• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn
    Nillan77 skrev 2011-04-10 12:24:26 följande:
    Använder du dem på natten också?
    Nu lägger sambon så nu är det plastblöjor nattetid. Men en lång period körde jag dem på natten och det gick bra! Då hade jag i en bambubooster från barnshop, plus deras vanliga inlägg. Tror det går bra med dubbla vanliga inlägg också, men har inte testat det än.
  • miljarden

Problemet för oss med blöjor på natten är att vår son inte gillar att ligga blöt, och även om blöjorna inte läcker så är de ju blöta, vilket ju inte engångsblöjorna blir på samma sätt. 
    Hur löser ni det? 

• johlinn
    miljarden skrev 2011-04-11 10:36:52 följande:
    Problemet för oss med blöjor på natten är att vår son inte gillar att ligga blöt, och även om blöjorna inte läcker så är de ju blöta, vilket ju inte engångsblöjorna blir på samma sätt. 
    Hur löser ni det? 
    ja du, E. har inte reagerat på blöta blöjor nånsin, så det är en icke-fråga för oss...
  • miljarden
    johlinn skrev 2011-04-11 10:54:31 följande:
    ja du, E. har inte reagerat på blöta blöjor nånsin, så det är en icke-fråga för oss...
    He, jag förstår. Vår blir galen. Galen av vätan, och galen av att bli störd om man byter blöjan. 
    Skulle ju helst vilja slippa pappersblöjorna helt, men samtidigt tycker vi att det är bra dagtid att han märker när det är blött (pga EC). 
  • yrväder
    miljarden skrev 2011-04-11 11:04:30 följande:
    He, jag förstår. Vår blir galen. Galen av vätan, och galen av att bli störd om man byter blöjan. 
    Skulle ju helst vilja slippa pappersblöjorna helt, men samtidigt tycker vi att det är bra dagtid att han märker när det är blött (pga EC). 
    Har du blöjor med torrskikt i? Fleece, fuskmocka, coolmax? Tycker de två sistnämnda känns torrast.
  • miljarden
    yrväder skrev 2011-04-11 11:18:23 följande:
    Har du blöjor med torrskikt i? Fleece, fuskmocka, coolmax? Tycker de två sistnämnda känns torrast.
    Vi har  imsevimse aio, det är fleece eller bomull och inget av det funkar alltså. Samtidigt vill vi helst ha naturmaterial. Funderar lite på att skippa blöja på natten och kissa honom istället. 
  • Ronjas mamma

miljarden har du provat att lägga i rispapper om natten vi tycker det brukar hjälpa använder iv's rispapper

• miljarden
    Ronjas mamma skrev 2011-04-11 13:55:08 följande:
    miljarden har du provat att lägga i rispapper om natten vi tycker det brukar hjälpa använder iv's rispapper
    Nej men vi kanske får testa det. Innan vi går till ytterligheter.
  • Ronjas mamma

Vi har barn som i och för sig accepterar att vara våta men får jätte lätt svamp så d¨rför har vi alltid det i i varje fall om natten. Det kostar heller inte så mycket om det inte skulle fungera annars kanske silkeinlägg kunde fungera?

• knytis
    Barbabok skrev 2011-04-10 12:44:57 följande:
    Babyland säljs ffa på E-bay, tillverkas och skickas från Kina. Jag har köpt en del, 3/10 går sönder men de som håller har hållt bra. Det är tryckknapparna som går sönder/lossnar och ibland har PULen släppt. Billiga dock, ca 35kr för 1 blöja och ett ilägg, men ett ilägg räcker verkligen inte. 2 minst, eller annat märke. Jag har sett att de säljs dyrt på Tradera och liknande, mittråd är att köp själv från Ebay, jag har aldrig fått extra avgifter som tull pålagt. Smidigt!
    En fråga, det ligger ju en rad olika märken ute på ebay, men av bilder och beskrivning förstår man att det är ung samma blöja, men tvättråden är ju FANTASTISKA! Tvättas i 30-40 grader och ingen tumling. Hur gör du? tycker 40 känns lite lite och vi behöver verkligen tumla då och då eftersom vi inte har superbra hängmöjligheter. Jag föredrar också naturmaterial mot huden, tror du man kan använda dessa med ett enkelt flanellinlägg mot huden och sedan uppsugning i fickan eller fungerar då microfleecen som ett tätskikt och sabbar uppsugningen ut i fickan (låter rörigt hoppas du förstår vad jag menar)!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24