• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • grynet80
    Ronjas mamma skrev 2010-06-30 19:25:41 följande:
    Grynet har du några bg AIO org?
    Är på jakt efter lite fler efter att jag solde våra I:V som tjejerna växt ur eller dvs som minsta tjejen växt ur...
    Jag har en del rutvävda vikisar, ulrike. Sedan några mer rektangulära vikisar.
    En fuzzi bunz medium med microflecce inlägg sen mindre imse vimse..
  • hermia

Hej, jag är ny i tråden, och har nyligen börjat använda tygblöjor till vår 11-månaders tjej. Tyvärr har vi upptäckt att vi måste byta blöja efter max två timmar för att det inte ska läcka igenom yttertyget (PUL). Känner mig lite besviken på grund av detta... Är det vanligt att man måste byta så ofta? Hur ofta byter ni?
    Kan det bli såhär när man använder för mycket tvättmedel? Vi har använt hälften så mycket som vi brukar till vanlig tvätt.
    De märken vi testat är Fuzzi Bunz onesize, Bambooty och Muksut AIO. 

• fruganL
    grynet80 skrev 2010-06-30 09:45:33 följande:
    Jag hittar fortfarande inte, hjälp .
    I forumet finns det "köp och sälj" typ.
  • SaltNapp
    grynet80 skrev 2010-06-30 09:45:33 följande:
    Jag hittar fortfarande inte, hjälp .
    precis.. jag klickade på forum och sen ganska långt ner fanns det köpa byta sälja annonser..
  • Ekorrfamiljen
    Ronjas mamma skrev 2010-06-30 20:35:04 följande:
    Tänkte på en fråga till er som bruger BG flip tror ni det skulle fungera att använda org flip inlägg i I.V blöjbyxa?
    Jo, det tror jag. Det är ju samma funktion.

Jag har ev. några BG AIO organics som inte funkar så jättebra på Vemund.. Eller, de är bra som blöja, men nu när det är varmt blir det för tätt och han får värmeutslag. Just nu kör jag enbart flanell + ull på honom för att se om det blir bättre + luftar rumpan massor.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • johlinn

Kasandria - vi brukar som regel byta var fjärde timma och har alltid gjort så. Om E. i perioder har kissat mer i blöjan och mindre på toaletten har vi ibland boostat upp pocketblöjorna med lite mera inlägg. Jag är helt enkelt för lat för att byta så ofta som varannan timme

Var läcker det nånstans, är det i sömmen mot byxkanten, eller är det mitt på blöjan? Är det mitt på blöjan kan tätningen i pulen ha gått hål på och man kan åtgärda det genom att tumla blöjorna på låg temperatur. Är det i sömmen mot byxkanten är det oftast för att det helt enkelt är för mycket kiss i blöjan och det behövs mer inlägg.

Nillan - wonderooblöjan är jag inte särskilt nöjd med. Den är på tok för bred i grenen för min lillskrot som är liten till växten. Fördelar, tja, det bästa jag kan säga är att den fanns i fina färger

• hermia
    johlinn skrev 2010-07-01 12:12:26 följande:
    Var läcker det nånstans, är det i sömmen mot byxkanten, eller är det mitt på blöjan? Är det mitt på blöjan kan tätningen i pulen ha gått hål på och man kan åtgärda det genom att tumla blöjorna på låg temperatur. Är det i sömmen mot byxkanten är det oftast för att det helt enkelt är för mycket kiss i blöjan och det behövs mer inlägg.
    Det läcker i grenen mot kanten av blöjan. Antar att det behövs mer inlägg då... men man vill ju att hon ska kunna röra sig också, det blir så bylsigt med massa inlägg. 
  • johlinn

Fast microfiberinlägg tar inte så mycket plats. Sen tycker jag inte att barnen verkar bry sig så mycket om att blöjan är lite bylsigare än en plastblöja. De anpassar sig.

Kolla också om vätskan pärlar sig på inlägget. Isf kan de ha blivit igentäppta och suger då upp sämre. Ta ur inlägget och häll en liten mängd vatten på det. Det kan ligga kvar en liten stund, men ska efter en stund sugas upp i inlägget, inte pärla sig och rinna av.

• Ellikapellika

För er som syr själva tipsar jag om den här bloggen som jag just hittat. shuna76.blogspot.com/
    Tydligen syr tjejen som bloggar tygblöjor och gör samköp (vet inte riktigt vad det innebär?) av olika tygblöjetyger t.ex pultyger med tryck/mönster!
    Jag letade egentligen efter tygbindor själv, men någon annan kanske behöver tyg?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24