• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • annikamamman

Tack för tipset. Jag har kollat in dem på hemsidan och skall nog köpa en och testa. HAr provat andra imse produkter och de har fungerat bra men våra gamla vikisar räcker inte till på natten längre. Och så hoppas man förstås på en helt blöjfri unge snart...

• Tygtiiger
    annikamamman skrev 2010-12-02 15:07:15 följande:
    Tack för tipset. Jag har kollat in dem på hemsidan och skall nog köpa en och testa. HAr provat andra imse produkter och de har fungerat bra men våra gamla vikisar räcker inte till på natten längre. Och så hoppas man förstås på en helt blöjfri unge snart...
    Vi körde på frotté eller bambublöjor, för de suger upp mycket utan att bli för tjocka. Men i tvåochetthalvtårsåldern fick vi byta till engångs på natten för det blev helt enkelt för klumpigt och för blött. (Men de STINKER!!)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Pulp

Jag måste nog ställa en fråga här nu. Jag har försökt surfa runt och sökt information lite överallt. Jag har läst i den här tråden, men inte allt!

Jag är väldigt sugen på att köra med tygblöjor när tvåan kommer i juni. Skulle det funka om man skaffar en bunt vikblöjor och några blöjbyxor. Sen kanske fleeceinlägg och sånt där papper för bajset?

Jag har på något sätt tänkt göra det så billigt som möjligt och är helt klart öppen för att köpa begagnat, eller gå på alternativet att köpa vikblöjor från Ikea, samt deras billiga fleecefilt. Sen får jag köpa några blöjbyxor, men dessa kanske är bäst att köpa nya så de inte är alltför slitna.

Skulle det kunna funka tror ni experter för en nyfödd?

Några tips till en som funderar så det knakar angående det här med tygblöjor?

• Tygtiiger
    Pulp skrev 2010-12-02 15:58:21 följande:
    Jag måste nog ställa en fråga här nu. Jag har försökt surfa runt och sökt information lite överallt. Jag har läst i den här tråden, men inte allt!

Jag är väldigt sugen på att köra med tygblöjor när tvåan kommer i juni. Skulle det funka om man skaffar en bunt vikblöjor och några blöjbyxor. Sen kanske fleeceinlägg och sånt där papper för bajset?

Jag har på något sätt tänkt göra det så billigt som möjligt och är helt klart öppen för att köpa begagnat, eller gå på alternativet att köpa vikblöjor från Ikea, samt deras billiga fleecefilt. Sen får jag köpa några blöjbyxor, men dessa kanske är bäst att köpa nya så de inte är alltför slitna.

Skulle det kunna funka tror ni experter för en nyfödd?

Några tips till en som funderar så det knakar angående det här med tygblöjor?
    Vikblöjor är suveräna till en liten bebis! Tricket är att noga vika in med många små extraveck runt benen så det blir tätt. Vi tyckte inte rispapper eller fleece funkade på nyföddhetsbajs, det rann bara av. Senare är det bra.

Om du får tag i rutvävda vikblöjor istället för flanellblöjor så köp snappi, det är en liten plastmojäng som är SUVERÄN att fästa ihop frotté och rutvävd bomull med.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • annikamamman

Vi har mest använt rutvävda vikblöjor från Imse och deras blöjbyxa Soft som jag tycker är överlägset bäst bland alla blöjbyxor som finns. Håller med om att vikisar är klart bäst till nyfödda. Engångspapper funkar bäst när barnet börjar med riktigt mat och bajset blir fast och fint och går att skaka av i toaletten. Flört

Om jag skulle köra så billigt som möjligt skulle jag nog köpa massor av begagnade vikisar på tradera och nya blöjbyxor från Imse

• Svampp

pulp: vikisar funkar jättebra på små bäbisar! Det kan ta några försök att få in rätt snittsen runt benen men man kommer på det och då funkar det bra som tusan! Jag använder ullbblöjbyxor (Bumpy), de är jättebra med tycker jag. Jag köpte allt begagnat av kompisar och på sjalbarn.se, ser ingen direkt anledning till att köpa nya blöjbyxor om du kör på ull eftersom de bara håller bättre när de blivit använda en del, i alla fall inte om du inte ska ha mååånga barn till. De lär nog hålla minst 2-3 barn i alla fall eftersom de bara tvättas när de blivit bajsiga eller minst 1 gång i månaden. Vi har använt imse vimse allt i ett blöjor på nätterna eftersom vår tjej kissat enormt mycket på nätterna och dessutom behöver torrskikt för att inte vakna när hon blir våt (en stor födel med tygisar är ju att de känner när de kissar och bajsar, vår tjej bajsar aldrig i blöjan längre, hon är 3 månader, och kissar oftast i pottan/på skötbordet), de blöjorna håller för det mesta och läcker i princip aldrig, men man kan skaffa såna när barnet kommit om det behövs, det gjorde jag, 4 i varje stl.

