• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Timba

Flingan: Härligt att du fått din tid, men jag måste fråga dig om ni tänkt skaffa fler barn efter det här ? Jag tänkte så att du slipper min problematik, dvs livmodern håller ju inte så många snitt och sen är inviduellt hur många den håller och det vet man inte innan., jag tänkte så att du tänker på det här..dvs hade jag fått välja hade jag aldrig gjort snitt.

• Timba

LillaT: Duktig du är som kämpar på.

Är hemma och pluggar idag och maken hade glömt sin dator och alla jobbgrejor på jobbet, dvs han hade blandat ihop dagarna, så nu har han åkt till jobbet med Eliott för plocka det han glömt och här sitter jag med en busig Elina..

• BackinBlack

tip: Hoppas det artar sig.

Lilla T: Men oj vad du står i. Ta det lugnt nu. Och jag förstår att det är kämpigt på jobbet. Du ber väl om hjälp på jobbet? Eller så får det ligga. Eller hur?

Nu ska jag fundera om matsedeln för resten av veckan håller och så ska jag ta mig en promenad. Inga jobb att söka förutom ett som administratör i Vreten, så det fick bli det.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Mirix

jag blir helt vansinnig på mina lärare som inte kan förklar vad det är vi ska göra! Hon har gett 3 olika förklaraingar som inte verkarbetyda samma sak, pluss att jag försökte förklara min tolkning för klassen o då sa hon att det var rätt MEN det var inte alls samma sak som hon sen förklarar det som att vi ska göra... INGEN förstår!! O så svarar hon ämt att det inte finns några fel. Men det finns ju alltid mer eller mindre rätt eller hur?  Vi får betyg för varje delmoment och jag vill inte falla i det här momentet bara för att de är dumma i huvudet..

Jag kan inte komma på vad jag ska göra, jag har för unga elever för att arbeta med reklam, bildanalys m.m. under ett lektionstillfälle - det går inte hur mkt jag än vrider och vänder på det!

Vad bra Elin, gråt på du bara - o glöm inte kryckorna!!

Therese, vad säger din chef om att du inte kan göra alla uppgifter, r det ok?

Annika: dags att gå ner i lön för att få ett jobb så du kommer hemmifrån?

Marina; du kanske bara ska låta henne skrika då? jag vet nte vad vi kulle ha gjort i er sits mn det e kanske det omni inte testat? Eller Somna utan gråt?

• Disan

marina: Kunde inte Jonny ha tagit över nattningen så att du kunde se på ditt älskade program?

Life sucks and then you die
  • flingansnö

utteröga: Vad jobbigt det låter med påklädningen. Lider med dig, men förstår hur det är. Egentligen finns det väl ingen patentlösning för att få det att funka, fick många tiops i en tråd här på fl när G trilskades som mest, några mer radikala än andra.... de jag kommer ihåg är:

* gå upp en timme tidigare, barnet måste få den tid det behöver

*låt barnet välja kläder själv på kvällen och stå fast vid det klädvalet på morgonen (även här behövs extra tid)

*låt barnet gå ut utan kläder, alt pyjamas.

*tvinga barnet, visa att det är du som bestämmer...

Vi valde en kombo av alla fyra alternativen, plus att vi lagt in rutiner som i princip alltid ska var lika, han är väldigt beroende av just rutiner för att fungera. En gång vägrade han att sätta på sig stövlar när vi skulle gå ut, tillslut sa jag bara, OK gå utan då... tog med mig torra strumpor i fickan och bar hans stövlar, han gick två steg innan han ville ha på sig stövlarna igen. Han har aldrig gjort om det...

Tip: Jag tror inte att vi ska ha fler barn efter detta... vet att jag sa så även efter G men nu har det varit mycket värre och jag vill inte må så här igen... det är möjligt att jag ändrar mig om sisådär 8-10 år, men då tar vi det då.... jag kan också tänka mig att adoptera.

Mirjam: Vad konstigt det låter.... vad är det för uppgift ni har fått?

