• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

Ah - båda är bakteriedödande helt enkelt! Både basiska och sura saker Min tygblöjekarriär finns summerad i min blogg här på fl, har en med titeln tygblöjor. Har sen dess provat några fler blöjor, men det mesta stämmer.

• sagofröken

Angående tvättmedel: vi använder parfymfritt flytande Neutral, i små doser, och det funkar bra. Men jag läste någonstans, tror i denna tråd, att det innehåller zeoliter - men hittar det inte i innehållsförteckningen. Vad ska man leta efter? Någon som vet?

• Helene 325

jaha men tack för svar. va bra var inne och tittade på den snabbt :)
    läste att det varit jobbigt första åren för pojken eran, hoppas de är bra nu :) han såg så himla söt ut :) 

• johlinn

Helene- han mår bra nu, tack!! Fast hans andra o halva tredje år var inte så lätta de heller! Men nu är han superpigg o stark

• Helene 325

Ja va jobbigt, men jättebra att han mår bättre nu och växer och orkar :)

• Palsternacka

Jag köpte en fleecefilt för 10 kr på ikea för att sönder och ha som fuktspärr. men nu när jag häller vatten på filten pärlar det sig, så jag är inte så säker på att det kommer att funka. Vad har ni som gjort likadant haft för filtar? Jag har även köpt två inlägg för torr stjärt från IV men de är ju rätt dyra.

• mrs lundin

Hej!
    Jag har oxå problem med lukt, både att blöjorna luktar när man byter, men framför allt så stinker den hink vi har dem i! Vi brukar inte skölja kissblöjor, borde vi göra det med? Minskar det lukten? Tror en bidragande orsak är att vi har golvvärme på badet, så blöjorna i hinken blir ju ljumna... Men det är lite svårt att undvika, om vi inte stänger av värmen (men det är ju så skönt att det är lite varmt om fötterna där!) Men tror hinken behöver en rengörning för att minska amoniak-doften som sprider sig när man lagt ner en blöja där i. Kan man hälla i vatten med ättika i? Har nått som heter lagerättika hemma, funkar det?
    Om man ska tvätta blöjorna med bikarbonat, hur mycket ska man ta? och ska man ha vanligt tvättmedel i oxå? Har även läst att man kan ha ättika i till sköljningen, hur mycket då? 
    Vi använder framför allt imse vimse aio..

• MiniMillan2011

Vi sköljer alla blöjor å vår hink luktar bara om man öppnar locket å stoppa i näsan, men vi tvättar ganska ofta...varannan, var tredje dag blir det...har två blöjbarn.

• llotta

Mrs lundin - det går inte att göra en liten konstruktion (typ en liten pall) så hinken inte står direkt mot det varma golvet? Vi sköljer iofs alla blöjor, om än inte väldigt noga. Det luktar i princip bara när locket är av hinken. Ibland också om det suttit på länge, men där misstänker jag också vår snåla tvättmaskin, varvar mellan den och tvättstugan...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24