Inlägg från: t0va |Visa alla inlägg
  • t0va

Halvvägs idag :)

Nu gjorde jag något dumt också... jag skrev i en tråd att även barn behöver ledighet från sina föräldrar och fick ett "nej det behöver de inte" tillbaka.

Klart som f-n att även barn, i detta fall en 2-åring mår bra av att få umgås 5 dagar med någon annan än föräldrarna. Eller nej klart att det bara är föräldrarna som kan ta hand om ett barn... för mor och far-föräldrarna kanske inte kunde uppfostra dessa föräldrar och då litar de inte på att de kan ta hand om barnen.

Jag har planer att åka ner och hälsa på mina föräldrar och släkt när bebis är runt 2 månader, om allt går bra. Klart att jag inte kommer vara som en igel på ungen. Om morsan fixade mig och mina 3 syskon och även alla dagisungar så ska hon nog klara av en liten till om jag tar mig sovmorgon...

• t0va

Precis så som vi har pratat här hemma också Fru U.
    Så fort svärmor vill och vi och bebis vill så får hon gärna ta den över natten. Jag blev bortlämnad när jag var väldigt liten och visst det är föräldrarnas ansvar men sån bra rellation jag fick med släktingarna. Det är ju guld värt.

sen om det inte går är en annan sak, men funkar det så varför inte. Det är ju inte så att man åker iväg en vecka till mallorca och lämnar ungen första gången.

När jag var scoutledare så hade vi barn i 8årsåldern som ALDRIG sovit borta från sina föräldrar... gissa villka som var mest hysteriska och ringde stup i ett... Då var vi ändå många mil från hemmet. En unge har vi fått köra hem om jag inte minns fel under de nästan 15åren som jag var ledare. Så de klarar ju mer än man tror.

jag passade våra kusiner när de var nyfödda och föräldrarna åkte och träffade vänner. Var så mysigt att få passa en spädis. jag var nog inte mer än 12-14år men det gick kanonbra. Tror att det är som du säger mest egoism från föräldrarnas sida.

Jag lämnar hellst inte bort tjockiskaninen för hon är så gosig men visst saknar jag de när vi är borta men de mår skitbra av att få komma ut till landet och träffa andra djur hos hanens moster. Tror att kiwi också skulle stortrivas där med hundar, katter, kossor, får, hönor, kaniner osv. Kanske inte som 4veckors men sen.

vi har bara sambons släktingar här, en mor och en moster som vi tänker ha kontakt med, så då känns det ännu viktigare att ungen får en vettig kontakt med dem, just för att knyta band till andra. För ungar som växte upp för 200år sedan i storfamiljer där syskon tog hand och hela släkten hjälpte till hade nog inte anknytningsproblem mer än vad vi har idag...

• t0va
    CuteElliz skrev 2010-04-05 16:27:11 följande:
     kan tillägga att jag är så normal man kan bli
    ha, ha... det tror jag inte en sekund på {#lang_emotions_tongue_out}

Men jo, många gånger är det nog föräldrarna som är galna... när jag varit på kurser och läger så har det många gånger hafts mobiler på "om barnen ringer" men inte f-n vill ungarna prata med föräldern när den ringer sen på kvällen. Den klarar det bättre än föräldranra. En jag bodde med åkte hem för hon saknade barnen så mycket, de sket fullständigt i att hon åkt iväg {#lang_emotions_smile}
  • t0va

urk... tisdag imorgon... måste ringa vetrinären. Har googlat och det verkar ju vara hörntänder som inte slitits normalt utan orsakat inflammation. Tydligen måste man söva och röntga och slipa ner tänderna då, ofta så kommer det tillbaka.

Hoppas verkligen att det är något annat, en fettknuta eller något som bara kan tömmas enkelt. Är så stressad över att behöva ringa och gå dit... speciellt nu när jag är själv på dagarna och sambon har massa att göra. Orkar inte behöva ta ett jobbigt beslut nu, helt fel tid. Vet inte riktigt hur vi ska lösa det ekonomiskt om det blir svindyrt heller. typ 3000kr har vi i buffert och kan lägga på henne, men samtidigt så var det bufferten till bebis... om sambon ändå kunde få besked om han blir anställd och vad kan får i lön. Så mycket lättare då. Då kan vi alltid låna utan att jag ska behöva ha dåligt samvete.

