• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

kamelu - vi har inte hittat nåt alternativ som fungerar på natten på somrarna när det blir varmt. Blir rött och prickigt oavsett vad vi testat. På höst-vinter-vår fungerar det som tygtiger skriver ovan men vi kör engångs på natten. Mest för att vi har tillgång till blöjor pga barnets diagnos och det känns smidigt med tunna blöjor på natten.

Dock läcker de j-vla plastiga äckelpampers som vi fick förra gången så fort de hamnar bara lite fel på eller han kissar mer än annars, hoppas på bättre passform på libero även om de är omgjorda, de gamla fungerade ju jättebra för oss som nattblöja. OT jag vet... 

Det BLIR bylsigt om en blöja ska hålla en hel natt, särskilt för större barn tycker jag. Svårt att hitta pyjamasar som sitter bra över stora blöjbakar.  

• zauzz

Hej!

Vi tänker prova att använda tygblöjor till vår bebis som ska födas i början av oktober.

Jag har läst på allt jag hittat om tygblöjor så här långt (inklusive stora delar av den här tråden) men en sak blir jag inte klok på.

Jag har läst att man ska använda zeolit-fritt tvättmedel till tygblöjor. 

Gäller det alla sorter eller bara yllebyxor? 

Varför ska man använda zeolitfritt tvättmedel?

Vilka sorters zeolitfria tvättmedel finns det på marknaden, och är något särskilt att rekommendera? 

Vad jag förstått är zeoliter till för att avhärda vattnet, och de borde ju vara helt onödiga att använda när man bor i ett område med mjukt vatten, men det måste väl finnas någon anledning till att de är tillsatta i många tvättmedel, inklusive änglamarks pulvertvättmedel som jag vanligtvis använder...

• johlinn

zauzz - zeoliter sliter på tvätten. Blöjor tvättas ofta och slits därmed mer än vanliga kläder. Zeoliter är inte alls farliga att använda, men eftersom jag hittade ett zeolitfritt fosfatfritt tvättmedel så valde jag det, det heter Ocean bastvätt.

• Krake
    kamelu skrev 2011-08-19 23:44:10 följande:
    Jag undrar hur ni gör på natten? Vår tjej på snart 5 månader sover väldigt bra vilket innebär att hon hinner kissa en hel del under en natt (byter aldrig blöja på nätterna). För tillfället använder vi engångs på natten och de är helt fullkissade på morgonen. Tidigare använde vi vikisar med ett extra flanellinlägg och Imse Vimses blöjbyxor i PUL, men särskilt när det var varmt tidigare i somras var hon alldeles rödprickig om rumpan på morgnarna, av fukten och värmen antar jag, trots inlägg mot röd stjärt.

Innan jag börjar experimentera - har ni några tips? Fler inlägg, i frotté kanske? Kliva upp mitt i natten och byta känns inte som något alternativ men jag vill gärna komma ifrån engångsblöjorna.
    Fortsätt testa, supersugande inlägg finns ju i olika varianter.

Eller nöj er med att ha tyg på dagen. Vi hittade aldrig något som funkade för vår storkissare en hel natt. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Mammato2 skrev 2011-08-19 23:18:17 följande:
    Jag måste fråga blöjpåse till tygblöjorna som man kan förvara dem i innan tvätt, det står att man kan tvätta den tillsammans med blöjorna men man måste väl ta ut blöjorna ur den??? Den är väl ingen tvätt påse??? Hur stora hinkar har ni, vart har ni köpt dem??
    Det räcker att du öppnar den så åker blöjorna ur. Du måste inte in med handen och gräva i kissblöjorna.

Vi har en vanlig pedalhink, typ 10 liter. Men den är i minsta laget. 
    Moster, inte monster.
  • fröken sol
    kamelu skrev 2011-08-19 23:44:10 följande:
    Jag undrar hur ni gör på natten? Vår tjej på snart 5 månader sover väldigt bra vilket innebär att hon hinner kissa en hel del under en natt (byter aldrig blöja på nätterna). För tillfället använder vi engångs på natten och de är helt fullkissade på morgonen. Tidigare använde vi vikisar med ett extra flanellinlägg och Imse Vimses blöjbyxor i PUL, men särskilt när det var varmt tidigare i somras var hon alldeles rödprickig om rumpan på morgnarna, av fukten och värmen antar jag, trots inlägg mot röd stjärt.

Innan jag börjar experimentera - har ni några tips? Fler inlägg, i frotté kanske? Kliva upp mitt i natten och byta känns inte som något alternativ men jag vill gärna komma ifrån engångsblöjorna.
    på natten kör vi dubbla vikisar som är limpvikta, en stor och en liten, det funkar bra för oss. Eller en stor vikis limpvikt plus två inlägg. plus imsevimse blöjbyxor. Det funkar för oss läcker bara igenom ibland. Men han kanske kissar mindre än era bebisar?
  • Viena

Hej igen! Funderar vidare. Har beställt en weehugger (S) + lite olika inlägg och liners, samt en itti bitti tutto (one size) med snap in system, för att testa lite.

Nu har jag dock upptäckt att imse vimses softbyxa + formsydda blöjor säljs väldigt billigt begagnade på en del sidor här i Finland, där jag bor. Funderar därför på att prova på dem.

Ville ju gärna ha lite mer slimmade blöjor, men kanske man kunde använda IV på natten?? Vad tror ni? Kan jag börja direkt med IV på natten, eller funkar det bättre med engångs i början? Lönar det sig att köpa IV:s NB-blöjor 3-6kg? Man får dem VÄLDIGT billigt.

Fortfarande väldigt tacksam för råd och synpunkter från er Glad

• Krake
    Viena,

I början lär du vara tvungen att vakna på natten ändå. Vi hade tyg på natten första tiden och bytte då efter varje amning även nattetid. Så som jag upplevde det gick dag och natt  verkligen i ett första tiden. Snarare är det sen, när det finns en rimlig chans att få sova hela nätter, som det blir viktigt med en blöja som håller länge (t ex engångs).

Jag skulle dessutom alltid rekommendera att köra konsekvent med bara tyg första 1-2 månaderna. Då får man in rutinen. Börjar man med engångs och tänker sig att ta tygblöjor senare, blir det lätt så att det aldrig blir av.

Vi har haft itti bittis och tyvärr växte vår son ur dem redan vid ca 9 månaders ålder. Han är exakt genomsnittlig i sin kroppsstorlek... Jag gillade dem, men de räcker inte hela blöjperioden, iaf inte för oss. 
    Moster, inte monster.
  • Loreena

Vi har en limpvikt vikis till sonen på natten. Jag brukar byta hans blöja när jag går och lägger mig runt 23 på kvällen, sedan klarar han sig till morgonen då jag sätter honom på pottan. Blöjan är då blöt, men han kissar och bajsar på pottan på morgonen, så kisset i blöjan är nog från när han vaknar till runt 04. Han blir väldigt sällan röd. :) Blir han röd använder vi lite Inotyol och så får han krypa runt och lufta i bara ett par byxor. I början använde vi engångs på natten, för enkelhetens skull. 

• Loreena

Viena
    Det finns andra färdigsydda inlägg som säkert kan passa i weehugger om du vill beställa redan nu.
    www.babykind.co.uk/boostersandliners.htm
    Jag mailade babykind och de skulle få in nya leveranser om några veckor.
    Formsydda Imse är säkert jättebra om du får tag på billigt! Min granne använder dem på sin son och hon är nöjd med dom. :) Men de i NB-storlek tror jag barnet växer ur snabbt, det finns även i one-size som antagligen räcker längre.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24