• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen
    annbom skrev 2010-06-15 15:20:59 följande:
    Galltvål är det bästa fläckborttagningsmedlet enligt mig. Den funkar även bra på andra fläckar så småningom, tex blåbär och annan frukt.
    Jag skulle använda det om jag inte tyckte att själva grejen var så motbjudande. Kan verkligen inte med att ens köpa en sån tvål, även om jag hört att den ska vara så bra.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-06-15 16:26:50 följande:
    Jag skulle använda det om jag inte tyckte att själva grejen var så motbjudande. Kan verkligen inte med att ens köpa en sån tvål, även om jag hört att den ska vara så bra.
    Försök att tänka på den som klorofylltvål i stället så kanske det funkar. Det är inte speciellt mycket oxgalla i den
  • johlinn

Blev inspirerad och nu har plutt sovit med tygblöja på natten de flesta nätterna senaste veckan. Gått riktigt riktigt bra, hans hud verkar tåla det bra nu när han är äldre. Får bli de morgnar jag tar barnet dock för sambon tycker att det luktar för mycket kiss om tygblöjorna. Själv tycker jag det luktar ungefär lika illa om plastblöjorna så...

• annbom

Jag har köpt tvättnötter och nu tvättat min första maskin. Kläderna verkar rena, men jag tänkte höra vilka erfarenheter ni som redan använt dessa har.

• SaltNapp

har en fundering,....fuskmocka som verkar vara ett bra innerlager..
    finns det olika sorters fuskmocka?
    är det någon speciell sort man behöver?

• Ekorrfamiljen
    annbom skrev 2010-06-15 19:57:25 följande:
    Jag har köpt tvättnötter och nu tvättat min första maskin. Kläderna verkar rena, men jag tänkte höra vilka erfarenheter ni som redan använt dessa har.
    Jag tycker att de fungerar fint!

johlinn: Jag tycker att engångarna luktar mycket äckligare. Tror alltid att Vemund har bajsat, men det visar sig att det är själva blöjan som luktar. Kräks

annbom: Jag kan inte tänka bort själva gallan. Obestämd *kräks*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • emindy
    Joe skrev 2010-06-15 10:25:52 följande:

haha "misshandla dem på något vis"... jo men det är ju klart en ide faktiskt :)

min största fundering just nu är blöjbyxor - var jag ska skaffa, vilken sort och hur många. ingen aning där.

där måste man nog prova sig fram faktiskt. Jag tyckte ullbyxor lät så bra innan bebis föddes och det tycker jag väl fortfarande men när jag bar i sjal blev det lite tryck på blöjpaketet och då kunde det läcka igenom ibland, då var pul-byxorna bättre. Men ullbyxor luftar bra för rumpan, är relativt billiga och enkla att göra själv samt är ett naturmaterial, inge plast här inte
  • Joe
    emindy skrev 2010-06-15 23:33:30 följande:
    där måste man nog prova sig fram faktiskt. Jag tyckte ullbyxor lät så bra innan bebis föddes och det tycker jag väl fortfarande men när jag bar i sjal blev det lite tryck på blöjpaketet och då kunde det läcka igenom ibland, då var pul-byxorna bättre. Men ullbyxor luftar bra för rumpan, är relativt billiga och enkla att göra själv samt är ett naturmaterial, inge plast här inte
    ah, det tänkte jag inte ens på... att det blir tryck från sjalen. antar att man kan skaffa någon av varje och testa. hur många byxor kan man tänkas behöva, på ett ungefär? har ju aldrig haft blöjbarn så jag är ett totalt blåbär på området Skrattande
  • Ronjas mamma

sjalen kan orsaka andra läckor också
    hade en total katastrof precis innan ett barndop för ett par år sedan eftersom presset från sjalen tryckte upp allt i bodyen ;-(

• Joe
    Ronjas mamma skrev 2010-06-16 10:21:33 följande:
    sjalen kan orsaka andra läckor också
    hade en total katastrof precis innan ett barndop för ett par år sedan eftersom presset från sjalen tryckte upp allt i bodyen ;-(
    haha å nej! vad jobbigt!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24