Så typiskt också för vi hade drygt 7000kr men så dog min dator för att vi fick fel reservdel och ja utan dator så mår jag inte bra. Så vi fick prioritera det och köpa en billig men det var ändå 4000kr i onödan för att idioten skickade fel del och sen inte svarar när jag frågar.

Allt skulle ju vända för oss nu... hamster är inne på sista versen fast den är 2.5år så det är bara att vänta.. kaninen är bara 4... får se om det blir någon sömn inatt...

måste få packat också så mycket kvar. {#lang_emotions_frown}

• t0va

jo, och vi eller jag slipper ta några stora tuffa beslut... det känns jobbigast. Vill få det avklarat nu så jag vet och kan ta ställning, ovissheten tär så... men vi kom överrens om ifall de inte anser att det är superakut så får de kolla förhoppningsvis imorgon eller i veckan och sen säga vad de tror och kostnad och så, sen får vi prata själva. Så jag ska inte ta några beslut där och då utan väntar tills vi pratat. Det känns ok ändå.

• t0va
    Denebola skrev 2010-04-06 00:21:13 följande:
    Låter bra att slippa ta beslut på stående fot. Nu ska jag gå och lägga mig, har rest hem från killen i kväll... Jag såg ett helt fantastiskt norrsken när jag var på väg hem från bussen =)
    det låter mysigt :)

Nu ska jag också försöka sova lite, är så supertrött
  • t0va

Så nu är jag hemma igen från vetrinären, villken helvetesdag detta blev. Jag mådde skit redan i morses, huvudvärk snuvig osv. Fick tag på en klinik i stan men nej de hade inga tider alls på länge och förrensten så lät det akut så hon inte slutar äta osv... de skrämde mig rejält.

Så jag googlade på kliniker i linköping och tillslut hittade en enmanspraktik som hade på hemsidan att han tog emot smådjur också, för många är dåliga på smådjur så jag chansade och ringde och frågade. Visst vi kunde komma in direkt.

Sambon kunde inte följa med så det blev bara förmycket, stortjöt i telefonen, var så trött och mådde skit. Men svärmor däremot skulle precis sluta jobbet för dagen och kunde följa med. Så hon hämtade upp oss och vi åkte. Det gick jättebra att åka dit även om jag var så trött så jag nästan somnade i bilen, var skönt att slippa köra då.

Väl där så var vetrinären upptagen med en kanin som hamnat i slagsmål med en annan och blivit kastrerad av den. Så vi fick vänta lite, men när det väl var vår tur så kändes det jättebra. Kaninen rakades och det gillade hon inte alls, sen kollade han tänderna och de var bra men bölden syntes i munnen också.

Så han försökte tömma den från utsidan men då sprack den i munnen och började klegga. Så vi fick antibiotika och ska ha koll på henne så hoppas vi att det ger med sig. Var skönt att det inte verkade vara tänderna.

Blev donkenmat idag, för jag orkade ingenting. Är helt slut nu, men det var skönt att få det kollat idag. Även om vetrinären var superrörig så var han trevlig och en sån som jag kan tänka mig att åka till fler gånger. :)

Nu blir det slutet på House och sen sängen, imorgon ska vi ha möte med boendestöd, får se hur det går...

• t0va

hmm... tjockiskanin skuttar i soffan och använder min mage som språngbräda när hon springer fram och tillbaka... tror jag måste starta en tråd och fråga om bebis kommer bli en känguru då, eller bara lite platt ;)
    Verkar vara bra studs i magen...

• t0va
    Fru U skrev 2010-04-07 13:52:34 följande:
    Så nu har jag varit iväg på bedömningssamtal och det var väl ungefär som jag trodde. Psykologen fiskade efter trauma i barndomen, läkaren kommer att föreslå antidepressiva (no thank you, har testat flera och det räcker nu) och sjukgymnasten tyckte jag skulle promenera mer (försökte förklara att det inte är så enkelt men han lyssnade väl inte så mycket på det örat) Kuratorn var den enda som jag tyckte lyssnade med helt öppna öron utan förutfattade meningar. Får se vad de säger imorgon.
    öhh... ja för alla har ju trauma i barndomen som påverkar resten av livet... idioter. Jag har ju tom. fått förklaring på min sjukdom att det är trauma. Fattar bara inte varför de hela tiden kan kasta fram trauma-teorin men aldrig behöver bevisa något.

Antidepp jo tjena det är ju verkligen lösningen på allt... *jättesuck*

Hur gick det idag, skit eller?
Svar på tråden För oss pladdriga.