ögonbrynet åt något dyligt.Medans mycket som vi har som heligt, eller som är viktigt för oss, spelar mindre roll för andra.Problem uppstår när man anser sig ha mer rätt.Vi har alla olika kulturella värdedimensioner som vi lever och agerar efter.För oss betyder religionen väldigt lite, vilket gör det svårt att förstå hur man kan reagera så starkt.Men vi tar gärna till våld i andra situationer, som t ex under fotbollsmatcher. (Nu relaterar jag detta till det som Vilks blivit utsatt för).
    Det finns många kristna där Gud är en stor del av ens liv. (Till Ex mitt)
    Wiks har gjort Gud till Bög.  Jag uppskattar det ej. Men samtidigt så är det hans beslut att göra det och jag förstår hans syfte med det hela.

Jag skulle aldrig mordhota eller aggera på det viset dom gör på filmen eftersom vi har yttandefrihet i Svergie. Jag tar stort avstånd till  dom fåtal fanatiska Kristna som går över gränsen om dom skulle bete sig på det sättet dessa människor gör mot Wiks. Man behöver inte söka upp personer som inte tycker som en själv och morhota spotta och bete siig almänt vidrigt.

Varför skall man acceptera att Muslimska fanatiker skall få bete sig på det sättet dom gör och skämma ut "normala muslimer" som anpassat sig till 2010.

Från att tyckt att Wiks konst var vidrig (vilket man har rätt att tycka) så tycker jag vi borde sätta upp den överallt så fanatikerna vänjer sig att dom ej kan styra ett helt land med sina knäppheter. Vår ytrandefrihet är något som är värt att värna.

Sedan att dra in idioter som använder fotboll som ursäkt för att slåss och tycka att om en gör fel så är det ok att vi beter oss lika idiotiskt?

Dom med en "råare och mer mordhotbenägenhetskultur"  tycker iallafall jag bör anpassa sig till oss andra än att vi skall anpassa oss efter dem. Det borde blir rätt trist att bo i sverige om vi skall hota, spotta, elda och skrika åt varandra.

Det är min åsikt iallafall.

Allt jag skrev nu är inte riktat just till ditt inlägg.
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 09:52:56 följande:
    Jag är medveten om vem som gjort videon och i vilket syfte. Nu tycker inte jag att gruppen muslimer på denna föreläsning representerar majoriteten av muslimer. Jag tycker att yttrandefriheten har många broar att korsa innan man vill börja begå handlingar som man vet kan uppfattas som kränkande. Jag tycker Vilks är patetisk, inte för att jag försvarar någon form av våld eller extremism, utan för att han påstår att han gör detta i yttrandefrihetens namn, vilket jag inte tror ett smack på. Det är klantigt, osmart, otaktiskt, i situationen vi befinner oss i idag. Det är en så himla lätt sak, du ber mig att inte gå (ja, jag ska dra upp samma exempel igen) på din gräsmatta, allemansrätten ger mig rätt till det, men du skulle föredra om jag inte gjorde det. Det finns andra vägar jag kan ta, din gräsmatta ligger inte ens i mitt kvarter, men jag tar bussen dit för att köra lite yoga på ditt fina gräs. Bara för ATT jag faktiskt har RÄTT till det. (Jag vet också att detta kommer få dig att flippa ut, så jag passar på att ta lite billiga poäng, eftersom du redan har så dåligt rykte i kvarteret) Samma princip. Förutom att du säkert inte bryr dig om din gräsmatta, men exemplet kan säkert appliceras på andra saker.
    Det var kanske ett bra exempel det här med gräsmattan.

Allemansrätten ger dig tillträde till skog och mark, givet att du inte stör och inte förstör. Så om gräsmattan ligger på privat mark i anslutning till ett bostadshus får du inte beträda den - det är hemfridsbrott. Och om det innebär att du förstör gräsmattan får du inte beträda den alls, oavsett var den ligger.

