• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö

Jag är så trött idag! Vet inte vad det beror på.... orkar knappt stå up... har iaf tagit mig till fsk och lämnat G, nu ska jag ringa till min studiehandledare och avboka dagens handledning och så ska jag soooooooooova!!  Hoppas att jag är piggare när jag vaknar....

• D 1980

Hej!

Nu hoppar jag in i er tråd igen Nu har vi bott i vårt radhus i Skälby i tre veckor. Fortfarande mycket att göra och självklart blir antingen Sebbe eller vi dåliga just på helger så att vi inte kan fixa hemma....

Jag ska berätta att vi väntar ett till barn i april. Hoppas att jag får träffa lite andra mammor då för just nu är det väldigt få jag har sett med barn i 2-års åldern. Där vi bor på Apollovägen verkar det bara vara barn som är över 5 år och så par med utflyttade barn Inte så roligt alls! Tycker det är konstigt för vi bor precis mitt emot en lekpark men sällan ser man någon där, kanske för att de flesta där har en egen tomt? I Solna var det alltid massa folk i parken men där var det inga villor heller....

Vi har inte fått någon dagisplats ännu och det kommer nog dröja ett par månader, ringde precis till Järfälla kommun och det är MÅNGA barn som står före i kön. Särskilt -08:or som vill ha plats ungefär nu innan årsskiftet.

Funderar nu på om jag ska skriva in mig på MVC i Jakobsberg (som är ganska långt från där vi bor) eller Åkermyntan centrum (dit tar det ett par minuter med bil och jag tror att man kan promenera dit också) Men Åkermyntan är ju i Hässelby. Kanske ska ringa och fråga om man kan skriva in sig var som helst.

• BackinBlack

D 1980: Grattis till en till bebis i magen! Vad spännande. Jag har vänner som bor på Uranusvägen och de är nog väldigt sällan eller aldrig i parken där ni bor. De är på tomten eller någonstans på vägen mellan dagiset (ner mot skogen vid Avstyckningsvägen) och hemmet. Vi var till parken en gång när våra barn var små och hade en dag hos dem. Hennes barn är 4½ år och så en liten en på 3 månader. Vilket dagis står ni på kö till? Vet att det är låååång kö till det i Orgona bland annat, min dotters bästis har fått plats NU - efter tre år. De bor i Vega och fick plats på LasseMaja i Barkarby Centrum då för tre år sedan och nu vill de inte flytta dottern.

flingan: Hoppas att du får sova mycket och länge.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • D 1980

Utteröga: Jo det var över 100 barn som var före honom på Solens och Orgona. Orion verkar vi ha bäst chanser till (i närheten) men Orion är vi inte så förtjusta i. Jag har frågat lite här i tråden och tittat på omdömen, verkar inte vara en toppenförskola. Men just nu är vi mest rädda att vi ska få plats låååångt bort som ex. Barka. Men jag hoppas på mirakel och att vi får plats på Solen, Orgona eller Polaris. Det blir väl som det blir... Hon som jag pratade med sa just att det är många som står i kö till de två förskolorna men när de väl får plats vill de inte flytta sitt barn, så det är något sånt jag hoppas på. Vi håller tummarna!

Det var precis det jag misstänkte, att parken inte är så poppis i villa/radhusområden. Men det gör inget, nån lär vi träffa iaf när bebisen kommer. Jag är lite orolig över hur jag ska lyckas ta hand om två barn, man får tydligen bara ha 15 timmar i veckan i Järfälla på dagis när man är föräldraledig Det är inte mycket. Men alla andra verkar klara det så det ska väl gå på nåt sätt.

• BackinBlack

D 1980: Ja, det är Solens fsk som det är lång kö till, som jag har förstått det. Och så syskon som vill och ska in. Håller tummarna för dig. När man föder sitt andra barn brukar det inte upprättas mammagrupper som det gjorde med första, men när jag väntade mitt andra fanns det träffar och man kunde lägga in önskemål om att en grupp med de som väntade sitt andra (eller tredje, fjärde etc) kunde få bilda en grupp med hjälp och via förmedling av MVC.

Jag "klarade" min vardag med 15-timmarsregeln i och med att en annan mamma som dessutom råkar vara en f d jobbarkompis fick sitt andra barn ungefär samtidigt som jag och vi träffades minst en dag i veckan. Sedan har du säkert underbara mammor i den här tråden som också vill hitta någon att träffa under sina dagar hemma. Kyrkans öppna förskola i församlingshemmet vid Järfälla kyrka har öppet för båda barnen, dvs även syskonet som är inskrivet på förskolan. Vet att det finns liknande i t ex Jakobsberg.

• MrsMumrik

D1980 - Grattis till bebisen och välkommen till Järfälla!

Utteröga - vad tycker din vän om Lassemaja? Geografiskt så skulle det passa oss perfekt, men jag vet inget om förskolan.

Flingan och LillaT - check your inbox

• BackinBlack

Mumriksfru: Mina barn går på LasseMaja och jag är jättenöjd. När dottern började för tre år sedan hade de inte så bra rykte, men nu är det tvärtom. Då berodde det på att det var hög personalomsättning, något som nu gäller en del andra förskolor i närområdet. På LasseMaja är det bra och engagerad personal, med hög utbildning och två av dem fortbildar sig till förskolelärare medan de jobbar förutom de lärare och förskolelärare som redan arbetar på plats.

• MrsMumrik

Utteröga - det låter jättebra! Min kollegas fru jobbar där och han är fantastiskt så jag har som antagit att hon är det också Vet du om man kan få komma på besök där innan man ställer sig i kö?

Svar på tråden järfällatråden 9