• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • SaltNapp
    johlinn skrev 2010-06-20 22:42:38 följande:
    Hink utan lock. Sköljer bajs, kiss åker direkt i hinken. luktar INGENTING! (vet att det är svårt att tro, men det är sant!)
    så gör vi nu med, tycker inte de luktar något men känns om om flugorna börja komma in i rummet.. fast de kanske är blöjhinken till engångarna som drar till sig dem.. vi har ju fortfarande itne så många tygsisar eftersom jag inte helt bestämt sort ännu..

skall testa å sy egna pocketar !

Vilka pockets har ni?
    hur många?
  • Galanthus

Himla kul att folk använder tygblöjor idag med. Idag är mina flickor stora och använder nu menskopp, tygbindor och miljövänliga pessar av silikon.
    Och jag har tygblöjorna till allting. Fick tom "nya" beganade av dottern när jag fyllde 43, för alla tygblöjor var då utnötta och bortkomna.

• johlinn

Saltnapp - ja, det kanske är plastblöjorna som drar till sig dem?

Vi har BG pockets. Hur många? Många... Jag har köpt några nya nu för att ha lite finare blöjor till dagis. Så nu är vi uppe i över 30 Skäms De som är två år gamla är lite slitna, fungerar fint, men är inte lika fina...

• Ekorrfamiljen
    johlinn skrev 2010-06-20 22:42:38 följande:
    Hink utan lock. Sköljer bajs, kiss åker direkt i hinken. luktar INGENTING! (vet att det är svårt att tro, men det är sant!)
    Våra luktar starkt av ammoniak när vi lägger dem i hinken. Vi har iofs lock på vår hink, kan det påverka tro? Man känner direkt när man kommer hem till oss att vi har blöjbarn, för det luktar från hinken som står i skötrummet..
    Galanthus skrev 2010-06-20 23:23:09 följande:
    Himla kul att folk använder tygblöjor idag med. Idag är mina flickor stora och använder nu menskopp, tygbindor och miljövänliga pessar av silikon.
    Och jag har tygblöjorna till allting. Fick tom "nya" beganade av dottern när jag fyllde 43, för alla tygblöjor var då utnötta och bortkomna.
    Kul att ditt miljövänliga agerande när barnen var små har smittat av sig på dem. Själv har jag föräldrar som aldrig brytt sig särskilt mycket om miljön, men både jag och syrran har använt tygblöjor till våra barn och jag använder själv menskopp nu sedan jag upptäckte denna fantastiska uppfinning för 5 år sedan.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • johlinn

Ekorrfamiljen - tror det är locket. De blöjor vi haft på dagis som blivit inpackade i plastpåse stinker ammoniak när vi tar upp dem. De blöjor som legat i hinken luktar ingenting. Utom ett tag när hinken i sig började bli sunkig, då luktade det.

• Ekorrfamiljen
    johlinn: Jag sköljer ur hinken med varmt vatten varje gång jag tömmer den, varannan eller var tredje dag så själva hinken i sig är fräsch.. Kanske vi ska testa utan lock ett tag då för att se om det hjälper.. Hmm, kom just på att då är ju hunden där direkt. Kanske kan ha blöjspannen i badrummet. *funderar vidare*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • johlinn

Ekorrfamiljen - haha, nä, att ha utan lock så att hunden kan gräva där kanske inte är ett bra atlernativ

• Zoria123

och jo, vad för typer av hinkar har ni? Någon speciell eller bara en vanlig plasthink?

• Shmone

Vi har en helt vanlig 15liters plasthink utan lock.. luktar ingenting och har hittills inga flugor i den heller (fastän vi har flugor till o från i huset.. men inte där)  Till de två första barnen hade vi frottétvättlappar o dem la vi i hink med lock och det stank mycket värre.

Vi sköljer inte blöjorna innan vi lägger dem i hinken. VI kör däremot oftast skölj först innan vi kör igång tvättprogrammet. Om vi ska tvätta blöjorna med vanlig tvätt så lägger vi i den vanliga tvätten först efter sköljprogrammet.
    När sonen blir större o inte bara ammar så får man ju skölja av bajset.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24