• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 10:12:35 följande:
    Vilks har ju som sagt rätt att göra vad han vill utan att bli mordhotad, men jag tycker ändå hans sätt att "värna om yttrandefriheten" är patetiskt. Det känns faktiskt inte alls som om det är hans mål. Tyvärr.
    Varför är det patetiskt? Vi har för närvarande en pågående debatt med tiotals TV-inslag, hundratals tidningsartiklar och tiotusentals inlägg som det här. Vilks konstverk är extremt lyckat, det är ett faktum oavsett vad man tycker om det eller anser om hans egentliga mål. För själva tyckandet ingår i ett konceptuellt konstverk.
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2010-05-19 10:15:31 följande:
    Vad vill du med din "kulturella förklaring"? Hoppas det inte är att vi skall förstå och acceptera att det är rimligt att en viss importerad kultur anser att religiösa symboler är okränkbara och att det är rimligt att ta till våld för att försvara den åsikten. Det låter faktiskt så.
    Att förstå folks reaktioner är inte likamed att acceptera dem.
    Men förstår man reaktionerna och ursprunget till dem, så har man en större chans att komma till rätta med dem.

Det var min poäng.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-05-19 09:55:04 följande:
    Jag har svårt att förstå en Islamist med en bombväst på sig....som har bara har ett mål. Att ta med sig så många som möjligt in i döden. Än har ingen bomb smällt av på en fotbollsarena.
    Nu sa jag ju ganska tydligt i tidigare inlägg att jag INTE pratar om självmordsbombare eller flygplansterrorister.

Viktigt att tänka på är ju att de allra flesta muslimer inte heller förstår idioter med bombvästar.
    Beautifully Human
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 10:16:58 följande:
    Ja du, det visade sig vara ett ypperligt exempel för din räkning ser jag!
    Hehe, jag råkar ha erfarenhet av att ha en tomt som en del tyckte sig ha rätt att promenera över och fick därför anledning att ta reda på vad allemansrätten säger. Många verkar ha en felaktig uppfattning om den. Precis som med yttrandefriheten.

Men du skriver inte någonting om vad du anser om exemplet?
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2010-05-19 10:18:46 följande:
    Varför är det patetiskt? Vi har för närvarande en pågående debatt med tiotals TV-inslag, hundratals tidningsartiklar och tiotusentals inlägg som det här. Vilks konstverk är extremt lyckat, det är ett faktum oavsett vad man tycker om det eller anser om hans egentliga mål. För själva tyckandet ingår i ett konceptuellt konstverk.
    Jag tycker det är fel väg att gå helt enkelt.
    Men visst har han lyckats med sitt...uppdrag.
    Beautifully Human
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 10:19:03 följande:
    Att förstå folks reaktioner är inte likamed att acceptera dem. Men förstår man reaktionerna och ursprunget till dem, så har man en större chans att komma till rätta med dem. Det var min poäng.
    Det är en bra poäng. För mig har Vilks konst gjort det tydligt vad vi har att göra med. Vilket borde göra det lättare att komma till rätta med det. Var det så du menade?
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2010-05-19 10:20:57 följande:
    Hehe, jag råkar ha erfarenhet av att ha en tomt som en del tyckte sig ha rätt att promenera över och fick därför anledning att ta reda på vad allemansrätten säger. Många verkar ha en felaktig uppfattning om den. Precis som med yttrandefriheten. Men du skriver inte någonting om vad du anser om exemplet?
    Jag vet inte, jag funderar på det.
    Funderar på var och om ens, religionsfriheten kan komma in i det hela.

FN lade ju fram ett förslag om en lag mot att få "kränka islam", jag hittade den resolutionen efter flera timmars sökande och publicerade den i en tråd, men nu minns jag inte vilken.
    Minns heller inte vad som hände med den.
    Beautifully Human
  • JTA
    JTA skrev 2010-05-19 10:20:57 följande:
    Men du skriver inte någonting om vad du anser om exemplet?
    Glöm det, läste inte ditt inlägg ordentligt.
  • JTA
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-19 10:24:13 följande:
    Jag vet inte, jag funderar på det. Funderar på var och om ens, religionsfriheten kan komma in i det hela. FN lade ju fram ett förslag om en lag mot att få "kränka islam", jag hittade den resolutionen efter flera timmars sökande och publicerade den i en tråd, men nu minns jag inte vilken. Minns heller inte vad som hände med den.
    Jaha du tog upp tråden ändå. Jo, FN kommitté för mänskliga rättigheter har lagt fram en resolution som heter "defamation of religion". I kommittén sitter länder som Saudiarabien och liknande, som gjort sig väl kända för sina omänskliga rättigheter. Resolutionen är inte bindande. Den och hela kommittén är en fars.
  • Nice Girl Wrong Place
    JTA skrev 2010-05-19 10:22:13 följande:
    Det är en bra poäng. För mig har Vilks konst gjort det tydligt vad vi har att göra med. Vilket borde göra det lättare att komma till rätta med det. Var det så du menade?
    Så vi ska tacka Vilks att han "öppnat våra ögon"?
    Det var en tillfällighet att han pysslade ihop sitt lilla konstverk, nu står vi där vi står och då anser jag att man ska söka förståelse inför varför människor reagerar som de gör, för att komma till rätta med det (om ens beteendet är ett problem, i andra situationer behöver det inte vara det).

Men om du vill ge Vilks credit för det, visst.
    Jag tror personligen inte alls att detta är hans mål, vilket du menar är oviktigt eftersom så många "fina bonusar" är vunna på vägen.
    Beautifully Human
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?