• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö

Hej hopp!!

Det märks på vår aktivitet här att det är påsk!

Vi är på landet, i familjen KAOS!! Tror man skulle kunna göra en rolig dokusåpa av våra famileträffar. Igår stod mamma i köket HELA dagen fast hon egentligen inte orkade och gjorde sushi till oss allihopa, för MIN skull, för man kunde ju inte tvinga mig att äta inkokt lax och potatis.... jag är visserligen glad för det, men vaffan, alla andra år när jag ätit det? Och tanken att köpa färdig sushi? nej nej.... i takt med att mamma blir tröttare och tröttare tar hon ut sin frustraion på pappa, och på oss andra.... *suck* Pappa, han lallar på i sin egen värld och gör inte mycket om man inte säger åt honom, syrran är här med alla barnen och tvistar via mail med barnens pappa om när han ska träffa barnen. Jag är ju inte kapabel att göra mycket, så jag sitter i en fotölj i köket.... MAgnus får följdaktligen ta hand om alla barnen.... syrran orkar såklart ingenting.... utan tar ett BAD i en och en halv timme!!!

Detta var bara ett axplock ur allt som händer, just nu är mamma pappa mange och tre barn ute och går, syrran och ett barn ä ri stn och köper gummistövlar till det barnet. Lämpligt just idag när vi sk aha påskbord på eftermiddagen.... JAg är iallafall glad att få lite ensam tid här och kunna andas lite....

Familjen Crazy what can i say.... tur att man älskar dem....

Hoppas att ni allihopa har en trevlig påsk och kan njuta av det vackra vårvädret!

Kram kram // Elin

• Stora syster

Jaha, har alla här stannat på Blåkulla eller??!!

Hade en urbra påskafton med en familj som kom o hämtade upp mig efter jobbet, sen åkte vi hem o grillade o käkade MASSOR av påskmat! Sen låg vi i soffan o myste o letade ägg. Tur att det bara var skit på tv, så jag gick o la mig tidigt, för imorse var det till att vakna strax efter kl fem! Bara för att jag lovat karln sovmorgon! Attans!

Nu sitter jag här med mitt kaffe o undrar när det tinat så mkt ute att man kan dra ut, min kropp längtar verkligen efter trädgårn!! (O trrädgårn efter mig, om mna ser hur det ser ut, fan vvad folk har slängt in skräp i vår häck!!) Ska nog klippa ner nån buske också, o ta bort en lång björrnbärsslana med jättetaggar som slagit rot bredvid sandlådan...

Sen i eftermiddag blire jobb, ledig imorgon, o då ska det banne mig va ok väder, för då hoppas jag äntligen kunna få med hela björnligan till Skansen, har inte lyckats m alla på en gång tidigare!!

Fortsätt njuta av påsken nu, gör inte som jag o förät er på godiset bara!!

• BackinBlack

Marina: Ja, det är så olika beroende på dagis och hur man själv har det. Jag anser att Uma förlorade massor på att blir femtontimmarsbarn eftersom hon trivs på sitt dagis, har sina vänner där och var van att gå alla dagar och hade gått i 1½ år när hon fick syskon. Hon missade flera aktiviteter och det var mest "förvaring" just när hon blev femtontimmars, inte innan. Tycker jag.

Flingan: Det låter som en... skruvad tillställning. Hur är det nu?

Stora syster: Åh, vad mysigt med grillning.

Själva har vi hosta, mest inför natten och på morgonen. Vi hade en enkel påskpicknick i vår park med mina föräldrar, min morbror och min bror med familj. Uma var helt lyrisk, fint väder och äntligen utomhus med några få snöhögar på gräset. Och så fick hon leka med kusin Gustav.

Idag hoppas jag på en tur mot Outlet. Eller, sambon har lovat att vi ska dit. Vincent försökte sparka boll i sina ärvda gummistövlar och höll på att vricka fötterna. Dessutom är jag "mamma-felköp" ut i fingerspetsarna och har nu ett alltför stort set ytterkläder från KappAhl som ska lämnas tillbaka och ett par gympaskor som ska bytas upp en storlek. Suck. Behöver köpa halkstrumpor till Vincent också, han är ju på gång nu - kryper, ställer sig mot allt, går runt möbler, går med oss och ska även försöka klättra upp på saker. Nu börjar det.

