• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Joe

jag väntar min första om en dryg månad och är väldigt nyfiken på tygblöjor, framför allt är det vikblöjor som jag har fastnat för, men jag har fortfarande en hel del funderingar. den senaste tanken är att köpa något bra tyg och sy lagom stora kvadrater av själv - vilket tyg passar isåfall? har även kikat på IKEAs tvättlapp barnslig http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 och funderar på om den har bra strl/material. nästa tanke rör byxor - för någon sorts blöjbyxa lär ju behövas utanpå, och vad ska jag tänka på då? är det kanske rent av så att det är förhållandevis enkelt att sy själv? isåfall är det materialfrågan igen, och även mönster... vidare undrar jag hur det funkar att använda vikblöjor direkt från start på en nyföding, något särskilt att tänka på? eller är det onödigt bökigt? har tänkt kombinera engångs och vikisar, men vill gärna använda så lite engångs som möjligt - helst inte alls när vi är hemma. tills sist var det vikning, är det någon särskild som är "bäst", eller kanske snarare - särskilt lämpad för de allra minsta?

sådär, det var en del... någon som har lust att guida en vilsen men nyfiken blivande mamma i tygblöjsdjungeln lite?

Första barnet 21/7, nu är det spännande...
  • glockenbach
    SaltNapp skrev 2010-06-12 17:11:06 följande:
    Nu har jag testat lite mera =)
    Han hade på sig en igår under sin middags sömn.. dvs från kl 11 till kl 15
    och när jag tog av dem var dem tung som fasen och full av kiss, men kändes relativ torr om man la handen mot "torr" sidan och han var bara lite små fuktig  på huden, precis så som jag upplever en libero blöja efter 4 timmars kissning =) så bra betyg från mig !

det jag tycker är ltie små krångligt, är att inlägget ine ligger still i "fickorna" så man får hålla lite små trixigt när man lkägger blöjan under honom.

Är itti bittisarna bättre alternativ ?
    Hej hej

Vi har kört flips i 1, 5 månader nu och jag tycker inte det är något problem att inlägget glider lite, men fattar vad du menar. Man får se till att fläppen bak ligger nedåt så att inte kisset smiter ut bara.

Angående tvätt som någon skrev om: VI kör våra inlägg i 60 grader och hängtorkar med utmärkt resultat. Och inläggen blir bara skönare och skönare mot huden tycker jag, de känns jättemysiga. Har testat med äppelcidervinäger som sköljmedel, det kanske är därför? 

Hoppas du kommer att vara nöjd med flipsen. Jag är helnöjd, min dotter är superfin i rumpan och både jag och min kille älskar flipsen. Å andra sidan har jag inte testat jättemycket annat, bara BG allt i ett-blöjor och vikblöjor och av dessa vinner flipsen helt klart.

Roligt också att man tycker de är så mycket lyxigare och finare än engångs, jag var lite rädda att det skulle känna som att man "var duktig och offrade sig" när man använde tygblöjor. Nu känns det bara helsunkigt att använda engångs, de är skitfula och plastiga. Som att använda typ engångsbesitck och papperstrosor...
  • glockenbach

Jag har lagt upp bilder på flips och stay dry-inlägget på min sida. (Såg att det var någon som efterfrågade det!)

• annbom

Jag har kört med vikisar sedan start och det funkar bra. Jag hade en modell större än ikeas och det var alldeles för stort men det gick. På min dotter som bara vägde 2,9kg och var 45cm lång funkade det också på. Ikeas tvättlapp funkar säker ännu bättre än mina blöjor eftersom de är mindre. Jag har yllebyxor i första hand och pul-byxa i andra hand.

Joe skrev 2010-06-14 16:00:12 följande:

jag väntar min första om en dryg månad och är väldigt nyfiken på tygblöjor, framför allt är det vikblöjor som jag har fastnat för, men jag har fortfarande en hel del funderingar. den senaste tanken är att köpa något bra tyg och sy lagom stora kvadrater av själv - vilket tyg passar isåfall? har även kikat på IKEAs tvättlapp barnslig www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 och funderar på om den har bra strl/material. nästa tanke rör byxor - för någon sorts blöjbyxa lär ju behövas utanpå, och vad ska jag tänka på då? är det kanske rent av så att det är förhållandevis enkelt att sy själv? isåfall är det materialfrågan igen, och även mönster... vidare undrar jag hur det funkar att använda vikblöjor direkt från start på en nyföding, något särskilt att tänka på? eller är det onödigt bökigt? har tänkt kombinera engångs och vikisar, men vill gärna använda så lite engångs som möjligt - helst inte alls när vi är hemma. tills sist var det vikning, är det någon särskild som är "bäst", eller kanske snarare - särskilt lämpad för de allra minsta?

sådär, det var en del... någon som har lust att guida en vilsen men nyfiken blivande mamma i tygblöjsdjungeln lite?

