För oss pladdriga.
Här kan vi pladdra på om allt och inget istället för att pladdra sönder den andra tråden. ![]()
Här kan vi pladdra på om allt och inget istället för att pladdra sönder den andra tråden. ![]()
215 650 är min highscore ![]()
HA! jag må vara lite efter ibland men nu hittade jag det jag har letat efter. Nationell psykiatrisamordningsprojekt "adhd och autismspektrumtillstånd hos vuxna" är överlämnat till socialstyrelsen och ska vara ett vägledningsdokument
"Vägledningsdokumenten syftar till att ge ett praktiskt användbart underlag för hur olika verksamheter kan ge insatser till målgrupperna utifrån tillgänglig kunskap, och även orientera sig angående utbudet från vissa andra verksamheter, som en bas för samverkan."
Där står klart och tydligt att många vuxna med adhd behöver hjälp av godman både med ekonomi och att få sina rättigheter. Så bäst bara :D Så nu ska jag printa ut och ta med till tingsrätten.
"God man/ Förvaltarskap
Personer med ADHD hamnar ibland i allvarliga ekonomiska trångmål. Det kan vara att de
• missar att betala räkningar, drar på sig inkassoavgifter som stiger till stora belopp, hamnar hos kronfogden,
• inte har koll på vad man har råd med och gör slut på pengarna långt innan de får mer, inte har pengar till mat eller viktiga räkningar som t.ex. hyra,
• missar att skicka in uppgifter till A-kassa eller F-kassa och får inte sina pengar,
• kanske tror sig lösa sin situation med att skaffa kreditkort/kortfristiga lån och sedan
rullar det på."
Vi prickar de 3 första, lån och kreditkort vägrar vi skaffa... men 3 av 4... så komunen kan sitta och säga vad de vill. Så kul detta blev nu, jag älskar när jag hittar fakta som understödjer den verklighet jag försöker beskriva.
Ska nog ta lite mer kladdkaka nu.
den är på 97sidor... är det förmycket att printa ut hela den och sen ta och skriva läshänvisningar till de delar som är akutellt i vårat fall? För den handlar även om vården mm. Eller ska jag printa ut de kapitel som är intressanta vad tycker ni? 
"Personer med ADHD upplevs inte sällan som motsägelsefulla av sin omgivning. I ett avgränsat strukturerat samtal kring ett intresseväckande tema märks kanske ingenting av vad som under andra förhållanden är det svåra. Ofta är det personer med utstrålning och idérikedom som i stunden imponerar på sin omgivning. Då kan det vara svårt för terapeut eller handläggare att förstå hur vardagen kan innehålla så många frustrationer som den faktiskt gör för många med ADHD. Det kan tyckas vara en paradox att en person som har stora behov av återkommande stöd samtidigt kan vara framgångsrik i yrkeslivet."
För det är ju precis så som LSS-handläggaren som komunen hänvisar till beter sig. Hon fattar inte att vi har svårigheter för att vi kan maila och ställa frågor till henne och prata när vi pratade om boendestöd osv. :D
När jag väl får fart i rumpan då blir det välarbetat, tyvärr så gräver jag ner mig lite väl mycket så annat blir lidande... men städa får jag väl fixa imorgon istället.
heja t0va...
nu sitter jag här en liiiiiten stund... sen ska jag gå in i sovrummet o vika tvätt... *suckar*
undrar om det hjälper med färdknäpp o städning o kebabpizza...?? ngn som tror på det...??
lägg till lite höjda röster också så har ni min dag... *suckar* ett missförstånd mellan mej o sambon ledde till lite höjda röster som sen blev normala igen... haha... förstår inte... ibland känns det lite som att "nu har vi inte bråkat på ett tag så nu måste vi tjafsa/gräla lite..."