• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Jessilicious

Jo det är väll så att jag tappat muskler nu så man ser inte lika bra ut som man trodde att man skulle göra. Vägde 20 kg mer innan jag blev gravid med fabian och 7 kg mer när jag blev gravid med angelina. Men får börha träna sen.. Ska njuta av semester o sol o får vila o massa avlastning från farmor, farfar o fastrar ;)

• flingansnö

Jessie: Ja, han fick diagnosen för ngn vecka sedan.  Han har alltid varit lite speciell, men på tre-årskontrollen i januari i år, så klarade han ingenting av det de ska göra. Det berodde dels på att han inte kunde och dels på att han inte ville. Då fick vi en remiss till psykologutredning som gjordes precis innan midsommar. Sedan utreddes han på Astrid lindgren och nu har vi remmiterats till autsimcenter. Han är normal eller högintelligent, men han har stora svårigheter med att prata och kommunicera. Har också väldiga behov av rutiner. Så får han låsningart när han lägger sig på golvet och inte vill vara med och så....  Han blir fyra om en månad.

• Lilla

flingan: vad bra med mötet på Autismcenter!

Jag bestämde mig precis för att ta IKEA i morgon istället. Vill någon hänga på? Är där ca 10. Jag kommer gå direkt efter dagislämnigen.

Idag har vi varit i Västerås och hälsat på barnens kusiner. Deras farmor och farfar var också där. Kul!

• Jessilicious

Snowflake: min lillebror är också autisktisk. Min kära svägerska var här för några veckor sen och började antyda till att fabian skulle vara autistisk för att hon tyckte han är så sen i talet o alla andra barn pratar så mycket och för att min ena bror är autisktisk och den andre har aspergers. Även om jag inte borde oroa mig så blir man lite fundersam iaf.. Kanske fel jag vet inte. Hoppas att din son får den hjälp han behöver. Du borde kontakta LSS om någon inte redan berättat om det dvs :)

• Lilla

Matglad: jag kommer nog på Bok & bebis. Glad

Bok & Bebis på Viksjö bibliotek torsdag 25/11 10.30
    Lilla T + bebis 5,5 månader

• flingansnö

Jessie: Klart man oroar sig! Speciellt eftersom man vet att det är ärftligt i viss mån.... Jag har gått ignom många känslor när det gäller GUstav. Först förnekelse, sedan ilska och rädsla, men nu har jag ngnstans accpeterat att han ju är den han är oavsett och det är fel av mig att låta mina känslor stå ivägen för att han ska få det som han behöver. Jag tycker det är skönt nu att ha en diagnos.  Sen att Fabian är sen i talet behöver inte betyda att han är autsistisk, men det KAN vara en indikation. Hur gammal är han?

Vi fick info idag om LSS och det var bra, vi kommer att ansöka om avlastningsperson (det får bli farmor och farfar) och vi kommer att ansöka om vårdbidrag hos fk.

• Jessilicious

Snowflake: han är 2,5 nu, hört att om man är 2 språkig så kan de bli senare i talet. Det återstår att se. Kan tänka mig att allt känns uppochner men skönt att ni fick en diagnos iaf. Det kommer att bli tufft men tur att det finns resurser. Min lillebror fick en handdator av lss som påminner honom om att gå upp, dusvha, skola och andra vardagliga ting, ovkså fått en kontaktperson som han träffar en gång i veckan. Min mamma visste inte om lss fören nått år sen, det underlättar verkligen. Min bror är liksom 18 år nu... Ska till bvc imorgon så får prata med dem där och se vad dem säger ang fabian.

• flingansnö

Vi fick bra hjälp från bvc efter tre-årskontrollen. Om de vill skicka remiss så be om öppenvårdspsykoplogenra på danderyd. De är SÅÅÅÅÅÅÅ bra! Delar lokaler med lekoteket som även de har hand om barn med diagnoser och stödbehov.

Vad jobbigt för både din mamma och din bror! Det går iaf frammåt får man säga. Har en kursare på högskolan som har asperger och han fick sin diagnos för bara ngt år sedan, och han upplever det som verkligt befirande, att liksom veta varför man är annorlunda.... han är typ 30och hade det helvetiskt i skolan tydligen....

Jag har föresten också hört att tvåspråkiga kan ha det lite svårarare innan de blir flytande i språket, men sedan har de ju TVÅ språk!

• Steffi17

Hej allihopa,
    Vad rolig att hitta tråden! Mumriksfrun tippsade om den i mammagruppen förra veckan. Jag bor med min man och son (född 100728) i Skälby. Vi är nyinflyttade och jag har inte träffad så många förälder här än. Visst, en del i öppna förskola, men jag har bara hunnit med två gånger och de flesta ha större barn (7-8 mänader).
    Jag undrar om det finns några småbarnsförälder här som har lust att träffas och fika ibland? Det är lite tråkigt att åka själv till Jb centrum och sitta på café ensam med min son.
    Jag skulle blir jätteglad om ¨ågon vill hänga med!

Svar på tråden järfällatråden 9