• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Lilla

tip: jag tror inte heller det är någon fara. Bakterierna ska ju dö i så varm temperatur. Hoppas du mår bättre snart!

Mirix: hoppas ni alla tre mår bättre snart också!!

Vi har lekt doktor, byggt en legosandlåda, läst böcker och nu är korvstroganoffen på gång. Hungrig!

Utteröga: är det ett föräldramöte på förskolan för bara mammor? Varför bara mammor?

• Mirix

Elin hur har det gåt med panikågesten? Nu pratar de om det på Fråga Doktorn.

• Lindasnutt

Nya tråden :D

Jag har inte kunnat amma min dotter sen hon var ca två månader. Har gett ersättning. Hon är nu fyra månader

Hon föddes tre veckor för tidigt och nu funderade på de här med smakisar, är det okej att börja ge henner när hon är fyra månader eller måste jag vänta till hon är fem????
    Var nämligen på BVC och tanten där sa att jag inte skulle ge ännu för att hon var för liten?? :S

• Mirix

lyssna du på tanten om det känns rätt.. vår myra e tidig och har altid varit liten men vi började på 4månders dagen ändå...

• Mirix

Ahh mehh Karo! Nu har jag hittat en bild på din Jonta o han ser ju inte alls ut som jag trott ;-P Jag trodde han skulle vara biffigare! Han ser jättesnäll ut. *kramar*

• Lindasnutt

Mirix: Men jag känner inte att hon är liten eller att hon inte skulle klara de :D
    gillar inte tantens inställning heller... Hon verkar så anti allt som är nytt, hon lever i det gamla hederliga..
    Men då skulle de inte vara någon fara iaf att börja..

• Lilla

Lindasnutt: är det för att hon är för tidigt född du tvekar? 3 veckor räknas väl knappt som för tidigt, eller hur är det, någon som vet? Vi började med smakisar när I var 4 månader, men nu har jag för mig att jag hört nån rekommendation på 6 månader. I valde hur som helst inte "maten" trots tidigt introduktion utan körde på i princip helamning fram till 8 månader.

• BackinBlack

God morgon!

Vem beställde snöovädret? DN igår visade på regn idag, INTE lappmögel. Nåja. Har halvt-om-halvt bestämt en tur till Ikea idag, med bil om det är dåligt väder. Hoppas hoppas.

Lindasnutt: Jag började innan fyra månader med båda mina barn för de verkade intresserade och det har gått bra. Det kan ju ta en stund innan de vänjer sig och då blir de ännu äldre innan de verkligen äter mer än några smakskedar.

Mirjam: Hoppas att det börjar vända nu.

Therese: Förskolan tyckte att det skulle vara spännande att ha ett möte för pappor och ett för mammor. För att prata genus. {#lang_emotions_undecided} Chrille hade besiktning när det var hans tur. Jag satt där i drygt 1½ timme igår, men blev inte så mycket klokare av det. Vi ska se till individen och inte kön och kläder, men det var väl ingen nyhet. Pratade mycket om riktad reklam och influenser, men jag blev ändå trött på jargongen om att det t ex bara var killar som lekte med lego, att lego själv hade dem som målgrupp och det inte fanns något "tjejigt" och rosa förutom ganska nya Belville. Uma har lekt med lego sedan julen 2008 och älskar det och hon har brandbil och polisbil och liknande, sju figurer varav en är tjej med långt hår utan yrke och resten med uniform. Men vad spelar det för roll? Och det är väl fantasin och leken som ska vara gränslös och se utanför mallarna? Hon leker ju att gosekrokodilen är Stål-Henrik, så allt är väl möjligt?

Ja, jobbet är ju på konsult- och timlönsbasis och de har 7,5-timmes arbetsdag så det uppepå att de inte vill ge samma lön som jag hade sist utan vill ge åtminstone 2 000 kr mindre eller ännu lägre gör att jag inte får ut så många tusenlappar mer när jag jobbar. Dessutom ska jag jobba heltid och kommer hem halv sex som tidigast om jag tar det här jobbet. Alltså måste sambon gå ned i tid och jobba 85% och han får då ett par tusenlappar mindre i lön när jag räknar på det. Så just nu skulle det innebära c:a tusen kronor mer i plånboken efter skatt och så måste jag köpa busskort. Så vi tjänar inte så mycket på det, förutom att jag måste få komma ut och jobba och börja någonstans och till hösten får jag som sagt inte inkomstförsäkringen längre utan schablonersättning från a-kassan på drygt 10 000 kr efter skatt. Så då vill jag ju verkligen inte gå här hemma, även om jag har 300 sådana ersättningsdagar som småbarnsförälder (5 ersättningsdagar i veckan har man, så det blir drygt ett år).

Nu blev det här superlångt. Stackars er. Ska gå och se vad mina barn gör, innan jag smiter in i duschen. Snart dags för den stora påklädningen och lilla promenaden till dagis.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

Godmorgon!

Inatt har jag iallfall fått sova!!! Magnus och G sov på soffan i natt, vilket gav mig hela dubbelsngen för mig själv!!!    Men det behövs, för jag har G hemma hela förmiddagen, fick hämta honom från fsk igår med världens hosta.... bara inte jag får det också nu!!!

Mirjam: Oh, vad sa de på frga doktorn då? Jag har inte haft ngn mer attack, och hoppas att jag slipper!!

Linda: du kan väl prova? Om hon vill ha kommer hon ju att äta, och är hon inte redo så vill hon inte ha.

• Stora syster

Jahadu mirjam, skenet kan bedra!! ;) (vart fick du biffig ifrån??) hahah!!

Flingan, skönt med lite sömn!!!

Utteröga, men kan du inte få styra mer över dina arbetstider så ni kan pussla ihop det så din karl inte behöver gå ner i tid? en som jag alltid anser, kan man så ska man jobba, mer skatt åt folket!!

Idag ska jag med Alex på återbesök efter ögonoperationen, hoppas allt ser bra ut, dock har hon ff ont i huvudet, så jag vet inte om det funkade....

Linda, testa med lite mat om du känner att hon kan va redo, man får ibland sålla lite bland alla råd man får av bvc...

Nä, nu ska jag sätta mig o knåpa ihop barnens schema till dagis o fritis, fick äntligen mitt schema fram till juni igår, så nu kann man planera sitt liv igen... tjohooo!

Svar på tråden järfällatråden 9