• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Det försvinner efter några tvättar! När vi plockade undan de minsta blöjorna hade dottern ätit smakisar ett tag och det fanns inga fläckar kvar...

• knytis
    llotta skrev 2011-12-28 14:41:46 följande:
    Det försvinner efter några tvättar! När vi plockade undan de minsta blöjorna hade dottern ätit smakisar ett tag och det fanns inga fläckar kvar...
    Jag säger det samma, lägg inte så mycket energi på fläckarna, de bleknar efter hand och det vanliga "matbajset" ger inga fläckar alls :)
  • MiniMillan2011

Nån som tvättar sina tygblöjor med tvätt nötter? Funderar på å börja tvätta med nötter å om blöjorna också blir rena.

• betula
    MiniMillan2011 skrev 2012-01-01 12:11:26 följande:
    Nån som tvättar sina tygblöjor med tvätt nötter? Funderar på å börja tvätta med nötter å om blöjorna också blir rena.
    läste nåt test där de testat olika "miljö"tvättgrejer (typ nån boll bla) o där kom de fram till att nöätterna inte ger en renare tvätt än bara vatten. hittar dock inte testet nu,men det var typ testfakta, plus eller naturskyddsföreningen som gjort det.
  • betula
    betula skrev 2012-01-01 12:37:33 följande:
    läste nåt test där de testat olika "miljö"tvättgrejer (typ nån boll bla) o där kom de fram till att nöätterna inte ger en renare tvätt än bara vatten. hittar dock inte testet nu,men det var typ testfakta, plus eller naturskyddsföreningen som gjort det.
    hittade det www.radron.se/Tester/Boende-tradgard--husdjur/Tvattbollar/
  • Palsternacka
    mbetula skrev 2012-01-01 12:37:33 följande:
    Jag har använt nötter och tycker att tvätten blir ren. Som jag fattade i det test jag läste (icakuriren) så använde de bara skalen, inte hela nötterna. Då kanske det inte blir rent. Däremot tror jag inte att man ska använda nötter till blöjor med fleece eftersom såpan i nötterna täpper till fleecen.
  • Nillan77

Apropå tygbindor. Mina favoriter är helt klart Babyheaven!!! Mycket bättre än Imses och ecosoft eller vad de heter. Har även en från alvehamns och den är bra den med, men lite bylsigare. Och så har jag några från mjuka under också. De är med jättebra!

• llotta

Då ska jag ta och beställa en omgång babyheaven också och prova!

När det skrivs om tvättnötter (som jag inte har ngn erfarenhet av) så blir jag lite nyfiken på vad ni andra kör för blöjvänliga tvättmedel? Har inte riktigt hittat ngt jag är riktigt nöjd med... Vill helst ha något miljömärkt, parfymfritt och pulverform. Några tips?
    Gott nytt förresten!

• johlinn

llotta - jag har kört Skona och ocean bastvätt. miljömärkta, parfymfria och i pulverform.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24