• Pulp

Tack för alla svar! I början när jag började forska runt lät det ju enkelt, men ju mer jag läste så blev det en djungel. Sen fick jag någon slags uppenbarelse om att det kanske inte är så krångligt ändå...

Hur funkar det med ullbyxor? Håller de verkligen tätt? Är de tovade för att hålla tätt? Eller torrt menar jag, så att byxor utanför inte blir blöta?

Sen en till fundering angående fleece, visst använder man sådana inlägg för att det ska kännas torrare mot huden?

Jag kommer säkert att återkomma med en massa frågor senare!

• Krake
    Pulp skrev 2010-12-03 08:04:36 följande:
    Tack för alla svar! I början när jag började forska runt lät det ju enkelt, men ju mer jag läste så blev det en djungel. Sen fick jag någon slags uppenbarelse om att det kanske inte är så krångligt ändå...

Hur funkar det med ullbyxor? Håller de verkligen tätt? Är de tovade för att hålla tätt? Eller torrt menar jag, så att byxor utanför inte blir blöta?

Sen en till fundering angående fleece, visst använder man sådana inlägg för att det ska kännas torrare mot huden?

Ja, ullbyxor håller tätt - men inte när de är nya från fabriken. Iaf de jag har haft har läckt som såll, rakt igenom, när de var nya. De måste vara ingnuggade, typ tovade, och då är de helt täta. För att uppnå detta kan man 1. hitta begagnade 2. sitta och gnugga dem så att de tovar till sig 3. köpa ett par i stoor storlek och köra i tvättmaskinen på 60 grader (min favvis!)
    Moster, inte monster.
  • Svampp
    Pulp skrev 2010-12-03 08:04:36 följande:

De ullbyxorna jag har är av tovad ull, dvs tyg, inte stickade, som funkar som vanliga PUL-blöjbyxor, man stänger dem med kardborre. De håller tätt hur bra som helst (utom nån gång när jag inte kurat dem på över en månad och de varit nerbajsade många gånger så jag varit tvungen att tvätta ofta, men kurade och sen var de perfekta igen). Hade tänkt prova stickade, men de jag gjorde hade jag tovat lite föör mycket så de gick inte att dra på =) Blev ingen resår kvar. Det är nog lite olika hur bra det funkar med såna stickade som man ska dra på beroende på vilket barn man har och i olika åldrar. I början hade såna inte funkat alls på vår lilla sprattelmaja som hatade blöjbyten. Sen hade det nog kunnat funka hyfsat en period, men nu när vi börjat potta henne vill hon inte ha blöjor alls och börjar dessutom bli stark så jag tror inte blöjan skulle haft en chans att ligga rätt om vi försökte dra på blöjbyxan =) Men när hon börjar gå tror jag däremot att dra-på varianten kan vara överlägsen, om hon fortfarande använder blöjor då.

Angående fleece är det just för att det ska kännas torrare mot huden. Funkar riktigt bra, men det kan vara bra att tänka igenom när man vill att de ska känna sig torra. Vi har valt att bara ha torrskikt på natten eftersom vi vill att hon ska känna när hon kissar, vilket troligen är en anledning till att hon föredrog att kissa på skötbordet redan väldigt tidigt, och nu pottan. Sen är det inte så ovanligt att bäbisar blir känsliga för olika torrskiktsmaterial, exempelvis fleece efter en tid, så det kan också vara en anledning till att begränsa hur ofta de använder det.
  • johlinn

Till nattblöja använder vi till 2,5-åringen bumgenious med 1 vanligt inlägg och 1 boosterinlägg + ett bambufrottéinlägg. Tjockt och gosigt, men inte för bylsigt. Ibland behövs det inte så mycket i, men jag vill inte chansa, ibland är det på gränsen på läckage och vi har haft läckage några gånger. Måste erkänna att jag inte använder tygisar på natten alltid, ibland är det skönt o köra engångs där! Det kan också hänga ihop med att vi inte kunnat använda tyg på natten förräns på senare tid då han fått ilsket röd hud med små blåsor oavsett vilka blöjor vi testat  (naturmaterial eller torrskikt i olika varianter). Nu går det dock bra.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24