• Mirix

Det här skrev en av mina kursare till mig nyss:

"

Mmm... Jag mailade Ann-Katrin tidigare idag och frågade vad det egentligen var vi skulle göra.

Den uppgift vi fick senast vi var där löd ju: Undersök olika möjligheter till tolkning genom didaktisk gestaltning.

Men när hon mailade oss uppgiften lät den så här: Undersök olika möjligheter till tolkning av ditt område genom att göra en gestaltande tolkning ( En gestaltning i valfritt material/medium. Syftet är att detta också ska kunna hjälpa dig att förbereda din VFU)

Vilket var om mer förvirrande. Tolkning av en tolkning? Så alltså. Jag mailade henne tidigare idag.

Fick svaret:Ni ska gestalta det område ni valt. Först studera -sen göra en tolkning och ett försök till gestaltning/förtydligande eller ifrågasättande av tex hur barnböcker i almmänhet är- då fämst bilder i barnböcker.

Är jag helt dum i huvudet som tycker att de där tre uppgifterna är tre helt olika uppgifter?

Jag börjar fundera på om de ens vet själv vad de menar? "
  • Mirix

Sen mailade hon detta:

Nu mailade jag Ann-Katrin igen:

Hej igen.

Nu förstår jag ännu mindre. Det känns som att vi helt plötsligt har fått tre olika uppgifter.

Först säger du:

Undersök olika möjligheter till tolkning genom didaktisk gestaltning.
    Och när vi under lektionen inte förstår så förklarar Mirjam att vi ska lägga upp en lektion som vi kan ha under nästa vfu lektion och då säger du att det är rätt. Sen frågar någon om vi inte ska titta på de frågor som togs upp på den film du visade och då blir ditt svar att jo, det ska vi.

Sen skickar du på mondo:

Undersök olika möjligheter till tolkning av ditt område genom att göra en gestaltande tolkning ( En gestaltning i valfritt material/medium. Syftet är att detta också ska kunna hjälpa dig att förbereda din VFU)

Vilket inte alls är samma uppgift som den vi fick på lektionen. Nu skall vi alltså inte göra en didaktisk gestaltning utan en gestaltande tolkning?

Och när jag då mailar dig för att reda ut det hela får jag svaret att vi ska ska gestalta det område vi valt??

Nu blir min fråga till dig. Vilken av dessa uppgifter vill du att vi ska göra? För i mina ögon är den ena inte den andra lik vilket jag tycker är både frustrerande och märkligt.

/ Lisa

• BackinBlack

Mirix: Verkar knepigt det där. Väldigt motsägelsefullt vad det är ni ska göra. Kan man välja vilken man vill då? För då är det ju inte fel. Eller..? Jag har redan gått ned i lön och vill inte gå ned ännu mer. Inte än.

flingan: Ja, alltså det är ju svårt det där. För vi gör nästan alla de punkterna. Vår familj vaknar senast sju, barnen ska vara på dagis nio. Ofta vaknar de sex, så hon har låååång tid på sig. Nästan för lång. Och om jag börjar jobba blir det tvärtom. Hon väljer kläderna själv eller väljer att låta mig välja och är nöjd med det. Det är inte kläderna i sig det är fel på. Utan hela grejen. Och idag stod hon spritt språngande naken och skrek, det fungerar inte för mig att få ut henne med tre trappor ned och en lillebror på armen. Och jag har den här proceduren även på dagis när vi ska hem, vad jag än säger och hur jag än säger så slår hon bakut. Jag har fått hjälp av andra mammor och någon pedagog och då funkar det, oftast. Har ingen fysisk kraft att tvinga eller bära henne heller, plus att hon blir helt vild och kastar sig då. Det går väl över.

Nu har luften gått ur mig. Jag har gjort det jag måste idag och behöver bara göra några förberedande saker med kvällens middag. Dags att surfa runt lite.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

Mirjam: Det är ju jättekonstigt!  Om ni inte får något vettigt svar så välj en av dem, förslagsvis den första där du ju fått bekräftat på lektionen hur ni ska göra....

Svar på tråden järfällatråden 9