Så om det här exemplet skall vara relevant som en jämförelse, får vi anta att den inte ligger i anslutning till ett bostadshus och att den tänkta användningen inte förstör den. Yoga lär vara ok.

Har gräsmatteägaren försökt att hindra dig från att utföra yoga på gräsmattan med hänvisning till att gräsmattan är privatägd? Det är i så fall en inskränkning av allemansrätten.

Tycker du det är värt att försvara allemansrätten? I så fall är det en god idé att demonstrativt gå till gräsmattan och utföra yoga på den och dessutom försöka få så mycket publicitet som möjligt för din demonstration.

Så: Tycker du det är värt att försvara yttrandefriheten?
  • Hoppentoss

Man har inte rätten att utnyttja allemansrätten inom inhängnad tomt. Man får ej använda Allemansrätten för nära boende hus. Stod i dagstidningen hos oss bara för tre dagar sedan i en stor annons. Ibland kommer konstiga jämnförelser in i disutioner

• Joppis
    Hoppentoss skrev 2010-05-19 09:58:13 följande:
    Det finns många kristna där Gud är en stor del av ens liv. (Till Ex mitt)Wiks har gjort Gud till Bög.  Jag uppskattar det ej. Men samtidigt så är det hans beslut att göra det och jag förstår hans syfte med det hela.Jag skulle aldrig mordhota eller aggera på det viset dom gör på filmen eftersom vi har yttandefrihet i Svergie. Jag tar stort avstånd till  dom fåtal fanatiska Kristna som går över gränsen om dom skulle bete sig på det sättet dessa människor gör mot Wiks. Man behöver inte söka upp personer som inte tycker som en själv och morhota spotta och bete siig almänt vidrigt.Varför skall man acceptera att Muslimska fanatiker skall få bete sig på det sättet dom gör och skämma ut "normala muslimer" som anpassat sig till 2010.Från att tyckt att Wiks konst var vidrig (vilket man har rätt att tycka) så tycker jag vi borde sätta upp den överallt så fanatikerna vänjer sig att dom ej kan styra ett helt land med sina knäppheter. Vår ytrandefrihet är något som är värt att värna.Sedan att dra in idioter som använder fotboll som ursäkt för att slåss och tycka att om en gör fel så är det ok att vi beter oss lika idiotiskt? Dom med en "råare och mer mordhotbenägenhetskultur"  tycker iallafall jag bör anpassa sig till oss andra än att vi skall anpassa oss efter dem. Det borde blir rätt trist att bo i sverige om vi skall hota, spotta, elda och skrika åt varandra.Det är min åsikt iallafall. Allt jag skrev nu är inte riktat just till ditt inlägg.
    Bra skrivet! Och självklart skall vi inte acceptera fanatiska Islamister som springer runt och mordhotar, bränner flaggor m.m, likväl som man inte ska acceptera våld på en fotbollsläktare.

Min åsikt är att alla alla som är så fanatiska över sin religon att dom kan mörda för den har inte i vårat land att göra. Jag ser dom som terrorister och inget annat. Förhoppningsvis är dom inte så många här i landet.
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2010-05-19 09:50:20 följande:
    Tror du på allvar att fotbollshuliganer tar till våld för att de känner sig kränkta? De vill slåss, helt enkelt för att det roar dem. Jag tycker du skall leta upp någon för svenskarna "helig" symbol vars dåliga behandling vi skulle känna oss så kränkta av att vi skulle ta till våld för att upprätta vår heder igen. Jag kan inte komma på någon.
    Tror du det?
    Jag tror att de slåss för att de hatar det andra laget, de kan inte hantera att bli slagna och "förnedrade" på planen.