• johlinn

Ticke - nä, ett fullt set med minsta storleken är ju bara inte möjligt att köpa. Om man inte är jätterik förstås

• emindy
    Joe skrev 2010-06-14 16:00:12 följande:

jag väntar min första om en dryg månad och är väldigt nyfiken på tygblöjor, framför allt är det vikblöjor som jag har fastnat för, men jag har fortfarande en hel del funderingar. den senaste tanken är att köpa något bra tyg och sy lagom stora kvadrater av själv - vilket tyg passar isåfall? har även kikat på IKEAs tvättlapp barnslig www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 och funderar på om den har bra strl/material. nästa tanke rör byxor - för någon sorts blöjbyxa lär ju behövas utanpå, och vad ska jag tänka på då? är det kanske rent av så att det är förhållandevis enkelt att sy själv? isåfall är det materialfrågan igen, och även mönster... vidare undrar jag hur det funkar att använda vikblöjor direkt från start på en nyföding, något särskilt att tänka på? eller är det onödigt bökigt? har tänkt kombinera engångs och vikisar, men vill gärna använda så lite engångs som möjligt - helst inte alls när vi är hemma. tills sist var det vikning, är det någon särskild som är "bäst", eller kanske snarare - särskilt lämpad för de allra minsta?

Vi har fastnat för vikblöjorna, det är de vi använder mest till vardags och vi använde dem även till liten nyfödd även om vi varvade med engångs alldeles i början tills vi kommit in i det hela
    Att sy egna vikblöjor kan inte löna sig annat än om man har gamla flanelllakan hemma som man vill göra om till tygblöjor. helt nya blöjor kostar mellan 10-20kr styck
    Ikeas barnslig tyckte jag om efter ett tag men i början tyckte jag att de var stela och sög dåligt. Mitt tips är att köpa och börja använda till ALLT helst några månader innan bebisen föds så de blir riktigt mjuka och slitna

Vikning tycker jag "origami" är den som funkat bäst
  • Ticke
    johlinn skrev 2010-06-14 22:42:32 följande:
    Ticke - nä, ett fullt set med minsta storleken är ju bara inte möjligt att köpa. Om man inte är jätterik förstås
    Nä jag vet, det är ju visserligen bra begagnat pris på Muksut men det är kanske inte så många som är intresserade av begagnade XS heller... Får nog köra lite kombination av S o XS...o papper i värsta fall...  De växer ju ganska fort så de får lite hull på rumpan :)
  • Joe
    emindy skrev 2010-06-15 00:27:50 följande:
    Vi har fastnat för vikblöjorna, det är de vi använder mest till vardags och vi använde dem även till liten nyfödd även om vi varvade med engångs alldeles i början tills vi kommit in i det hela
    Att sy egna vikblöjor kan inte löna sig annat än om man har gamla flanelllakan hemma som man vill göra om till tygblöjor. helt nya blöjor kostar mellan 10-20kr styck
    Ikeas barnslig tyckte jag om efter ett tag men i början tyckte jag att de var stela och sög dåligt. Mitt tips är att köpa och börja använda till ALLT helst några månader innan bebisen föds så de blir riktigt mjuka och slitna

Vikning tycker jag "origami" är den som funkat bäst
    fler månader än en blir svårt eftersom det är vad som återstår... ;) däremot har jag börjat tvätta både tvättlappar och kläder och tänkte låta de gå med i varje maskin tills plutten kommer, på så vis borde kemin i alltihop minska något samtidigt som de blir lite mer slitna och mjuka. plus att vi kan få våra kläder rena lite oftare - har alldels för stor tvättmaskin känns det som ibland :p men det är väl bra egentligen för då får jag anledning att slänga med ett lakan då och då ;)
  • SaltNapp

någon som provat Babyland blöjorna?
    funderar så på att lägga bud på e-bay... =)

• emindy
    Joe skrev 2010-06-15 09:20:15 följande:
    fler månader än en blir svårt eftersom det är vad som återstår... ;) däremot har jag börjat tvätta både tvättlappar och kläder och tänkte låta de gå med i varje maskin tills plutten kommer, på så vis borde kemin i alltihop minska något samtidigt som de blir lite mer slitna och mjuka. plus att vi kan få våra kläder rena lite oftare - har alldels för stor tvättmaskin känns det som ibland :p men det är väl bra egentligen för då får jag anledning att slänga med ett lakan då och då ;)
    Tvättlapparna kan du ju använda till städning eller kanske misshandla dem på något vis, typ trampa på dem utomhus eller nåt mellan tvättarna. De är faktiskt jättebra bara de får bli lite mjukare.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24