Ha en fortsatt, förhoppningsvis solig och trevlig påskhelg allihopa!

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

syster: LÅter som en toppenpåsk! Förutom det där med att gå upp klockan fem dårå....Hoppas att du snart kan få utlopp för dina trädgårdslustar!

Utteröga: Vad mysigt det låter med picnic! Lycka till med allt bytande av grejjer!

Här på landet är det...hm.... ja vad ska man säga.... Mamma och pappa tog med sig signe, mellankusinen och la sig och vilade. Syrran gick upp på övervåningen med sin ynbgsta och äldsta för att vila, jag satte GUstav framför TVn och satte mig här. Fick sitta i fred i tio minuter innan syrran kom ner med sin äldsat och sa att hon lova hononom att sitta framför datorn och titta på vintergatan. SÅ nu har JAG två barn att vakta.... JAG!! som knappt kan röra mig....
    Dessutom är de sura på MAgnus för att han har ¨åkt hem för att jobba, de är inte glada för allt han gjort utan SURA för att jag skutsade honom till uppsala i morse (lång historia som innefattar inlåsta nycklar i bilsn.... *suck*) I morgon kväll får jag åka hem och det läääängtar jag efter!!

Hoppas att ni får en fortsatt trevlig påsk, nu ska jag svulla i mig lite godis till och lämna datorn ifrån mig..
    Kram kram

• Marina
    flingansnö skrev 2010-04-04 12:40:56 följande:
    syster: LÅter som en toppenpåsk! Förutom det där med att gå upp klockan fem dårå....Hoppas att du snart kan få utlopp för dina trädgårdslustar! Utteröga: Vad mysigt det låter med picnic! Lycka till med allt bytande av grejjer! Här på landet är det...hm.... ja vad ska man säga.... Mamma och pappa tog med sig signe, mellankusinen och la sig och vilade. Syrran gick upp på övervåningen med sin ynbgsta och äldsta för att vila, jag satte GUstav framför TVn och satte mig här. Fick sitta i fred i tio minuter innan syrran kom ner med sin äldsat och sa att hon lova hononom att sitta framför datorn och titta på vintergatan. SÅ nu har JAG två barn att vakta.... JAG!! som knappt kan röra mig.... Dessutom är de sura på MAgnus för att han har ¨åkt hem för att jobba, de är inte glada för allt han gjort utan SURA för att jag skutsade honom till uppsala i morse (lång historia som innefattar inlåsta nycklar i bilsn.... *suck*) I morgon kväll får jag åka hem och det läääängtar jag efter!! Hoppas att ni får en fortsatt trevlig påsk, nu ska jag svulla i mig lite godis till och lämna datorn ifrån mig.. Kram kram
    Jag har sååå svårt att förstå varför så många människor verkar göra saker dom inte vill, typ din historia här, gör ni allt detta för familjen? och själv mår dåligt och bara vill hem..
    Jättemånga man hör om som hittar på saker och klagar hur tråkiga och jobbiga deras familjer är. Jag dömer inte utan jag förstår inte för jag har inte så nära familj och om jag inte vill ex va fast på landet med min familj hade jag ALDRIG åkt dit.

Vi har firat hemma och myst bara vi och skulle vi firat med nån är det antingen hemma med syster eller med vänner men bara om jag känner för det. Högtider ska vara trevliga och man ska ha roligt inte längta bort eller?? Elin du måste ta hand om dig och din familj och göra saker ni vill, inte vad dina föräldrar eller syster vill.. Säger inte att du gör det endast för dom men oftast låter det inte som du njuter av din familj =(

Hoppas du förstår att jag inte dömer eller tycker det är fel, jag bara förstår inte och tycker du borde få må bättre än du verkar göra när ni är på landet hela högen..
    Mamma till André, Liam och Isadora
  • Timba

Marina: När det gäller femtontimmars så vill jag rucka så lite som möjligt på Eliotts rutiner, dvs jag tycker det inte är så bra när han är hemma för länge från dagis och det vet jag att de inte heller tycker på dagis, utan det här var en viss fröken som ville gå hem tidigare den dagen dvs de övriga hade ju sagt till henne att de inte ens skulle fråga oss just av den anledningen. dvs Eliott har ju haft lite problem att komma inte i gruppen och när det blir för mycket hack blir det inte bra. Och sen tycker jag faktist inte att de jobbar så oroligt mycket dvs de är ju lediga alla helgdagar, så då tycker jag att man kan stå ut med att jobba till tre. dvs de får ta in vikarier som på alla andra ställen om de vill vara lediga och inte utnyttja föräldrars dåliga samvete, för det tycker jag att de gör när de sätter upp lappar och vill att folk ska hämta tidigare, dvs långt ifrån alla har ju möjlighet till det och arbetsplatserna kan ju knappast vara så glada när småbarnföräldrar alltid måste gå lite tidigare. bla därför många har svårt att få jobb när de nämner att de är småbarnsföräldrar.

