• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn
    miljarden skrev 2011-04-11 11:04:30 följande:
    He, jag förstår. Vår blir galen. Galen av vätan, och galen av att bli störd om man byter blöjan. 
    Skulle ju helst vilja slippa pappersblöjorna helt, men samtidigt tycker vi att det är bra dagtid att han märker när det är blött (pga EC). 
    absolut - då är det en stor fördel att han känner såklart!

E. har ett handikapp där EC blir omöjligt. Han känner helt enkelt inte av tillräckligt väl när han är nödig, så det är ingen idé   Så det är bra att det finns tygblöjor, så att man åtminstone kan göra nånting för miljön, det blir nog blöjor en bit över treårsdagen också här...
  • Kallfront

Hjälp! Jag har tänkt testa tygblöjor och vill ha den enklaste varianten, helst så lika engångblöjor som möjligt. Inser att det är en djungel med olika märken, ilägg och tvättråd och det känns bara så krångligt. Har sett att det finns pocketblöjor, t ex Poops.se, och det verkar ju smidigt. Eller?

Hur funkar pocketblöjor? Använder man dem som de är eller ska man lägga i saker i dem också? Byter man hela blöjan? Håller de tätt även på natten? Hur ofta behöver man byta en tygblöja? Jag har aldrig ens sett en tygblöja i verkligheten, så jag är verkligen novis!

Hur många pocketblöjor behöver vi köpa? Vilket märke är bäst? Är det olika storlekar eller samma hela tiden? Vår son är 11 veckor och väger ca 5,5 kg.

Har läst om rispapper som man lägger i för att lättare få bort bajset. Kan man använda det i pocketblöjor också?

Som ni ser - många frågor! Jag är oerhört tacksam för all guidning jag kan få i denna tygblöjsdjungel! :D

• johlinn
    Kallfront skrev 2011-04-18 09:15:23 följande:
    Hjälp! Jag har tänkt testa tygblöjor och vill ha den enklaste varianten, helst så lika engångblöjor som möjligt. Inser att det är en djungel med olika märken, ilägg och tvättråd och det känns bara så krångligt. Har sett att det finns pocketblöjor, t ex Poops.se, och det verkar ju smidigt. Eller?

Hur funkar pocketblöjor? Använder man dem som de är eller ska man lägga i saker i dem också? Byter man hela blöjan? Håller de tätt även på natten? Hur ofta behöver man byta en tygblöja? Jag har aldrig ens sett en tygblöja i verkligheten, så jag är verkligen novis!

Hur många pocketblöjor behöver vi köpa? Vilket märke är bäst? Är det olika storlekar eller samma hela tiden? Vår son är 11 veckor och väger ca 5,5 kg.

Har läst om rispapper som man lägger i för att lättare få bort bajset. Kan man använda det i pocketblöjor också?

Som ni ser - många frågor! Jag är oerhört tacksam för all guidning jag kan få i denna tygblöjsdjungel! :D
    Man lägger i ett inlägg i pocketblöjan för uppsugning. Du byter sen hela blöjan. Hur ofta man behöver byta varierar väldigt. Just pocketblöjor kan man ju justera genom att lägga i extra inlägg så att man kan ha dem längre. Jag rekommenderar dig att inte köpa för många av ett och samma märke utan köp ett par olika märken för att se vilka som passar barnet och er som familj bäst! Det finns både one size och olika storlekar, det väljer man själv! Pocketblöjor håller tätt hela nätterna om de har rätt passform och tillräckligt med inlägg
    Vi har valt att köra engångs på natten för närvarande dock, mest av bekvämlighetsskäl.
    Rispapper fungerar i pocketblöjor också, men jag har inte tyckt det behövs.
  • Kallfront
    johlinn skrev 2011-04-18 10:29:47 följande:
    Man lägger i ett inlägg i pocketblöjan för uppsugning. Du byter sen hela blöjan. Hur ofta man behöver byta varierar väldigt. Just pocketblöjor kan man ju justera genom att lägga i extra inlägg så att man kan ha dem längre. Jag rekommenderar dig att inte köpa för många av ett och samma märke utan köp ett par olika märken för att se vilka som passar barnet och er som familj bäst! Det finns både one size och olika storlekar, det väljer man själv! Pocketblöjor håller tätt hela nätterna om de har rätt passform och tillräckligt med inlägg
    Vi har valt att köra engångs på natten för närvarande dock, mest av bekvämlighetsskäl.
    Rispapper fungerar i pocketblöjor också, men jag har inte tyckt det behövs.
    Okej, tack! Låter ju inte alltför komplicerat. Har du tips på olika märken? Poop har jag ju redan hittat, verkar bra med tryckknappar. Imse Vimse kanske också har pocket? Jag får googla lite. :)
  • johlinn

imse vimse har inte pockets, dock Aio.
    Barnshop.se har flera olika varianter med tryck-knappar och kardborre.
    Jag har provat ett gäng och recenserat dem, kolla mina bloggar så får du se.

• mrs lundin

Nu har vår lilla tjej kommit och efter ett par dagar med köpeblöjor medan vi landat har vi nu satt igång att använda tygblöjorna. Vi har vanliga vikisar och ytterblöja (har fått begagnade helt gratis) 

Har läst att man ska sköja av bajsblöjorna och sen lägga dem i en spann med lock, och så tvätta var 3e dag. Har en fråga angående sköjningen, ska man förska få av allt, eller mest blöta upp och ta det som åker av av sig själv? sköljde av första bajsblöjan tidigare och det var inte så mkt som gick bort bara under kranen. Fick hjälpa till med händerna för att få bort mer, vore skönt om man inte måste jobba så mkt för att få bort det varje gång!
    Ska man förrsten skölja kissblöjor med?

• johlinn

mrs lundin - jag sköljer bara av det mesta, gnuggar lite grann, men inte så att allt försvinner helt och hållet. Kissblöjor sköljer vi inte alls.

• yrväder
    mrs lundin skrev 2011-04-18 11:16:48 följande:
    Nu har vår lilla tjej kommit och efter ett par dagar med köpeblöjor medan vi landat har vi nu satt igång att använda tygblöjorna. Vi har vanliga vikisar och ytterblöja (har fått begagnade helt gratis) 

Har läst att man ska sköja av bajsblöjorna och sen lägga dem i en spann med lock, och så tvätta var 3e dag. Har en fråga angående sköjningen, ska man förska få av allt, eller mest blöta upp och ta det som åker av av sig själv? sköljde av första bajsblöjan tidigare och det var inte så mkt som gick bort bara under kranen. Fick hjälpa till med händerna för att få bort mer, vore skönt om man inte måste jobba så mkt för att få bort det varje gång!
    Ska man förrsten skölja kissblöjor med?
    Jag sköljer faktiskt inte bajsblöjorna alls, gjorde det första gången men tyckte det var bängligt men dom blir rena iaf.
  • mrs lundin

tack för svar! skönt att det finns experter att fråga där man snabbt får svar

• brünnhilde
    Kallfront skrev 2011-04-18 11:06:13 följande:
    Okej, tack! Låter ju inte alltför komplicerat. Har du tips på olika märken? Poop har jag ju redan hittat, verkar bra med tryckknappar. Imse Vimse kanske också har pocket? Jag får googla lite. :)
    Vi köpte en bumgenius, en peabodies och en motherarth tror jag de hette, minns inte riktigt. Vi behöll bumgeniusen och köpte 15 till av dessa, de är kalasbra.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24