• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Lilla

Machina: min 3-åring är född i Uppsala (vi bodde där då). Bebisen är född på DS. Var går din 3-åring på förskola? Min går här i Skälby på Ormbacka, men gick sitt första år på Helikoptervägen i Barkarby.

Mirix: hur är det med F?

Mumriksfru: grattis till maken till jobbet! Och vad bra att vi ska börja träna ihop.

• Machina

Som tur var så hade jag inte så bråttom, jag är tydligen seg på att öppna mig trots onda regelbundna värkar :)

Mumriksfru: Lilla Isa mår alldeles utmärkt, äter som en häst :) Var i Barkarby bor du?

Lilla T: Min 3-åring Mila går på Vålberga Förskola (Pysslingen) men gick också sitt första år på Helikoptervägen tyvärr.....

• BackinBlack

Välkommen hit Machina! Jag bor Barkarby och har bott där ungefär hela mitt snart 37-åriga liv. Flyttade nyligen till en femrummare nästan precis i "centrum", med krypavstånd till dagis och pendeltåg. Har en Vincent född i december 2008 och en Uma född i mars 2006.

Mirix: Det var duktigt ju! Att vara på Ikea och inte köpa något. Det har nog nästan aldrig hänt mig. Vi var där i söndags också, köpte lite mattor och förvaringsprylar. Stannade vid Plantagen och inhandlade en stor växt att ha på golvet i vardagsrummet. Mötte en familj med barn på samma dagis och de hade också lyckats ta sig ut från Ikea utan att handla något.

Stora syster: Hur gick det på jobbet? Var du ute i skogen? Låter så mysigt.

flingan: Typiskt mammor. Eller? Fast för mig var det mer pappa som hade åsikter när Vincent var liten. Jag gjorde en övergång från ersättning till välling, genom rekommendation av min syster (som har tre flaskbarn) och blandade hälften/hälften i början. Hoppas det är bra med lilla tjejen nu.

Själv försöker jag koppla bort knasiga grannar och sluta jaga värden som inte går att nå. Och tänka framåt istället. Sitter på jobbet och har att göra som vanligt, men inte lika stressigt som de senaste två veckorna. Drömmer om ett fast jobb och lite ledigt (bättre sömn) och mest av allt - en till bebis. Sa till sambon igår att jag faktiskt inte är färdig, jag har inte en tanke på att vår lilla Vincent skulle vara vår sista. Så det så... Bara min kropp kommer igång så... Förbaskade hormoner.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

Hej hopp!

Äntligen har jag lite datatid för mig själv! Min lilla dator har lagt av igen, så nu är tvungen att använda Magnus dator igen... den är visserligen bättre än min, men står ju i hans rum, och om han använder den så har han förtur

Mirjam: Inte snällt att kalla F för ditt tredje barn.... tänk på att hon nyss fött barn!   Låter toppen iaf med att låta henne vara lite ensam med Esther, är hon orolig att hon inte ska fixa det?

mumrik: Nice med lördagstur! Och vad bra att Selmis ska få babysim i julklapp!

Utteröga: Förstår din längtan efter ett barn till! Vad säger resten av familjen om din längtan?  Och hur går det med förvbannade grannarna????!!

Machina: Välkommen! Roligt med fler mammor!   Jag bor i jakobsberg, har en liten Agnes född 100524 och så en inte så lite Gustav född 061222

Idag ska jag åka och hämta Magnus i sumpan, vi ska äta lunch och sedan ska vi åka till Danderyd och träffa läkaren och psykologen som gjort Gustavs utredning, och få ett utlåtande. Vi kan itne få en diagnos riktigt än, för läkaren har inte träffat Gustav, men vi får iaf ngt att jobba utifrån, det känns bra. Sedan är det bara att föraöka dra igång med att söka resurs till Gustav i förskolan... udnrar hur man gör det....

• BackinBlack

flingan: Skönt att få träffa läkaren i alla fall. Kan du ringa kommunen och fråga hur man går till väga med att söka resurs?

De förbannade grannarna har inte ringt på något mer och vi är numera förberedda om de skulle få för sig att göra om det. Nu har vi mer på "fötterna" också, man får ju faktiskt spika efter åtta på morgonen, oavsett veckodag, och de ringde på kvart i nio förra söndagen. Knäppisar. Eller att de klagade när vi går upp en halvtimme innan vi ska iväg till dagis och jobb. Det är galna helt enkelt. Boendekonsulenten hos värden hör inte av sig, vet inte varför, men jag orkar inte jaga henne mer. Jag har sagt mitt, i brevform.

Apropå en till bebis så... Ja, sambon säger inte nej till en bebis till. Han vill bara att jag helst ska ha ett fast jobb. Eller han vill att jag ska ha fast anställning och jag med, men vi vet ju inte när det inträffar. Vincent säger "en till" och Uma är inte bang. Jo just det. Sambon säger också att vi måste byta till en större bil. Men det är väl inga problem. Haha.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Machina

Va kul att det är flera som bor här i Barkarby :)

Utteröga: Verkar jobbigt det där med grannarna, hoppas att det löser sig för er.

Mumriksfru: Ahhh då bor du inte så långt från oss, vi bor på Vålberga, jag vet inte om du vet var det ligger :)

Jag tänkte höra om det är någon som har åsikter om öppna förskolan här i barkarby?

• MrsMumrik

Utteröga - är det samma grannar hela tiden som gnäller?

Flingan - ja det var jättemysigt! Prommade från östermalm till centralen runt alla smågator i solen med skruttan och det var sååå mysigt! Det är så sällan vi är i stan nu för tiden. Hur gick det med Gustavs läkare igår?

Machina - jag har varit på ÖF i Barkarby en gång och det var jättemysigt! Har hört att den som ligger i Jakobsberg är större, men jag har inte varit där själv. Kollade upp Vålberga på karten, det verkar vara nära Har ni hus eller bor ni i lägenhet?

• flingansnö

Nu har vi varit till psykologen, och nu är det fastslaget, Gustav har Autism..... Nu följer läkarbesök, remiss till autismcentrum för först föräldrautbildning, sedan träning för gustav.  Gustav är ju världens mest fantastiska kille, men just nu känns det tungt....

• Machina

Mumriksfru: Vi bor i radhus och ja det är ganska nära, gick förbi där du bor senast häromdagen då jag var ute på promenad :) Tror jag ska testa på ÖF här i barkarby när Isa blivit lite större, jag känner att jag måste ut och träffa folk lite för jag är en rätt social person och nu har jag varit hemma i 5 veckor och klättrar snart på väggarna :)

Snowflake: Har inte hängt här i tråden utan är ny men jag förstår att det känns tungt just nu för er. Just nu finns nog inte mycket man kan säga till tröst men jag jobbar med barn och har stött på så otroliga barn som har just autism.

Svar på tråden järfällatråden 9