Flingan: Oj du verkar haft en jobbig påsk, säg till dem att du måste vila lite oxå.

Här har vi oxå invigt grillen för säsongen, gott som bara den var det och annars har vi bara tagit det lungt och ätit alldeles för mycket, börjar tröttna på godis....Och vilket underbart väder det varit verkligen perfekt påskväder.
    Just ja vi har satt igång med källarrenoveringen, nu ska det bli sovrum och badrum till oss nere i källarn.

• Marina

Godmorgon på er..

Hoppas ni haft en bra påsk, vår har varit lugn och skön, tyvärr är det så att jag har varit föräldraledig så länge att jag inte kan njuta av ledighet =(..

Jag blir uttråkad och rastlös och vill jobba istället. Jättemysigt att få umgås bara familjen och med barnen men om vi inte hittar på något hela tiden så blir jag grymt uttråkad..Idag jobbar Jonny så då är det bara jag och barnen..

Vem som vill är välkommen på kaffe {#lang_emotions_laughing} annars idag lär det bli en hel del städ för from imorgon jobbar jag heltid och då lär jag inte hinna och vilja, då ska jag umgås med barnen när jag väl är hemma...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Stora syster

Marina, hade iofs gärna kommit över o fikat, men jag måste ta atg i allt städ o tvätt här hemma, jobbar ju också resten av veckan, bara ledige n dag, hur la jag ett sånt schema eg!!?? Ja, måste nog handla också, Jonta e sjuk, så han ligger nerbäddad o lyfter inte ens latfingret ;)

O nu får det sluta snöa, detta e ju inte bara några små flingor!!!

Måste nog se om jag hittar nån som kan komma o kolla på vår luftvärmepump också, den ska ju flyttas, alt tas bort helt innan renoveringen kan starta... Suck, man komer ju aldrig igång!!

Elin, håller med ovanstående, varför är du med follk du inte trivs med?? Oavsett om de e familj eller inte, man gillar ju inte alla människor!! Man ska omge sig med människor som får en att må bra, inte såna som bara tar energi och får en att må dåligt! Jag kan yucka det är ok att spendera nån middag med min släkt, det kan var trevligt, men vi rings ju inte till vardags, utan det blir på födelsedagar o jul o påsk, typ. Det e lixom lagom. Det ni gör, eller hur du beskriver att du mår när ni ses på landet verkar allt ifrån som en avslappnande helg på landet! Elin!! Kom igen nu!!

• Timba

men vad sjutton det snöar igen, fan vad tråkigt, jag som är helt inställd på vår...

Flingan: ja det är ju alltid nåt med släkten, jag har ju varit rättså kall mot min familj och inte umgåtts med dem annat än nödvändigtvis, men har på senare år mjuknat lite så nu umgås vi lite mer..kan ju ha nåt med barnbarnen att göra med och sen att makens släkt bor så långt borta att, man vill ju att barnen ska lite fler vuxna än en själv i sin närhet..nä ja vet det är svårt samtidigt älskar man dem och samtidigt hatar man dem..

• BackinBlack

Säger som ni - vad är det här för väder?! Men min mamma säger att det ska bli tio grader och sol imorgon. YES! Igår gick Uma i gympaskor och vårjacka. Jag vill att det ska fortsätta så.

Vi ska på kalas idag, jag och Uma, hos en barndomsvän till mig vars dotter är jämngammal med Uma. Annars är jag som du Marina - rastlös ut i fingerspetsarna, särskilt under mammaledigheten. Hoppas du får hitta på något, träffa någon.

Nu ska jag se vad Vincent gnäller om. Han är på allt och ställer sig mot det mesta.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
Svar på tråden järfällatråden 9