• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö

Godmorgon!

Hoppas att ni fått sova gott! Själv har jag sovit som en klubbad säl, var på bokcirkel igår och kom hem och var så trött att jag somnade inom fem minuter tror jag. Gsutav kom in till oss så sent som 4 i morse så jag har verkligen sovit!

LillaT: Hoppas att det inte är magsjuka så du klarar dig med en vabdag.

Mirjam: Har aldrig sett järfälla TV men har ju sett adnra lokaltv-stationer så jag kan tänka mig hur det är

Marina: UNDERBART!!!!!!!

Syster: Hoppas åderbråcken går att ta bort!

Nu ska jag skriva ut tecken och en massa ingo om Gustavs eventuella språkströning, ska ha möte med hans pedagog på förskolan idag. HAn själv ska vara hos farmor och farfar melan 10 och fem.... det känns skönt att ha dem, jag klarar ju verkligen inte av att ha G hemma på heltid, så annars hade mange fått vabba....

Hoppas att  ni får en solig trevlig dag idag!

• BackinBlack

Lilla T: Hoppas I mår bättre nu.

Annelie: Åh, ja de där olyckorna kan ju komma ändå. Fick ni sova något?

Mirjam: Ja, jag diskuterar det där mötet varje dag med sambon och andra. Det var så konstigt möte. De är så motsägelsefulla. Man ska se individen inte könet, men så säger de att de måste sätta in blommor och dockor i klossrummet för att tjejerna ska vilja vara där. Uma behöver inte sånt för att bygga med klossar. Och varför en uppdelad diskussion om genus, med pappor och mammor för sig? Bara för att vi var kvinnor var vi ju inte överens och diskussionen ledde ju ingenstans. Bara konstateranden och några "klapp på magen" för att någons son fick ha rosa tröja eller rosa gardiner, andra för att dottern ville ha spiderman och så vidare. Kom aldrig till kärnan liksom. Jag kan babbla om det här hur länge som helst.

Stora syster: Jobbigt med åderbråck, men visst kan man få ta bort dem med någon slags teknik?

Själv tänkte jag passa på att städa idag, ska bli fint väder så jag kanske t o m får några fönster tvättade. Och en liten promenad till Veddesta eller nåt.

Idag skulle jag kanske få besked om jobbet i Solna. Kvinnan på bemanningsföretaget hörde av sig igår och undrade hur det hade gått och vad jag tyckte. Jag nämnde att jag undrade över lönen. För nu har jag räknat på det här. Det är ju timbaserat och det här företaget har 7,5-timmesdagar. Alltså förlorar jag 1 500 kr i månaden som jag inte kan styra över. Så mitt bud på lön är nästan 3 000 kr mer än vi har diskuterat för en annan tjänst, men i slutändan blir det ändå bara 1 500 kr pga deras system och kortare arbetsdagar. Hon på bemanningsföretaget sa att lönen förhandlas om de bestämmer sig för mig, men frågan är hur högt de vill gå. Vi får se.

Jag ska städa och rensa hjärnan och skåpen idag i alla fall. Haha.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Disan

syster: Jag kan tänka mig att åka på en långresa, diskutera saken iaf

Life sucks and then you die
  • Timba

Marina: Härligt med Egypten, kan dock vara väldigt varmt sommartid...så packa med kylsalva.

Stora syster: hopppas det går vägen och de kan ta bort dem. Förresten kan du inte åka iväg och jobba på nån semesterort eller kryssningsfartyg, fastdet kan ju vara lite svårt med ungarna.

Lindasnutt: tror att det bra att börja itid med maten dvs min tjej åt ju bara en halv tesked åtgången de första tre månaderna..så det kan ta tid.

• Marina

Hej enligt såna reseguider mm så är Egypten på väg att bli sommarens nya paradisresa, åker man till Sharm el shejk vid röda havet är det ca 34 grader men dit vi åker Almaza bay fortfarande medelhavet så är det runt 29 grader.  Egypten har stigit enormt i populäritet bland resmålen och just för att det är paradislikt och att man kan åka på sommaren..När vi var i Alanya i höstas var där 30 grader så det är ungefär lika varmt..

