• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • betula
    Palsternacka skrev 2012-01-01 13:06:43 följande:
    Jag har använt nötter och tycker att tvätten blir ren. Som jag fattade i det test jag läste (icakuriren) så använde de bara skalen, inte hela nötterna. Då kanske det inte blir rent. Däremot tror jag inte att man ska använda nötter till blöjor med fleece eftersom såpan i nötterna täpper till fleecen.
    Jag har oxå använt nötterna till egen tvätt, men var inte överdrivet imponerad. Känns ganskaså troligt att tvätten hade blivit lika ren m bara vatten. Det finns mer info att läsa om hur de utfört testet på länken jag bifogade. De har följt instruktionerna från de två företag de köpt nötterna av, sen tycks ju de variera mellan olika ställen.
  • Jania

Jag använder coop änglamark o skona (ibland). De verkar var nästan lika i innehåll... Testade nötter som jag fick med de begagnade blöjorna vi köpte, men nötterna var ju med begagnade å jag körde bara ett par tvättar innan jag faktiskt tyckte de verkade vara slut. Inget att tillägga om nötter alltså... :-P Ocean fick jag med en liten påse när jag skickade efter lite grejor från IV men jag har inte testat å vet inte vart man köper det om det skulle vara bra...

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Helene 325

hej, har köpt begagnade pocketblöjor, babyland tror jag märket var. dem luktar kontigy, jag tänker lätt lukt av mögel men killen tror att det är tyget som luktar å, det är inte fickan utan yttertyget pultyget tycker han om luktar, jag är extra känslig nu när jag är gravid och ligger jag några dm if¨ån dem så tycker jag att jag känner lukt av dem. någon om kan hjälpa mig?

• johlinn
    Nillan77 skrev 2012-01-01 18:57:31 följande:
    Tvättmedlet Ocean kan man köpa på Granngården. Sedan kan man beställa det via Imsevimse också.

eller från oceans egen sida, de har hemkörning. 

Helene - prova att tvätta med bikarbonat i tvättmedelsfacket. Funkar toppen mot all slags lukt.
  • llotta

Då hade jag bara fått för mig att Skona inte var så bra. Det blir det i fortsättningen för det brukar vi ju ha.... Har också en sån där påse med ocean, kanske skulle prova det också.

• Helene 325

tack johlinn, Är det bättre att tvätta i bikarbonat än ättika, har läst det någonstans. sne läste jag att man kan lägga i blöt i vatten och ättika en natt och tvätta dagen efteråt, kan man testa de och tvätta med bikarbonat? någon som vet

• johlinn
    Helene 325 skrev 2012-01-01 20:56:06 följande:
    tack johlinn, Är det bättre att tvätta i bikarbonat än ättika, har läst det någonstans. sne läste jag att man kan lägga i blöt i vatten och ättika en natt och tvätta dagen efteråt, kan man testa de och tvätta med bikarbonat? någon som vet

jag tycker att bikarbonat är snäppet mer effektivt än ättika. Men ättika fungerar också bra!

llotta - jag tror skona är bra, det har låg tvålhalt o är fritt från zeoliter.
  • Helene 325
    johlinn skrev 2012-01-01 21:25:34 följande:

jag tycker att bikarbonat är snäppet mer effektivt än ättika. Men ättika fungerar också bra!

llotta - jag tror skona är bra, det har låg tvålhalt o är fritt från zeoliter.

tack :) ¨får köpa de. jag har alltid trott att bikarbonat är basiskt och ättika surt (ph) konstigt att man använder både basiskt och surt? förstår du mig? men jag kanske har trott fel. vad har du använt för tygblöjor och har du mer tips får du gärna dela med dig till mig :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24