• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-22 07:58:00 följande:
    Förlåt, är ännu så dåligt insatt, på vilket sätt använder man nappi nippa/snappi med frottéblöjor? Är det någon typ av klämmor? Till vad behövs dom när blöjan är formsydd?

Det är en plastmojäng med tre armar och taggar i varje ände. Taggarna fäster i frotté eller rutvikta blöjor och håller ihop blöjan, så den sitter kvar på barnet. Så kan man sätta på blöjbyxa i godan ro utan att blöjan glider undan och hamnar snett. Det underlättar SÅ mycket, och en formsydd frottéblöja fäst med en snappi blir lättare att anpassa i storlek och är nättare än en formsydd frottéblöja fäst med kardborre. Vi använder dem också för att fästa ihop en liten frottéhandduk eller en rutvävd vikblöja luftigt runt sonen när han ska lufta rumpan. Då blir det inga kissfontäner men ändå mycket luftigare än med blöjbyxa/blöja.

Så här ser de ut: http://www.kittykins.co.uk/accessories/type/11/brand/nappi+nippa

Krupke, we've got problems of our own!
  • kamelu

Tack för era svar ang. nattblöjor! Ska testa bambufrotté och lite annat och i övrigt hoppas på att det svalare höstvädret löser problemet

• Loreena

Viena
    Vad blev det för inlägg du beställde? Kom ihåg att du inte kan använda inlägg av microfiber direkt mot huden, utan måste ha ett mellanskikt av fleece, bomullsfrotté eller liknande.

• Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-22 09:44:47 följande:
    Det är en plastmojäng med tre armar och taggar i varje ände. Taggarna fäster i frotté eller rutvikta blöjor och håller ihop blöjan, så den sitter kvar på barnet. Så kan man sätta på blöjbyxa i godan ro utan att blöjan glider undan och hamnar snett. Det underlättar SÅ mycket, och en formsydd frottéblöja fäst med en snappi blir lättare att anpassa i storlek och är nättare än en formsydd frottéblöja fäst med kardborre. Vi använder dem också för att fästa ihop en liten frottéhandduk eller en rutvävd vikblöja luftigt runt sonen när han ska lufta rumpan. Då blir det inga kissfontäner men ändå mycket luftigare än med blöjbyxa/blöja.

Så här ser de ut: www.kittykins.co.uk/accessories/type/11/brand...

Ahaaa!! Tackar för klargörandet Skrattande
  • Viena
    Loreena skrev 2011-08-23 21:58:51 följande:
    Viena
    Vad blev det för inlägg du beställde? Kom ihåg att du inte kan använda inlägg av microfiber direkt mot huden, utan måste ha ett mellanskikt av fleece, bomullsfrotté eller liknande.
    Jag rådgjorde lite med en anställd på fill-your-pants-com och hon menade att Smartypants sleeve inlägg + Little lambs fleece liner ovanpå skulle passa bra i ett weehugger-skal. Så jag beställde dessa och får se hur de funkar! Men meddela jättegärna om du får info om när weehuggers originalinlägg är tillbaka i lager!
  • Tygtiiger

Ni som använder imses bumpy soft byxor - en fråga:

På den gamla modellen av soft, när min stora son var liten, så var den stora mjuka kardborredelen inte fastsydd i nederkanten mot blöjbyxan (för då skulle det ju läcka vid sömmen). Då glider ju kardborren lätt upp och ger skavsår. När jag beställde small softbyxor till lilla sonen så var kardborredelen fastsydd (och de hade löst läckageproblemet med ett extra lager på insidan istället) - skitbra. Nu har jag köpt mediumbyxor på babyproffsen och de är enl gamla modellen där kardborren kan glida upp. Är det bara babyproffsen som har kvar gamla byxor i lagret eller är inte de större storlekarna tillfixade?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Salt Groda

Vilka vikisar gillar ni? Är Ikeas jämförbara med imse vimse, är de lika bra? Eller vilka andra märken tycker ni är bra?

• fröken sol

vi har ikeas de där trepack. det är bra men absolut inte lika bra som imsevimse...

• fröken sol

allstå vi använder ikeas varje dag så dom är inte dåliga, dom känns mjuka och följsamma. men ska vi slippa byta blöja på ett tag tycker jag att imse är bättre.

• Ronjas mamma

Øv nu har mina BG Org Aio också börjat lukta vet inte hur jag ska göra för att få bort det tror tyvarr att det är de nya maskinerna som är för vattensnåla och det går inte att köra exstra skölj utan att betala en tia till så börjar det liksom bli lite väl dyrt att tvätta blöjorna .. ôv
    Har försökt med bakpulver nu sist men det hjälpte inte därför mistänker jag vattenmängden.
    Några andra tips på hav jag kan prova..

Har jysks ekoliska vikisar de är bra men fortfarnade inte alls som IV..

Svar på tråden Tygblöjetråden 24