• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • LitenBlomma

Jag lägger 1kr på allt om det är ett märke jag vet säljer.

Bebiskläder går ofta i stort sett gratis, utom just det jag vill ha, så där brukar jag börja på 40kr om det är typ Po.p eller Molo.

• scaras

Hur tänker dom då som sätter utropspris typ 49kr och har köp nu på 50kr? Är det jag som inte förstår nån poäng där eller missar man inte hela chansen att tjäna pengar på att folk har bråttom och väljer ett köp nu pris om man sätter priserna så?

iser skrev 2013-03-18 18:10:11 följande:
    Hur tänker ni angående utroppspris? Jag brukar lägga allt på utroppspris 1 kr men det kanske är lite dumt?
    Brukar sätta 1kr på sånt som jag vill bli av med, alltså sånt jag ändå kommer hiva hos myrorna om ingen budar! Lite högre om det är grejer jag lika gärna skulle kunna spara, men inser att jag inte borde spara på kanske. Då känns det lite bättre att inte behålla det om man får iaf en tjuga för det..
  • scaras
    MoonFlight skrev 2013-03-18 19:19:38 följande:
    Om en sak säljs för 1 kr, vad blir avgiften man betalar då??
    Man går ju minus om det blir affär redan vid 1 kr, då minsta avg. per auktion är 3 kr (annars har de ju nyss ändrat från 8 till 9% av försäljningssumman). Kanske man skulle börja sätta 3kr som utropspris.. Tungan ute

Tycker ändå det känns okej att sälja "så billigt" /skänka bort grejjer då man vet att de hamnar hos nån som antagligen behöver dem.. istället för att bara kasta.
  • MoonFlight

Det var just det jag misstänkte. Man vill ju helst inte betala för att bli av med grejer.
    Har lagt ut 80 st filmer/paket idag och har inte ens börjat än... Så trist bara att allt över 100 annonser får man betala osålt på. Sist hade jag mer i osålda avgift än sålda avgift och det tycker jag inte är riktigt ok faktiskt...

• dicny

Alltså, om man nu väljer att sälja på Tradera. Varför bryr man sig inte om vilka omdömen man får då? Antar att jag inte får länka och det här är ingen jag handlat av själv utan några andra stackare. Svaren säljaren ger på de som lämnar negativt är bl a:

Traderas omdömessystem är ett skämt - jag skiter i vilka omdömen jag får..
    Har alla idioter samlats på tradera? Varan väl packad som vanligt...
    Vad i helvete är detta? Idioten kunde inte bestämma en andra tid pga sitt arbete

Känner inte riktigt mig så sugen på att handla av någon som beter sig så. Nu har jag lyckats klara mig utan negativa omdömen än så länge, men jag tvivlar starkt på att jag skulle skriva en sån kommentar som svar iaf. 

• Tessou

Hur går det för era auktioner? Tycker det märks att folk har pengar igen, efter Julhelgerna..

Mina går bra, men önskar att jag blev av med mer av sonens kläder än mina...

ELIAS 090326
  • iser
    Tessou skrev 2013-03-23 10:04:19 följande:
    Hur går det för era auktioner? Tycker det märks att folk har pengar igen, efter Julhelgerna..

Mina går bra, men önskar att jag blev av med mer av sonens kläder än mina...
    Just nu har jag ganska många auktioner med barnkläder ute och tycker att det går ganska bra. De flesta kläderna är ej märkeskläder och landar ändå på över 40 kr oftast.

Hur skulle ni göra med en Pop WF overall i mindre storleken? Skulle ni lägga ut den nu eller vänta till hösten?
  • iser

Jag är dock bli lite förvånad över att ganska fula (enligt mitt tycke) HelloKitty kläder går för mer än fin  Pop-klänning.

Svar på tråden Traderatråden nr 16