• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • glockenbach
    Nillan77 skrev 2010-06-19 09:19:47 följande:
    Ni som har köpt BG Flips...
    1 Funkar dessa att använda på natten?
    2 Hur verkar storleken? Kommer de funka hela blöjperioden?
    3 Har ni testat det inlägget som slängs?
    4 Har de läckt någon gång?
    5 Vad har ni köpt?
    1. Absolut, vi använder organicinlägg på natten för de suger som bara fasen. Håller hela natten (vår dotter sitter i höftskena så det blir för krångligt att byta på henne under natten just nu tyvärr.)
    2. Det sägs så men jag vet itne, min dotter är bara tre månader ännu. Jag räknar med det i alla fall.
    3. Har köpt dem men inte testat ännu, och nu kan man plötsligt inte köpa det längre så jag misstänker att det inte var så bra och att de slutade sälja det?
    4. De har läckt när de varit överfulla (sorry babyn), och nån gång när flärparna inte legat ordentligt på plats. Men inte mer än vad engångspampers kunde läcka. Jag går inte runt och är rädd för läckor.
    5. 4 ytterbyxor, 18 stay dry inlägg, 4 organic inlägg, tre pack engångsinlägg. Funderar på att köpa en eller två ytterbyxor till, man gör av med nån per dag. De går att skölja av vilket jag gör efter kanske 3 byten och de torkar fort, men fyra är på håret.

Jag är supernöjd, tycker de är jättesmidiga och trevliga. Inläggen torkar fort på torkstället, särksilt stay dry inlägget och blöjrumpan känns inte det minsta stor och bylsig. Och hon har aldrig nånsin varit röd eller irriterad, hon är alltid torr och babyrosa om rumpan..! :)
  • glockenbach

Vi har en plasthink med lock, luktar inte ett skvattram utom när man slänger ner en ny blöja i den. Utan vatten.

• Ekorrfamiljen

Weeeiii, nu har mina BG Flips kommit! Tyvärr har jag inte hunnit tvätta dem än så de har inte blivit använda, men gissa om jag ser fram mot det!!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Shmone

ok här kommer en fråga till.

vi har vikblöjor - och utanpå har vi blöjbyxor i vinylbehandlad polyester. De byxor vi har är kushies och bummis. Det står i tvättråden att man ska tvätta dem i 40 grader. Nån som vet om de tål 60 grader med? Det känns så bökigt att inte kunna tvätta dem tillsammans med övriga blöjor. Och när det har läckt ut bajs vore det trevligare att kunna köra dem i 60. Men jag vill inte riskera förstöra dem.
    Nån som vet?

• paprikatingeling

Här lägger vi tygblöjorna i en nätpåse som hänger i badrummet. Blöjorna får hänga och torka lite först och åker sen ned i påsen till det är tvättdags. Ev bajsblöjor sköljer vi (men oftast bajsar sonen på toa) men inte kissblöjorna. Det luktar inget alls.

• Katkat

Hej med jer:)

jeg er fra danmark, og er ved at kigge lidt på hvilke bleer der er populære andre lande, da jeg trænger til at se nye bleer:)

i danmark er disse meget populære: www.funkjogging.dk
    en rigtig god hjemmeside er gså www.storchebarn.dk, eller www.oekologik.dk

Hvilke bleer er jeres favorit?

• Ekorrfamiljen
    Katkat skrev 2010-06-27 19:00:37 följande:
    Hej med jer:)

jeg er fra danmark, og er ved at kigge lidt på hvilke bleer der er populære andre lande, da jeg trænger til at se nye bleer:)

i danmark er disse meget populære: www.funkjogging.dk
    en rigtig god hjemmeside er gså www.storchebarn.dk, eller www.oekologik.dk

Hvilke bleer er jeres favorit?
    Hej och välkommen! Vi har några som heter Kiddy Bips 3-i-1 men jag vet inte om de finns kvar. Det är formsydda blöjor i flanell med tryckknappar som kan användas hela blöjperioden. Till dem har jag ullbyxor. En annan favorit är Bum Genious AIO - Organic tror jag det är. De är små och nätta och håller bra. Till natten eller längre utflykter gillar jag Imse Vimses AIO.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 24