• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö

Rut: Nej har inte burit ngt av mina barn på ryggen i sjalen. Hade en elastisk långsjal till Gustav, men när han började bli för stor och tung för den köpte vi ergon. Eller först köpte vi en Patapum, men den funkad einte alls, så vi bytte den mot en ergo, och jag är supernöjd. Den funkade ju inte för A när hon var nyfödd, men nu är den toppen! Enda nackdelen är väl att midjebandet är lite kort, så jag har inte kunnat ha den föräns nu när jag bantat ner mig lite

• Steffi17

GRATTIS 1975 och grattis till pappan och stora systern:)

Har precis kommit hem från ÖF i Barkarby. Idag var vi på "stora" bebisgruppen (från 7 mån) och det tyckte Hans, som fyller 7 nu på mån, var jätteroligt! Att se barn krypa runt, stå och gå sina första steg motiverade honom att lära sig någonting nytt också;) Ska dit igen nästa vecka!

Rutan: förlåt, jag hann inte förbi igår! Eller, jag gick en promenad på fm, när du var på yoga och på em var jag i Kista. Kan komma förbi imorn, om det passar!

Flingan och lillgrodan: badhusdejt låter toppen! Var faktiskt på Jakobsbergs simhall förra mån strax efter lunch och då hade vi den lilla bassängen helt till oss själva, vilket var utmärkt - bara lite tråkigt för H att det inte fanns andra bebisar... Man kanske kan dra dit?

Jag hade också anmäld mig till tjejmiddagen och är ffa med om den bli av!

Eftersom ni pratade mycket om diet och vikt och sånt, måste jag skriva av mig lite här: När jag var i Kista igår, so kom en gammal tant, kickade in i barnvagnen och började prata lite med H. Plötsligt säger hon till honom: "Och du ska snart få syskon också! Det ser jag!" Skrikandes!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vad arg och ledsen jag blev! Visst, jag ligger ffa +12 kg och är redan frustrerad angående detta, men trodde inte att någon skulle vara så säker att jag är GRAVID under min tjock tröja, för att ganska säker måste man ju vara för att säga det högt, eller hur? Sånt är jag iaf... Hursomhelst mådde jag piss och det första jag tänkte på då var: choklad!!! Mitt problem är nämligen att jag tröstäter (och när jag tycker att jag förtjäna en belöning...) så dieter fungerar inte riktigt för mig - det är snarare psykologiskt. Någon som har samma erfarenhet och vet hur man kan komma över tröst-/belöningsätandet??? Vet inte vad jag ska göra...:(

• Matglad

Rut: Du kan låna min ergo ett tag, trikåsjalen funkar inte så bra på ryggen.
    Hoppas det går bra i helgen så att du får sova ordentligt framöver.
    Ska försöka PM:a kontonr när jag hinner.

Flingan
    RutanE
    Matglad
    Lillgrodans mamma
    Lilla T

Vem mer?

Pengar på konto blir bäst.

• MrsMumrik

Steffi och lillgrodan - det verkar bara vara vi kvar så vi kanske ska göra en BVC dejt av middagen?

Steffi - men OH LORD vad klumpiga vissa människor kan vara? Helt otroligt!! Du ser INTE gravid ut!
    Jag hänger nog på nästa torsdag på ÖF i Barkarby! Selma behöver också lite inspiration om krypandet

Matglad - me too!

Rutan - jag ska nog ge mig på ett liknande försök snart. Selma vaknar och vill äta varannan timme hela nätterna nu och det är mer än vad hon gjorde när hon var nyfödd... Det är dags för henne att flytta till egen säng och sova nu, även fast det gör ont i mammahjärtat.

Flingan - spännand! Jag ska också testa det med min Ergo. Det är ju super att ha händerna fria, men ändå kunna konka runt på lillan. Är det inte joxigt att få upp henne själv på ryggen?

• flingansnö

Stefffi: Vad är det för jäkla kommentar!!!!! Herregud!!!!  Ang tröstätandet så känenr jag så väl igen mig.... har inga bra råd att ge egentligen, fast det har blivit lite bättre fö rmig nu, men jag vet inte vad det beror på.... kanske att jag är lite tryggare i mig själv och att jag inte skäller på mig själv när jag väl tröstäter.... jo så är det nog, jag inser nu när jag skriver att jag har ändrat mitt beteende lite. Numera när jag känner behovet av att tröstäta, så tillåter jag mig att göra det, jag säger till mig själv att det är medicin mot ångest, och att jag behöver det där och då. När jag ätit upp, säger jag (högt till mig själv) Nu blir det bra! Nu har du fått det du behövde, nu tar du dig i kragen och går vidare, inget dåligt samvete!!!  Det verkar funka lite iaf.... Sen har jag satt upp andra belöningsmål för mig vad gäller vikten. Jag tänker också att det får ta tid, och att jag inte kan avstå från saker hela livet. Jag äter lchf i  två veckor, det är det jag klarar MAX. Sen kalloribantar jag i en till två veckor, beroende på vad jag klarar av, och sen är det paus och sen börjar jag igen. det går inte så fort, men det går åt rätt håll.

Lina: Det är jättesvårt att få upp dem på ryggen själv i början, med Gustav klarade jag det aldirig, men så var han ju också 18 månader när vi började. Det finns instruktionsfilmer på youtube. Mitt råd är dock att stå över en säng och att inte vara själv de första gångenrna. Nu har jag och A gjort det ngra gånger så det går lite bättre, men jag skulle inte våga göra det ngn annan stans än hemma vid sängen än så länge.  Jag hoppas att det ska sitat till somamren så att jag kan ha med mig henne i ergon när vi typ åker och handlar.

kajsa: Var det inte Tip också?

• lillgrodans mamma
    Rutan: Jo I har tagit flaskan två gånger utan problem å ätit jättebra. Där emellan gick det en vecka och då är flaskan en tuggleksak, men vi ser ljuset i mörkret. Annars har vi gått över till mest amning nu när vi var borta, för att det var praktiskt. Men när vi tar burkmat så äter hon en tredjedels liten burk ungefär men lite trixande och fixande. Det är inget man blir stor å stark på. Men frukpureer är MUMS! Få se nu när vi är hemma igen å får lite bättre rutiner igen.

Mumriksfru: Vi är kanske lite sent ute men tycke absolut vi kan höra om BVC gruppen kan.
  • Lilla
    1975: grattis till Theodore! Gulligt namn! {#emotions_dlg.flower}

Vårruset

Flingan
    RutanE
    Matglad
    Lillgrodans mamma
    Lilla T
    tip
    Mumriksfru

Nu är vi 7 personer. Hur gör vi då? Nån sa att en grupp skulle vara 6 pers har jag för mig. Toppen att du samlar in pengar Kajsa. Häng på nu fler mammor!

Jag hinner inte in här så mycket de dagar jag jobbar. Har lunch nu och har försökt läsa i kapp. Var en del.
  • Lilla

Rut: lycka till i helgen! Vi ska göra detsamma på måndag (då stortjejen är hos farmor och farfar). Kommer bli kämpigt...

• flingansnö

Rut och LillaT: Lycka till med att sluta amma!! Hoppas att det går bra!!

Ang vårruset så stod det på deras sida hur man gjorde när man anmälde sig, men minns det inte nu.

Jag har just varit och lämnat båda barnen hos farmor och farfar, ska strax åka till Sumpan och möta upp magnus, så ska vi ha barnfri kväll!! Blir till att äta gott, dricka vin och kanske gå på bio!   Känns superlyxigt!!!

Svar på tråden järfällatråden 9