Det behöver inte vara en symbol, det kan vara en liten sak, som t ex allemansrätten. Att vi sedan inte skulle ta till fysiskt våld, har också en kulturell förklaring.
    Sverige har en ganska extremt syn på vad våld och övervåld är. Minsta örfil eller dask kan polisanmälas. I stort sett alla typer avhårdhänt fysisk beröring kan uppfattas som övervåld.
    Fysisk bestraffning är sedan länge borta från fängelser och instutitioner och det anses integritetskränkande.
    Vi ser på all typ av våld med avsky och förakt och tycker nog det är lite barbariskt. (Se liknelsen vid grottmänniskor tidigare).
    Det är liksom så vår våldskultur ser ut, våld är rent allmänt oaceptabelt som metod att lösa en konflikt.
    Sedan räcker det att ta sig ner till Italien t ex, för att se någon klappa till sitt barn på gatan, mycket mer accepterat.

Det betyder inte att vi inte hyser samma känslor, bara att vi reagerar olika.

Och nej, jag talar fortfarande inte om självmordsbombare eller flygplansterrorister utan om oss "vanliga".
    Jag hoppas poängen gick fram.
    Det är så jag ser på det.

Vi förstår inte hur man kan bli kränkt av det och det ligger inte i vår extremt icke accepterande av vålds-kultur att reagera så utagerande.
    Vi skulle typ skriva en arg insändare i stället

Men så mycket gåta som detta är för oss, är det en gåta för många muslimer, varför Vilks agerar som han gör.
    Beautifully Human
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 09:52:56 följande:
    Jag är medveten om vem som gjort videon och i vilket syfte. Nu tycker inte jag att gruppen muslimer på denna föreläsning representerar majoriteten av muslimer. Jag tycker att yttrandefriheten har många broar att korsa innan man vill börja begå handlingar som man vet kan uppfattas som kränkande.
    För övrigt, om du är införstådd i syftet med videon förstår jag än mindre av dina resonemang. De närvarande muslimerna tog det som en förolämpning att ett par bögar inte ville bli igenkända och därför bar masker föreställande Muhammed och/eller hans kusin och svärson Ali. De kände sig alltså kränkta av det homosexuella temat. Vilket i sig är en kränkning av alla homosexuella. De närvarande muslimernas homofobi lyser som en supernova. För närvarande jobbas det rätt hårt på att få bort sådana fördomar från vårt samhälle. Känns det inte bra att detta avslöjas inför kamerorna?
  • Nice Girl Wrong Place
    Hoppentoss skrev 2010-05-19 09:58:13 följande:
    Det finns många kristna där Gud är en stor del av ens liv. (Till Ex mitt)Wiks har gjort Gud till Bög.  Jag uppskattar det ej. Men samtidigt så är det hans beslut att göra det och jag förstår hans syfte med det hela.Jag skulle aldrig mordhota eller aggera på det viset dom gör på filmen eftersom vi har yttandefrihet i Svergie. Jag tar stort avstånd till  dom fåtal fanatiska Kristna som går över gränsen om dom skulle bete sig på det sättet dessa människor gör mot Wiks. Man behöver inte söka upp personer som inte tycker som en själv och morhota spotta och bete siig almänt vidrigt.Varför skall man acceptera att Muslimska fanatiker skall få bete sig på det sättet dom gör och skämma ut "normala muslimer" som anpassat sig till 2010.Från att tyckt att Wiks konst var vidrig (vilket man har rätt att tycka) så tycker jag vi borde sätta upp den överallt så fanatikerna vänjer sig att dom ej kan styra ett helt land med sina knäppheter. Vår ytrandefrihet är något som är värt att värna.Sedan att dra in idioter som använder fotboll som ursäkt för att slåss och tycka att om en gör fel så är det ok att vi beter oss lika idiotiskt? Dom med en "råare och mer mordhotbenägenhetskultur"  tycker iallafall jag bör anpassa sig till oss andra än att vi skall anpassa oss efter dem. Det borde blir rätt trist att bo i sverige om vi skall hota, spotta, elda och skrika åt varandra.Det är min åsikt iallafall. Allt jag skrev nu är inte riktat just till ditt inlägg.
    Nej såklart man inte ska acceptera vilket beteende som helst, det har jag aldrig påstått.
    Jag verkar ha en helt annan utgångspunkt här, än de flesta andra. Jag tycker att det är intressant att sätta saker i perspektiv och försöka förstå folks handlingar innan jag avskriver alla som galna idioter eller grottmänniskor.
    Betyder inte att jag försvarar agerandet och exemplet med hulliganer, var för att visa att svenskar också är beredda att ta till våld i situationer som för många anses helt obetydliga.

