• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • annbom
    IVFmamma skrev 2010-10-10 18:59:21 följande:
    Måste man tvätta ullbyxor innan man ullkurar?
    Man bör göra det för annast är de ju inte rena när ullfettet kommer på och smuten fastnar
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Giraff
    Krake skrev 2010-10-10 18:57:23 följande:
    Ok, intressant Giraff... Har du provat deras one-size? Kör du med booster?

Tack för tipset! 
    Nix, one sizarna är helt nya, så dom har vi inte provat tyvärr! 

Vi har inte använt booster, men har man en storkissare kan det nog vara bra nattetid. 

• IVFmamma

Förut använde jag tygisar på min stora flicka på natten men tyvärr fick hon massor med blåsor (typ svinkoppor) i rumpan så vi bytte till engångs men jag gillar verkligen inte engångs och fick tipset om att naturmaterial mot rumpan är bäst. Och jag funderade då på att prova ett sånt här silkesinlägg, just att ha på natten tillsammans med ImseVimse frotte och en hemmastickad ullbyxa. Vad tror ni?

• Loreena

Vår barnsköterska gav tipset att använda rapsolja när vi tvättar bebisen i rumpan vid blöjbyten. Inget vatten på en vecka sa hon. Det var ett idiotiskt förslag! Vår bebis som endast varit lite lite röd i rumpan pga. att han bajsar konstant blev helt illröd och har fått stora fula exem i ljumskarna. Innan använde vi bara lite potatismjöl i ljumskarna och tvättade rent med vatten och det funkade jättebra.

Nu luftar vi mkt och använde ett tjockt lager inotyol i ljumskarna. Hur ska man göra? Behövs den tvättas bort innan man stryker på ny och hur i så fall?

Tygblöjorna- går det att tvätta bort salvan eller ska vi använda engångs under behandlingen?

• IVFmamma

Ni som använder tygbindor, hur många har ni av varje "sort"? alltså hur många dag, natt osv.?

Om ni inte använder det, nån som vet om tygblöjetråden är aktiv?

• annbom
    IVFmamma skrev 2010-10-15 14:14:21 följande:
    Ni som använder tygbindor, hur många har ni av varje "sort"? alltså hur många dag, natt osv.?

Om ni inte använder det, nån som vet om tygblöjetråden är aktiv?
    Jag har 8 dag och 2 natt jag har är för lite för mig. Jag har fått mitt pul nu så jag har tänkt att det ska bli en natt och 4 dag till och då bör det räcka.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Ekorrfamiljen

Om man vill ha alternativ till tygbindor vill jag slå ett slag för menskoppen. Låter äckligt men är underbart när man inte vill tära mer än nödvändigt på jordens resurser och så är man aldrig kladdig där nere + att man kan ha sina vanliga trosor utan något som ligger och "skaver".

I andra hand skulle jag också välja tygbindor.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Giraff

Jag säger också MENSKOPP! 

Den är fantastisk, fattar inte att det är så få som använder den? Och varför säljer dom inte menskopp på apoteket?

Och det är absolut inte äckligt, tvärtom! Jag tycker det är mycket äckligare med gamla bindor eller tamponger. 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24