• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Svampp

Kaffemoster: Tror man ska tvätta hampainläggen separat första gången/gångerna bara, sen kan man tvätta med de andra blöjorna/inläggen.

• IVFmamma
    IVFmamma skrev 2010-10-09 14:44:38 följande:
    Funkar snappis på IVs formsydda i flanell?
    frotte´menar jag, inte flanell
  • johlinn

Bejbi - på dem i frotté fungerar det, inte riktigt lika bra som på rutvävda vikisar, men helt acceptabelt! På dem i flanell - inte en chans

• Krake

Grrrr! Jag får inte ordning på nätterna. 

Vi vill ha en blöja som suger bra och känns hyfsat torr länge. Den ska inte ha en extra blöjbyxa, eftersom sonen avskyr att byta blöja på natten, så det måste gå så smidigt och fort som möjligt.

Vi har testat pockets (DryBees) och AIO (SweetLili) men de bara läcker, helt hopplöst! Inatt läckte det två gånger. Inget vidare för mig och pojken att behöva klä av honom och byta pyjamas.

Ska vi vara tvugna att köra pappersblöjor på natten? 

• annbom
    Krake skrev 2010-10-10 11:22:36 följande:

Vi vill ha en blöja som suger bra och känns hyfsat torr länge. Den ska inte ha en extra blöjbyxa, eftersom sonen avskyr att byta blöja på natten, så det måste gå så smidigt och fort som möjligt.

Vi har testat pockets (DryBees) och AIO (SweetLili) men de bara läcker, helt hopplöst! Inatt läckte det två gånger. Inget vidare för mig och pojken att behöva klä av honom och byta pyjamas.

Formsydd med yllebyxa kanske?

Vi har använt pappers på natten, men i går sydde jag en formsydd för att ha på natten, men min dotter hade inte kissat en ända gång i natt trots att hon ätit 2 gånger. Däremot kissade hon för första gången på pottan
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Krake
    annbom skrev 2010-10-10 11:40:30 följande:
    Formsydd med yllebyxa kanske?

Vi har använt pappers på natten, men i går sydde jag en formsydd för att ha på natten, men min dotter hade inte kissat en ända gång i natt trots att hon ätit 2 gånger. Däremot kissade hon för första gången på pottan
    Mja grejen är att han ofta bajsar på natten så vi måste byta oavsett blöjtyp. Och han verkligen hatar det, skriker som tusan. Därför vill jag gärna ha en allt-i-ett-lösning (lösa inlägg funkar förstås ändå, det kan man ju förbereda) för att göra plågan så kort som möjligt för honom.

Grattis till pottkisset! :) 
  • Giraff
    Krake skrev 2010-10-10 11:22:36 följande:

Jag älskar ju mina Itti Bittisar, så jag skulle rekommendera dom! 

Du kan ju testa i alla fall - jag har beställt från Cheeks and Cherries, och det är billig frakt och leveransen är skitsnabb!

www.cheeksandcherries.co.uk/acatalog/info_12646.html  
  • Krake

Ok, intressant Giraff... Har du provat deras one-size? Kör du med booster?

Tack för tipset! 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24