Vilks har ju som sagt rätt att göra vad han vill utan att bli mordhotad, men jag tycker ändå hans sätt att "värna om yttrandefriheten" är patetiskt. Det känns faktiskt inte alls som om det är hans mål. Tyvärr.
    Beautifully Human
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 10:06:52 följande:
    Tror du det? Jag tror att de slåss för att de hatar det andra laget, de kan inte hantera att bli slagna och "förnedrade" på planen. Det behöver inte vara en symbol, det kan vara en liten sak, som t ex allemansrätten. Att vi sedan inte skulle ta till fysiskt våld, har också en kulturell förklaring. Sverige har en ganska extremt syn på vad våld och övervåld är. Minsta örfil eller dask kan polisanmälas. I stort sett alla typer avhårdhänt fysisk beröring kan uppfattas som övervåld. Fysisk bestraffning är sedan länge borta från fängelser och instutitioner och det anses integritetskränkande. Vi ser på all typ av våld med avsky och förakt och tycker nog det är lite barbariskt. (Se liknelsen vid grottmänniskor tidigare). Det är liksom så vår våldskultur ser ut, våld är rent allmänt oaceptabelt som metod att lösa en konflikt. Sedan räcker det att ta sig ner till Italien t ex, för att se någon klappa till sitt barn på gatan, mycket mer accepterat. Det betyder inte att vi inte hyser samma känslor, bara att vi reagerar olika. Och nej, jag talar fortfarande inte om självmordsbombare eller flygplansterrorister utan om oss "vanliga". Jag hoppas poängen gick fram. Det är så jag ser på det. Vi förstår inte hur man kan bli kränkt av det och det ligger inte i vår extremt icke accepterande av vålds-kultur att reagera så utagerande. Vi skulle typ skriva en arg insändare i stället Men så mycket gåta som detta är för oss, är det en gåta för många muslimer, varför Vilks agerar som han gör.
    Vad vill du med din "kulturella förklaring"? Hoppas det inte är att vi skall förstå och acceptera att det är rimligt att en viss importerad kultur anser att religiösa symboler är okränkbara och att det är rimligt att ta till våld för att försvara den åsikten. Det låter faktiskt så.
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2010-05-19 10:00:39 följande:
    Det var kanske ett bra exempel det här med gräsmattan. Allemansrätten ger dig tillträde till skog och mark, givet att du inte stör och inte förstör. Så om gräsmattan ligger på privat mark i anslutning till ett bostadshus får du inte beträda den - det är hemfridsbrott. Och om det innebär att du förstör gräsmattan får du inte beträda den alls, oavsett var den ligger. Så om det här exemplet skall vara relevant som en jämförelse, får vi anta att den inte ligger i anslutning till ett bostadshus och att den tänkta användningen inte förstör den. Yoga lär vara ok. Har gräsmatteägaren försökt att hindra dig från att utföra yoga på gräsmattan med hänvisning till att gräsmattan är privatägd? Det är i så fall en inskränkning av allemansrätten. Tycker du det är värt att försvara allemansrätten? I så fall är det en god idé att demonstrativt gå till gräsmattan och utföra yoga på den och dessutom försöka få så mycket publicitet som möjligt för din demonstration. Så: Tycker du det är värt att försvara yttrandefriheten?
    Ja du, det visade sig vara ett ypperligt exempel för din räkning ser jag!
    Beautifully Human
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?