• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Nillan77

Så skönt, då kommer nog paketet innan jag åker bort... Kom på när jag skickat beställningen att det kanske kunde ta lite tid.

• Loreena

Hej! Jag har köpt Imses Organic cotton blöjbyxor i strl. NB (3-6 kg) Tror ni att jag kan hoppa över small nästa gång jag ska köpa blöjbyxor och gå direkt på medium (7-10 kg) ?

• Ronjas mamma
    Loreena skrev 2010-07-07 00:15:18 följande:
    Hej! Jag har köpt Imses Organic cotton blöjbyxor i strl. NB (3-6 kg) Tror ni att jag kan hoppa över small nästa gång jag ska köpa blöjbyxor och gå direkt på medium (7-10 kg) ?
    Jag vill säga att det beror på ditt barns växt mönster om de har en normal växt kurva kan man klart göra det men som min yngsta som växt långsamt och varit liten hela tiden kunde jag inte gjort det med..
  • SaltNapp

har nu förbättrat min flips så jag gilalr dem =)
    köpte en super tunn elastisk tråd och trädde i nederkant på bak-flärpen.. så nu kan den inte smita upp =)=)

kan föresten säga att i natt hade min lilleman på sig en flip med stay dry från 19 på kvällen till 8 nu imorse (han somnade fel tid å sov hela natten så inte väkte honom för att byta..
    utan extra boosters i , mkt blött och tungt inlägg men inget läckage =) å relativt torr son under blöjan med =)

• Shmone

Nu har jag fastnat för prefold... och har just insett att dom finns i olika storlekar. Jag trodde innan att man bara limpvek dem när barnet blir större så man inte kunde göra "änglavingar" Men nu insåg jag att det finns större som man kan göra med änglavingar även på större barn.

Vilka sorters tyg lämpar sig för att sy egna prefold - förutom flanell?? Nån som vet?

• annbom
    Shmone skrev 2010-07-07 10:31:01 följande:
    Nu har jag fastnat för prefold... och har just insett att dom finns i olika storlekar. Jag trodde innan att man bara limpvek dem när barnet blir större så man inte kunde göra "änglavingar" Men nu insåg jag att det finns större som man kan göra med änglavingar även på större barn.

Vilka sorters tyg lämpar sig för att sy egna prefold - förutom flanell?? Nån som vet?
    Gamla t-tröjor funkar utmärkt. Ikeas billiga diskhandukar (1.50kr/st) funkar också bra.
  • Ekorrfamiljen
    SaltNapp skrev 2010-07-07 08:46:01 följande:
    har nu förbättrat min flips så jag gilalr dem =)
    köpte en super tunn elastisk tråd och trädde i nederkant på bak-flärpen.. så nu kan den inte smita upp =)=)

kan föresten säga att i natt hade min lilleman på sig en flip med stay dry från 19 på kvällen till 8 nu imorse (han somnade fel tid å sov hela natten så inte väkte honom för att byta..
    utan extra boosters i , mkt blött och tungt inlägg men inget läckage =) å relativt torr son under blöjan med =)
    *gilla* Jag har också märkt att Flipsen håller tätt hur bra som helst. Så nöjd!!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • yrväder
    Shmone skrev 2010-07-07 10:31:01 följande:

Jag har sytt i bambustretchfrotte. Några i tre lager stretchfrotte, och några med bambufleece som mittenlager. Materialval beror väl på om du använder snappis eller inte, dom fäster väl inte på allt.
  • SaltNapp
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-07 13:42:03 följande:
    *gilla* Jag har också märkt att Flipsen håller tätt hur bra som helst. Så nöjd!!
    dem höll för en dunderbajsattack idag med =)
  • Shmone
    yrväder skrev 2010-07-07 16:27:44 följande:
    Jag har sytt i bambustretchfrotte. Några i tre lager stretchfrotte, och några med bambufleece som mittenlager. Materialval beror väl på om du använder snappis eller inte, dom fäster väl inte på allt.
    Jag bor i Israel o har inte hittat nån som säljer snappis här tyvärr.. överhuvudtaget att få tag på tygblöjor är lurigt.  Annars hade jag garanterat varit ett stort fan.. säkerhetsnålar är bökigt. Men materialet spelar väl oavsett ingen roll. För funkar det inte med snappi så kan man ju sy på lappar i snappivänligt tyg på "rätt ställen".
Svar på tråden Tygblöjetråden 24