• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Stora syster

Mirix, passa på att pyssla elller träna eller vad du nu känner för innan bebben kommer vettja! Jag sover alltid mkt bättre om jag sliter hårt fysiskt på dagen...  och har tyvärr inget sömnmedel... sorry ;)

Jag skulle behöva tips! Ni som rest med småbarn som just blivit blöjfria, hur har ni gjort på själva resan dit? Blöja för säkerhets skull? Vet inte om vi ska försöka Nilo gå på toaletten nu innan vi åker till egypten (iofs rätt långt kvar,  men man vill väl planera ;)) Men det e svårt, han vill bara sitta på pottan än. Och drunknar ju om han sitter på toan... Men de lär ju knappast ha små pottor på hotellet.. haha! Tänker när man e ute på kvällen eller vid poolen osv... Ska man släpa med sig en potta i bageget? (varför lät jag honom sluta med blöja? det e ju mest krångel, blöja var lätt...)

• Mirix

Ta med potta (och blöjor) och massa plastpåsar. Så när han ska kissa el bajsa så trär du en plastpåse på pottan som du sen trär av och kastar.

• Stora syster

Men det e ju liiite meckigt attt springa runt med potta på Arlanda, på flyget och sen i handväskan på hotellet!! Tja, om inte ennat så får vi nog träna på att sitta på toan utan att ramla ner... Tack för påstipset! Har ju aldrig haft pottbarn...

• Mirix

Jag har jobbat på dagis. Bajsa på utflykter ska inte behöva vara ett problem
    Det finns ju pottinsatser till toaletter. Äkligt att sätte dem op andras toaetter men lättare än en blöt bebis i toaletten,,,

• Stora syster

Hm, så mkt jag har jobbat påå dagis så borde väl jag kunna det där trixen... Har nog aldrig haft så små utan blöja bara, de flesta e ju lite större och då e det lättaare för då kan de hoppa upp på toan själv, och inte trilla i... ;)

TRor förresten inte att jag någonsin jobbat på ett dagis som hjälpt till med potträningen, det har lixom fått skötas på hemmaplan... skumt när jag tänker eftter...

Nu har jag återigen förätit mig, först på biff stroganoff, sen på äppelpaj... var tvungen att ta en portion med glass och en med sås, vem kan välja lixom?? haha! Nu e  jag trind som en liten julegris!! Tjoflöjt!

• flingansnö

syster: Det finns ju små ihopfällbara pottor.... ska googla och se om jag hittar dem. Annars är nog blja på flyget en bra ide....

Mirix: Gå ut och spring och sov sedan, eller kom hit och skruva hyllor?

Jag var till BM idag, och fick med mig TONVIS med kondomer!

Ikväll är vi Gustav fria och ska renovera klart i magnus rum så att vi äntligen kan få lite ordnign här hemma Ska bli kul att måla och fixa, men det lär ta hela natten, så vi har laddat med cola och godis!

• Marina

Carro om han redan är blöjfri så lär han nog inte behöva blöja när ni åker, men träna dock på toaletten nu hemma.. Låt han stå och kissa om han tycker det är läskigt att sitta..Liam börja träna på stå ute och nu springer han själv och kissar stående på toalettan..  Om ni börjar med att låta han stå så kanske han mer gå med på att sitta sen, med Liam satte vi ut pottan i garaget så han hade inget annat val...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • flingansnö

Puh,nu har vi gjort massor härhemma men det ser ut som skrutt just nu... i morgon blir det fortsättning och en tur till görväln för aatt slänga en massa skräp. Nu är det godnatt iallafall, Agnes sover sött här bredvid mig!

Syster: www.amvina.se/potette/potetteplus.aspx  pottan jag pratade om tidigare

• Stora syster

Tack Flingan! Kollade in den..Men det verkar ändå bökigt att släpa på grejer... e ju ändå ett tag tills vi åker, så han har ju tid på sig att lära sig toan... Tack Marina, ska se om han kan stå vid toan, vi (jag) har testat att låta honom kissa stående ute, men än har det bara lyckats en gång...

jaha, idag ska vi fly härifrån, målaren kommer... Ska passa på att handla på bauhaus och lite fler kallingar till Nilo när vi ändå tar centrum och lite mat på vägen... Ikväll blir det grekisk mat, får se om den blir lyckad...

Flingan, visst e det skönt att få rensa ut  gammalt skräp! Vi slängde flera kubik häromdan!! O ett par till lär det bli innan vi tömt tillräckligt så allt får plats inför vintern ;) Ja, nu fick ajag snilleblixt igen; det kan jag ju sysselsätta mig med ikväll kanske!! Tjohooo!

• flingansnö

Karro: Ja, och mer skräp kommer det att bli! Vi har kommit på att vi har alldelses för mycket saker! Vi bor ju så pass litet så det blir lätt plåttrigt! 

Idag fick vi sovmorgon! Agnes fick sin flaska sent i natt så hon sov till halv nio i morse! Och G är ju hos farmor och farfar. Magnus är inne och målar nu, och sen ska vi åka iväg och dels sllänga skräp och sedan shoppa lite!

Nu ka jag dricka kaffe! Hoppas ni får en trevlig dag!

Svar på tråden järfällatråden 9