Inlägg från: Krusbär |Visa alla inlägg
  • Krusbär

Efter upprepade mf-forts

Cia: Men oj, stackars liten! Går han i sömnen?

Det verkar som att "alla andra" bara lägger ner sina barn i sängen så somnar de. Vore ju skönt... Här får vi fortfarande vara med tills han somnar vilket tar mellan 15 minuter och en timme (exklusive välling).

Här hade vi ettårskalas i helgen! Det kändes mycket speciellt. Inte bara att han faktiskt finns, vilket jag ofta förundras över, men att det var ett helt år sen den traumatiska förlossningen och de jobbiga första månaderna. Känns skönt att han är lite större!

Fast det är inte helt lätt att vara ensam med honom på dagarna nu. Han klänger på mig som en liten apunge och vill ha uppmärksamhet hela tiden. Den senaste tiden pendlar han otroligt i humöret - glad som en lärka ena stunden och jättearg eller ledsen i nästa.  Är det en känslig ålder kanske, när det händer så mycket och lär sig gå och prata?
  • Krusbär

Jämfört med den första tiden tycker jag ändå att det hittills bara blir bättre och bättre! Det första halvåret kunde vi inte ens gå och handla mat med lillen. Nu kan jag t o m promenera runt på stan som vem som helst-

Hoppas dock att han ska bli lite mindre frustrerad när han kan gå själv. Nu vill han gå runt med mig heeeela tiden, allt annat är dötrist. Och att kunna prata och "resonera" med en treåring ser jag fram emot!

• Krusbär

Lycka och Cia: Beklagar era sjukdomsfall i familjen, det är alltid jobbigt. Som tur är går det ju ofta bra också så det håller vi tummarna för!

Sen blir man ju såklart nyfiken på vilken spännande bransch ni är i? Är ni alltså kollegor och/eller gamla studiekamrater...?

• Krusbär

Hej i tråden, hur har ni det?

Några BF snart? Fler gravida? Hur går det för Lyckas svärmor?

• Krusbär

Grattis sparken till prinsessan! Sofia är ett jättefint namn tycker jag - klassiskt vackert och tidlöst.

• Krusbär

AHöst: Grattis till graviditeten! Men jobbigt jobbigt med alla prover och frågor. Hoppas att ni snart får klarhet och att allt löser sig till det bästa. När är BF? Kram

• Krusbär

Grattis Idun! Kul att höra av dig och att allt gick bra!

• Krusbär

Kul att så många gamlingar hittar tillbaka för att gratta Idun! Hur har ni det allihop?!

Här har vi varit första inskolningsdagen på förskolan idag. Lite nervöst eftersom lillgubben varit sååå mammig på sistone. Men det gick över förväntan. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig, hoppas att han ska trivas.

• Krusbär

Lycka: Kul att höra hur ni har det! Skönt att det funkar på förskolan.

Min kille är också ganska intensiv och kräver väldigt mycket uppmärksamhet, särskilt när vi är hemma. Bland folk är det ofta tvärtom, då blir han blyg och mammig. Men jag kan också bli avis på andra barn som kan sitta och leka för sig själva långa stunder. Fast det är ju kul med ett aktivt barn också - de är ju så otroligt "med" hela tiden.

Idag var det lite jobbigare med dagis - vi skulle vara ute på morgonen och det blev visst för mycket med snö och allt. Jag fick bära honom hela tiden. Annars känns det rätt ok, förutom att han är ganska rädd för andra barn. Inte för äldre, men för de i hans egen ålder. Mycket på grund av hur de låter, han är extremt rädd för höga ljud. Hoppas att det är en vanesak och att han kan bli trygg på dagis.

Nätterna är faktiskt rätt ok nu. Nattningen tar fortfarande en stund (20-45 min exl. välling). Han vaknar 1-2 ggr vissa nätter men kan då somna om ganska lätt. Någon natt per vecka ungefär sover han hela natten . Hur funkar det för er?

• Krusbär

idun: vad mysigt det låter! Jag tror att det är jättebra om småbarn kan vara hemma så länge som möjligt. Men det är ju väldigt individuellt. För egen del måste jag säga att det är jättekul att (äntligen!) få börja jobba igen efter nästan 1,5 år. Det räckte liksom. Och lillkillen verkar trivas som fisken i vattnet på dagis nu när han känner sig hemma där. Han kräver en hel del stimulans och det är inte alltid lätt att hålla honom nöjd här hemma.

AHost: Jag har ju funderat på det där med blodförtunnande och bebisens storlek. Tog iofs bara Trombyl men fick en ganska stor (drygt 4 kg) kille vilket var lite mer än väntat. Fick även höra att moderkakan var väldigt blodfylld och fin, vilket de sa betydde att bebisen fått bra näring i magen. Kan det bero på Trombyl?

a80: Det låter ju klokt att vänta om ni ska resa i sommar. Funderar också på syskon men har ju precis börjat jobba igen så det får vänta lite. Men jag börjar bli liiiite sugen igen...

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts