• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • knytis
    mrs lundin skrev 2012-01-03 15:01:12 följande:
    Hej!
    Jag har oxå problem med lukt, både att blöjorna luktar när man byter, men framför allt så stinker den hink vi har dem i! Vi brukar inte skölja kissblöjor, borde vi göra det med? Minskar det lukten? Tror en bidragande orsak är att vi har golvvärme på badet, så blöjorna i hinken blir ju ljumna... Men det är lite svårt att undvika, om vi inte stänger av värmen (men det är ju så skönt att det är lite varmt om fötterna där!) Men tror hinken behöver en rengörning för att minska amoniak-doften som sprider sig när man lagt ner en blöja där i. Kan man hälla i vatten med ättika i? Har nått som heter lagerättika hemma, funkar det?
    Om man ska tvätta blöjorna med bikarbonat, hur mycket ska man ta? och ska man ha vanligt tvättmedel i oxå? Har även läst att man kan ha ättika i till sköljningen, hur mycket då? 
    Vi använder framför allt imse vimse aio..
    Vattnet blir snabbt en bakteriehärd, lukten du känner är mångfaldigade bakterier. Ett sätt att minska lukten är att göra miljön mer missgynnsam för bakterier att växa i, vi hänger blöjorna på tork  (sköljer först bort ev bajs) när de är torra växer inte bakterier till på samma sätt och då luktar det inget alls!!! då lägger vi dem direkt i smutskorgen med annan tvätt. Oslagbart.
  • Tygtiiger

mrs lundin - jag har samma problem eftersom jag inte orkar skölja kissblöjor, alltid. Och kiss är mumma för bakterier. Jag fyller hinken då och då med riktigt hett vatten med rejält med javex i och det dödar av lukt och bakterier ett tag (fast det återkommer ju eftersom jag inte sköljer ur kissblöjorna. Får börja med det.)

Lägg en bit liggunderlag som isolering under hinken! 

Krupke, we've got problems of our own!
  • betula

Vi sköljer bara vikblöjorna, då de AIO vi har tar sån tid att torka och det luktar så mkt när det är blött tycker jag. Allt hängs på tork innan det läggs i smutsen, i en egen tygkasse. Tycker sällan det luktar nåt i badrummet. Ibland när vi har några riktigt kissiga AIO som hänger o torkar samtidigt kan det lukta en del kiss, men annars inte.

• Loreena

Jag kanske också borde hänga kissblöjorna på tork innan tvätt. Jag bruka ställa ut dem på balkongen för att sippa lukten, men nu när jag är gravid så tycker jag att det är plågsamt att tömma påsen in i tvättmaskinen sedan.

Jag funderar på att byta vikisarna+blöjbyxa nu till någon pocketvariant. Jag tycker att blöjbyxorna md vikisar i börjar sitta lite för tight, trots att blöjboxorna ska räcka tills barnet väger 17 kg och min son väger 13. Plus att vikisarna inte riktigt rcker till nu när han kissar mer, så jag skulle eg. behöva boosta med en microfiberduk, men det får inte plats i Weehuggers blöjbyxa.

Vad tycker ni? Ska jag investera i ett gäck pockets eller köpa rymligare blöjbyxor av ett annat märke? Vilka isof? Jag vill inte att det ska bli för bylsigt heller nu när han leker så mycket.

• MiniMillan2011

Jag har iv blöjbyxa till tjejerna å de är bra tycker jag! Stora tjejen väger 12 kg å kan fortfarande ha den som är upp till 12 å lilla tjejen väger nio å hon har gott om plats i den upp till 10kg.

• betula

vi kör delvis m "vikblöjor" från jysk. har egentligen så det räcker gott o väl, men tänkte beställa simbyxor från iv o funderar på om jag skulle testa deras färgglada vikisar med. de är ju lite större än jysks.

någon m erfarenhet som kan säga om de är värda sina pengar?

• trollet1985

Hej nu va de ett tag sen ja va inne. Har inte lagt så mycke energi på tygblöjorna, men börjar fundera nu igen.
    Sonen är nu 2,5år o kommer till sommaren bli storebror. Så då kommer tankarna om tygblöjor.

Sonen har inkontinensproblem, pga funktionshinder, och kommer inte bli blöjtorr som andra barn än. Men ja funderar på o börja testa tygisar igen
    Nåt förslag på vilken sort ja ska börja med? vill gärna ha en smidig blöja som inte blir så stor under byxorna. Han kissar inte full mängd men vi byter vanliga blöjor vid varje kissning (tappar på urin) så 6 gånger om dan minst.
    Vi har nu torktumlare, så nu behöver vi inte hängtorka allt!

Smidiga tygisar som inte stör rörelsen för ett barn med lite problem söker jag =)     
    Ska man ha vanliga "formsydda" med utterbyxa?
    AIO?
    Eller Pocket?       

• johlinn

trollet - pockets blir ju tunnare. AIO i större storlekar blir väl bylsiga för våra barn som ju inte kissar allt i blöjan. Särskilt storleksanpassade pockets, alltså inte  onesize, tycker jag fungerar bra. De hämmar inte rörligheten alls är väldigt smidiga. Ex fuzzi bunx. Jag kör på med tygisarna och lär nog få göra så ett tag till - E. är inte redo för blöjfrihet ännu, som tidigast till sommaren. Han är 3,5 nu.

• Salt Groda

Trollet - jag tycker du ska prova pockets. Det är smidigt och du kan anpassa mängden inlägg och på så vis göra dem tunnare om han inte kissar så mycket. Bumgenius är min favorit bland pockets.

• trollet1985

Finns det fortfarande o köpa "egensydda" blöjor? Nån som har länkar? Drömmer

Svar på tråden Tygblöjetråden 24