• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen
    johlinn skrev 2010-05-21 08:54:50 följande:
    Ekorrfamiljen - har du testat att tvätta med MYCKET bikarbonat? När våra blöjor luktade riktigt sunkigt körde jag i en hel påse bikarbonat. Det gjorde susen. Nu var det inte ammoniak för oss utan unken lukt, men de luktade verkligen mycket innan och efter den bikarbonattvätten gick allt bort på en gång.
    Nej, jag körde bara ett par msk med bikarbonat. OM blöjorna fortsätter lukta efter senaste omgången tvätt (95 grader + extra sköljning) ska jag absolut testa en påse bikarbonat nästa gång! Tack för tipset!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Yamit

Ekorren – en gang fick dottern arva ett par fina trikatrojor av en kusin. En av dem luktade unket/surt aven efter tvatt och det gick inte bort trots att jag tvattade om den (i for hog temperatur dessutom). Tankte forst slanga den, men ville ge den en chans till. Jag blötlade den forst i attika och tankte sedan slanga med den i dagens maskin. Av nagon anledning kom den inte med och nar jag hittade spannen 2 dagar senare hade attikan torkat in och trojan var helt torr (jag hade anvant ett tunt lager av 5% attika pa botten och inte spatt med vatten). Efter en omgang i maskin var den trojan helt luktfri, sa man kanske maste lata attikan verka tillrackligt lange och verkligen ge den tid att tränga in i materialet for att fa den luktneutraliserande effekten? Kanske aven lata det “torka in” (i de rena blojorna) forst, som jag rakade gora, och sedan tvatta? Later kanske overdrivet, men om du inte far bort lukten pa annat satt sa kanske det ar vart ett forsok?

• Titinea
    Moson skrev 2010-05-24 21:43:41 följande:
    Titinea: Jag gjorde färdigt en pocket med "din" öppning idag Den blev lite tight i benen kanske men det var nog bra för den invigdes med besked 
    Ja, vad roligt. {#lang_emotions_laughing}  Jag tycker den öppningen är så bekväm, när man syr, sätter i inlägget och lägger blöjan i tvättpåsen.
    Jag har märkt att A behöver en extra booster i blöjorna sen typ en vecka sedan.  Så nu är det bara att sätta igång att sy boosters.  Så barn kanske börjar kissa mer åt gången vid ett års ålder.
    Kika gärna in i min blogg
  • Ekorrfamiljen

Tack för ditt tips också Yamit!! Allt är värt att prova.

Nu sitter jag och "porrsurfar" lite på blöjsajter. Vilka sajter är bäst och billigast? Vilka blöjor skulle ni köpa om ni skulle köpa (säg ungefär) 12 nya blöjor idag?

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Candra

Sitter helt exalterad {#lang_emotions_tongue_out} Snart sytt klart första blöjan, blir spännande att se hur den fungerar i morgon.

• anirahtak

Vill bara tipsa om lite sidor som säljer underbart fina tygblöjor..de flesta är på finska så då behövs det en språkkunnig (lite enklare för mig som finne förstås)..men en är även på svenska..

emiliten.blogspot.com/search/label/tygbl%C3%B6jor

http://2.bp.blogspot.com/_Y0bNiOsGQeE/S_14OWoZCDI/AAAAAAAABYs/SYfvWAUm3eY/s1600/emiliten_84469618.jpg

Svar på tråden Tygblöjetråden 24