• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Shmone
    annbom skrev 2010-07-07 13:34:08 följande:
    Gamla t-tröjor funkar utmärkt. Ikeas billiga diskhandukar (1.50kr/st) funkar också bra.
    Låter ju bra.. ska kika i makens garderob efter gamla kasserade t-tröjor. Jag hade funderat på gamla frottéhanddukar men det känns som att det blir för tjockt.
  • NärkommerBuset

Hej! Var inne här för ett tag sedan när jag pejlade tygisar när jag var gravid. Nu är vår lille pojk här och vi är i full gång med formsydda från Imsevimse och vikblöjor vi fått från kommunen. Vi tvättar ungefär varannan dag och lägger sköljda blöjor i en zinkhink med lock innan det är dags för tvättmaskinen. Har märkt ett par gånger att de blöjor som blivit ilagda först i hinken har börjat småmögla lite när jag lagt i dem i maskinen. Finns det något man kan göra för att undvika det? Jag vill gärna inte tvätta oftare eftersom maskinen inte blir full då..

• johlinn
    NärkommerBuset skrev 2010-07-07 22:18:52 följande:
    Hej! Var inne här för ett tag sedan när jag pejlade tygisar när jag var gravid. Nu är vår lille pojk här och vi är i full gång med formsydda från Imsevimse och vikblöjor vi fått från kommunen. Vi tvättar ungefär varannan dag och lägger sköljda blöjor i en zinkhink med lock innan det är dags för tvättmaskinen. Har märkt ett par gånger att de blöjor som blivit ilagda först i hinken har börjat småmögla lite när jag lagt i dem i maskinen. Finns det något man kan göra för att undvika det? Jag vill gärna inte tvätta oftare eftersom maskinen inte blir full då..
    Prova att låta bli locket. Det kan också vara att det här bara är ett problem när det är så varmt.
    Menar du riktigt mögel förresten med fläckar, eller är det "bara" att de luktar sunkigt?
  • fruganL
    NärkommerBuset skrev 2010-07-07 22:18:52 följande:
    Vi testade fram och tillbaka ganska mycket. I början hade vi blöjorna i hink med lock. Sköljde upp bajsbjöjorna i handfatet först, i alla fall de med riktigt bajs, inte bara amningsfisar. Hade svårt att "sluta skölja" och när det började ta närmare tio minuter med rinnande vatten per blöja kände jag att tidsaspekten blev för lång och miljöaspekten lite gick förlorad. Så vi slutade skölja och hinken började lukta bläk.
    Efter ett tag började han bajsa lite glesare, och någonstans där fick vi tillgång till egen tvättmaskin. Stoppade in alla bajsblöjor i maskinen och körde en sköljning varje kväll. De blöjorna och kissblöjorna hamnade sen i en liten hink utan lock. We like it that way. (Sen han började äta mat och bajset bara kan tippas över i toan hamnar på sin höjd kladdbajsblöjorna i tvättmaskinen för en sköljning. Om vi ändå ska tvätta resten av blöjorna snart så blir de inte sköljda men får ligga i maskinen tills de blir tvättade.
    Det luktar inget ur vår hink. Jo, en varm dag och en full hink kan skicka en unken luktvåg, och är man i golvhöjd så känns lukten så klart också. Vi har skötbordet i hallen precis utanför köket. Passerar det säkert femtio om inte hundra gånger på en dag och det luktar inte. 
  • Shmone
    fruganL skrev 2010-07-08 08:40:00 följande:
    Vi testade fram och tillbaka ganska mycket. I början hade vi blöjorna i hink med lock. Sköljde upp bajsbjöjorna i handfatet först, i alla fall de med riktigt bajs, inte bara amningsfisar. Hade svårt att "sluta skölja" och när det började ta närmare tio minuter med rinnande vatten per blöja kände jag att tidsaspekten blev för lång och miljöaspekten lite gick förlorad. Så vi slutade skölja och hinken började lukta bläk.
    Efter ett tag började han bajsa lite glesare, och någonstans där fick vi tillgång till egen tvättmaskin. Stoppade in alla bajsblöjor i maskinen och körde en sköljning varje kväll. De blöjorna och kissblöjorna hamnade sen i en liten hink utan lock. We like it that way. (Sen han började äta mat och bajset bara kan tippas över i toan hamnar på sin höjd kladdbajsblöjorna i tvättmaskinen för en sköljning. Om vi ändå ska tvätta resten av blöjorna snart så blir de inte sköljda men får ligga i maskinen tills de blir tvättade.
    Det luktar inget ur vår hink. Jo, en varm dag och en full hink kan skicka en unken luktvåg, och är man i golvhöjd så känns lukten så klart också. Vi har skötbordet i hallen precis utanför köket. Passerar det säkert femtio om inte hundra gånger på en dag och det luktar inte. 
    Samma här.. vi bor i varmt klimat.. har 30 grader inomhus och det luktar inget från våran blöjhink fastän vi inte har lock.
  • Humminggirl

Var kan man köpa snappis?? Jag tycker jag har letat på alla de vanliga ställena men jag hittar inga längre..?

• SaltNapp

nu har jag tvättat mina tygisar och andvänt dem under några veckors tid.. och tvättat utan tvättmedel å utan sköljmedel... alltid i 60 grader.

men idag tyckte jag att de lukta lite bajs om dem när jag tog upp dem från tvättmaskinen :S
    vad skall jag tvätta dem i?

läste något om bikarbonat eller vad var det? ättika? minns inte..

• johlinn

Saltnapp - du kan inte tvätta dem helt utan tvättmedel. Provade utan ett tag, men då börjar det lukta ganska snart. Det behövs liiite tvättmedel, till en normalmaskin kanske ett par teskedar (jag tvättar i stor maskin och använder ca 1-2 msk).

Svar på tråden Tygblöjetråden 24