• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • zauzz

johlinn,  tack för svaret!

Tur att det finns kunskap bara man frågar efter den 

• Viena
    Krake skrev 2011-08-21 00:05:24 följande:
    Viena,

I början lär du vara tvungen att vakna på natten ändå. Vi hade tyg på natten första tiden och bytte då efter varje amning även nattetid. Så som jag upplevde det gick dag och natt  verkligen i ett första tiden. Snarare är det sen, när det finns en rimlig chans att få sova hela nätter, som det blir viktigt med en blöja som håller länge (t ex engångs).

Jag skulle dessutom alltid rekommendera att köra konsekvent med bara tyg första 1-2 månaderna. Då får man in rutinen. Börjar man med engångs och tänker sig att ta tygblöjor senare, blir det lätt så att det aldrig blir av.

Vi har haft itti bittis och tyvärr växte vår son ur dem redan vid ca 9 månaders ålder. Han är exakt genomsnittlig i sin kroppsstorlek... Jag gillade dem, men de räcker inte hela blöjperioden, iaf inte för oss. 
    Tack för svaret GladLåter som en bra idé att köra hårt med tyg från början, vet nog med mig att det hela kanske inte alls blir av om vi skjuter upp det. Synd att itti bitti inte passade längre än så, men men... får prova oss fram och se!
  • Viena
    Loreena skrev 2011-08-21 10:22:43 följande:
    Viena
    Det finns andra färdigsydda inlägg som säkert kan passa i weehugger om du vill beställa redan nu.
    www.babykind.co.uk/boostersandliners.htm
    Jag mailade babykind och de skulle få in nya leveranser om några veckor.
    Formsydda Imse är säkert jättebra om du får tag på billigt! Min granne använder dem på sin son och hon är nöjd med dom. :) Men de i NB-storlek tror jag barnet växer ur snabbt, det finns även i one-size som antagligen räcker längre.
    Jo jag beställde några andra typer av inlägg och liners, får testa lite vilka som funkar. Tack för infon om babykinds weehuggers-leveranser!!

Tror bestämt jag ska köpa på mig begagnade imse vimse, fick precis reda på att det finns ett stort lopptorg här i helsingfors (alltså ett riktigt lopptorg, inte på nätet Glad) där de enbart säljer begagnade bebis-grejer, inklusive tygblöjor!!!! Ska åka dit och ta mig en titt i morgon Solig
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-21 20:59:17 följande:
    Jo jag beställde några andra typer av inlägg och liners, får testa lite vilka som funkar. Tack för infon om babykinds weehuggers-leveranser!!

Tror bestämt jag ska köpa på mig begagnade imse vimse, fick precis reda på att det finns ett stort lopptorg här i helsingfors (alltså ett riktigt lopptorg, inte på nätet Glad) där de enbart säljer begagnade bebis-grejer, inklusive tygblöjor!!!! Ska åka dit och ta mig en titt i morgon Solig

Ett råd: bry dig inte om fläckar, de försvinner i solen! Kolla om frottén är utsliten, om resårer är slappa och om kardborren funkar, och räkna med att tygblöjor i allmänhet är bättre när de är använda, men att blöjbyxor slits och gärna läcker - så om man ska investera i nytt är det i byxor.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Krake

Säger tvärtom om begagnade byxor, om det är ullbyxor det gäller. Inkissade och intovade ullbyxor är täta, nya läcker som såll och måste först tovas ihop. De vår son har använt har i flera fall varit på 3-4 barn innan.

PUL-byxor är säkert en annan femma, dock. 

Moster, inte monster.
  • Viena

Tack för råden!!! En sista fråga innan jag ger mig ut på jakt imorgon: Tycker ni att IV:s formsydda blöja i flanell eller frotte är bättre (för en nyfödd)??

• Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-21 22:34:19 följande:
    Tack för råden!!! En sista fråga innan jag ger mig ut på jakt imorgon: Tycker ni att IV:s formsydda blöja i flanell eller frotte är bättre (för en nyfödd)??

Jag hatar de formsydda i flanell med en brinnande passion så jag skulle säga frotté. Formen är fortfarande udda, med alltför breda vingar, men man slipper benflärparna, frotté är mer följsamt, stoppar amningsbajs bättre, och ffa kan man använda nappi nippa på frottéblöjor! Nappi nippa eller snappi är banne mig den bästa uppfinningen sedan PUL:en, blöjorna sitter så mycket bättre.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • dalleboy

Nån som känner till nån webbutik som säljer Bambino Mio? Har BM sedan tidigare och vill införskaffa lite större storlekar.

• Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-21 22:50:37 följande:
    Jag hatar de formsydda i flanell med en brinnande passion så jag skulle säga frotté. Formen är fortfarande udda, med alltför breda vingar, men man slipper benflärparna, frotté är mer följsamt, stoppar amningsbajs bättre, och ffa kan man använda nappi nippa på frottéblöjor! Nappi nippa eller snappi är banne mig den bästa uppfinningen sedan PUL:en, blöjorna sitter så mycket bättre.
    Förlåt, är ännu så dåligt insatt, på vilket sätt använder man nappi nippa/snappi med frottéblöjor? Är det någon typ av klämmor? Till vad behövs dom när blöjan är formsydd?
  • Loreena

Viena
    Det är för att hålla ihop blöjan när man sätter på blöjbyxan, för att förenkla. :) Jag har inte provat, men det verkar fiffigt om man har en sprattlig bebis.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24