• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Joe
    emindy skrev 2010-06-15 10:05:28 följande:
    Tvättlapparna kan du ju använda till städning eller kanske misshandla dem på något vis, typ trampa på dem utomhus eller nåt mellan tvättarna. De är faktiskt jättebra bara de får bli lite mjukare.

haha "misshandla dem på något vis"... jo men det är ju klart en ide faktiskt :)

min största fundering just nu är blöjbyxor - var jag ska skaffa, vilken sort och hur många. ingen aning där.

• Shmone

Hejhej! Jag är ny här i tråden. Jag har smygföljt den några sidor men har inte läst hela tråden.

Jag fick mitt fjärde barn för drygt tre veckor sedan. Jag har varit sugen på att prova tygblöjor även till de tidigare men det har inte blivit av.
    Nu började vi med tygblöjor när sonen var 1,5 vecka. Vi använder rutvävda vikblöjor och det fungerar kanonbra. Grabben läcker bajs vid varenda fis så vi måste byta blöja jätteofta och sparar ju in en massa pappersblöjor på det här sättet.

Men nu undrar jag.. Ni andra som använt rutvävda vikblöjor. Hur länge har det funkat bra innan ni behövt lägga nåt extra inlägg i blöjan för bättre uppsugningsförmåga? Än behövs det ju verkligen inte... Men jag vill veta så jag vet vad jag ska ställa in mig på på ett ungefär.

Sen undrar jag också. Jag har läst lite här och där att man inte ska använda salva till bebisen när man har tygblöjor. Gäller det även vikblöjor eller bara andra typer av tygblöjor? Hur märker man om blöjan påverkas av det?

Och så ytterligare en fråga. De gula fläckarna som blir på blöjorna av amningsbajs och inte riktigt går bort i tvätten. Försvinner de med tiden sen när de tvättats många gånger?

• yrväder
    Shmone skrev 2010-06-15 10:34:26 följande:
    Hejhej! Jag är ny här i tråden. Jag har smygföljt den några sidor men har inte läst hela tråden.

Jag fick mitt fjärde barn för drygt tre veckor sedan. Jag har varit sugen på att prova tygblöjor även till de tidigare men det har inte blivit av.
    Nu började vi med tygblöjor när sonen var 1,5 vecka. Vi använder rutvävda vikblöjor och det fungerar kanonbra. Grabben läcker bajs vid varenda fis så vi måste byta blöja jätteofta och sparar ju in en massa pappersblöjor på det här sättet.

Men nu undrar jag.. Ni andra som använt rutvävda vikblöjor. Hur länge har det funkat bra innan ni behövt lägga nåt extra inlägg i blöjan för bättre uppsugningsförmåga? Än behövs det ju verkligen inte... Men jag vill veta så jag vet vad jag ska ställa in mig på på ett ungefär.

Sen undrar jag också. Jag har läst lite här och där att man inte ska använda salva till bebisen när man har tygblöjor. Gäller det även vikblöjor eller bara andra typer av tygblöjor? Hur märker man om blöjan påverkas av det?

Och så ytterligare en fråga. De gula fläckarna som blir på blöjorna av amningsbajs och inte riktigt går bort i tvätten. Försvinner de med tiden sen när de tvättats många gånger?
    Som jag har fattat det är det bara blöjor med staydry närmast rumpan som man inte kan använda salva i, för salvan täpper igen staydry-effekten så kisset rinner av. Men alla blöjor med naturmaterial närmast huden funkar det att ha salva i. Dvs bland annat vikblöjor.
  • Shmone
    yrväder skrev 2010-06-15 11:03:14 följande:
    Som jag har fattat det är det bara blöjor med staydry närmast rumpan som man inte kan använda salva i, för salvan täpper igen staydry-effekten så kisset rinner av. Men alla blöjor med naturmaterial närmast huden funkar det att ha salva i. Dvs bland annat vikblöjor.
    Åh vad bra! Lillparvel blir ju så röd av allt det eviga bajsandet så salva är nödvändigt.
  • Humminggirl

Schmone

Om du lägger ett torrinlägg, typ en bit tunn fleece (t.ex av den tunna filten på JYSK för 15 kr) i blöjan, närmast lillens rumpa, så behöver du med lite tur inte byta hela blöjan varje gång. Om det bara kommer en liten dutt bajs så kan du bara byta inlägget. 

Vi körde också med vikblöjor när lillan var riktigt liten. Jag vek in en halv mikrofiberduk i mitten av blöjan så inte vätan skulle sprida sig upp runt magen på henne. 

• Shmone
    Humminggirl skrev 2010-06-15 12:45:54 följande:
    Schmone

Om du lägger ett torrinlägg, typ en bit tunn fleece (t.ex av den tunna filten på JYSK för 15 kr) i blöjan, närmast lillens rumpa, så behöver du med lite tur inte byta hela blöjan varje gång. Om det bara kommer en liten dutt bajs så kan du bara byta inlägget. 

Vi körde också med vikblöjor när lillan var riktigt liten. Jag vek in en halv mikrofiberduk i mitten av blöjan så inte vätan skulle sprida sig upp runt magen på henne. 
    blir det inte för varmt med fleece närmast rumpan? Jag bor i Israel o vi har över 30 grader varmt...
  • Humminggirl

Shmone

Hm...ingen aning. Jag har fleece i pocketblöjan jag använder och fleeceinlägg innerst...men jag bor ju i Sverige.

Annars brukar de som vet nåt prata om fuskmocka och rispapper som inlägg. Kanske vore nåt..?

• Ekorrfamiljen
    Shmone: Fläckar av amningsbajs tar man bort antingen med Imse Vimses fläcktvål, citron eller genom att hänga blöjorna på tork i solen. Solig

Nu har jag beställt ett gäng BG Flips från babipur, wish me luck!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • annbom

Galltvål är det bästa fläckborttagningsmedlet enligt mig. Den funkar även bra på andra fläckar så småningom, tex blåbär och annan frukt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24