Jag njuter av att för en gångs skull påbörja sommaren lite brun och inte likblek =)

Mamma till André, Liam och Isadora
  • flingansnö

här hemma har jag just beställt pizza.... det blir så tydligt nu när jag har G hemma ngra timmar om dagen att jag verkligen har ont och blir helt slut. laga matfinns inte ens på världskartan.... suck...  Tog mig iaf till fsk idag och hade möte ang.Gustavs språkträning, och de är jättebra där. Hoppas nu att de verkligen gör det de säger att de ska göra.

Utteröga: Skumt det där med mötet på fsk. Man förstår ju tanken, men de liksom hugger sig i svansen känns det som... Det är svårt det där, vi var på kalas i helgen och  G hade jeans,ljusblå tenniströja, mörkblå stickad övertröja. och ljust rosa sockar. KOmmentaren var "han har politiskt korrekta sockar... " Jag menar vad ska man säga....?

Marina: Jag är jätteavis på dig för semestern!! Vi kommer inte kunna göra mycket alls i sommar.... Hoppas att det blir så underbart somdet verkar!

Nu ska jag värma vetekudden, ta två citodon och vänta in pizzan framför tvn.

• Lindasnutt
    Maria K skrev 2010-03-23 17:14:14 följande:
    Min dotter är prematur (född V24+2) Vi fick höra av neo att det är väl snart dags att börja med smakportioner när hon var typ 5månader okorrigerad.Så det är inga problem alls OM hon själv vill såklart. Intresset och tekniken måste ju finnas annars går det ju inte...
    Oj liten =) Jo man måste väl se till barnet hur hon är...

Men gillar inte när BVC tanten säger tvärt nej.... Aja, jag lyssnar inte så mycket på de..

jo det blir nog till att börja med smakportioner snart.... hon tittar så intensivt när man själv äter på något.... Och ja det kan ju ta tid så... {#lang_emotions_laughing}

också avis på semestern där... har varit i egypten två gånger.... Bra sol och badsemester kommer det att bli för er...
  • Mirix

mmm..pizza... fast jag blev superglad när Fanny smsade mig idag och frågade vad vi kulle ät och om hon skulle köpa med något! YEAH RIKTIG MAT!

Mira äter sm 5 hästar, minst nu och jag blir så lycklig av att se henne äta! Tyvärr e bajset inte helt reko så det lir ingen förskola imorgon heller.. jag som verkligen behöver plugga!

Marina, vilken härlig semester att se fram emot! Jag avundas er! Här blir det ingen utomlndssemester i år, men lite ska vi nog hitta på. Vi  juediga 2månader tillsammans!

• Annelie E

Utteröga: Ja, då det gick bra att sova, inga fler olyckor...

Hampus 060116, Oliwer 080430
  • BackinBlack

God morgon!

Sitter här och är seg. Lämnat barnen på dagis, satt igång en maskin tvätt. Sambon ligger i sovrummet och sover, dunderförkyld med hosta och ont i halsen. Vet inte vad jag ska ta mig för idag. Ingenting? Jo, gå ned och kolla skolådorna i källaren kanske. En sådan här dag behöver den här tanten komma ut, annars blir det såååå segt.

Igår fick Vincent komma upp ur vagnen och trava runt i sina fodrade gummistövlar, men då blev han kall och vinteroverallen som börjar bli för liten blev blöt. Tänkte att jag skulle slippa köpa fleecefodrat och allväderstövlar, men nu vet jag inte. Han var så lycklig när han gungade och var ute och gick. Kanske att han kan ha Umas gamla stövlar och så får jag väl sälja våra två för små set och köpa ett nytt åt honom...

Mirjam: Hoppas hon blir bättre i magen snart. Det kan ju sitta ett tag. Vincent var dålig i magen i drygt en vecka fastän han åt bra.

Elin: Ja, det där med genus kan vara svårt men jag tycker ändå att det blir så konstigt och skevt. Se till individen och uppmuntra till all sorts lek (som de säger att de gör) fast utan att behöva tro att man ska lägga till attribut. Och lär barnen respektera varandra, oavsett kläder och kön. Det är inte lätt, men det är väl det som är meningen?

Annelie: Vad skönt.

Lindasnutt: Lycka till med smakportionerna!

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
Svar på tråden järfällatråden 9