• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

EFTERLYSNING!

För några veckor sen så var det nån här i tråden som skrev om kaviarfisk. Man kokade fisken och smulade den och så var det nåt med lök och så bechamelsås med kaviar. Jag skulle behöva receptet (eller beskrivningen) igen.
    Jag är hemma med sjuka barn. Jag äter en klämtoast med skinka och vitlöksost till lunch, barnen vill ha grillkorv och makaroner så då får de det. Ikväll äter vi tacos.
    Bäst just nu: HIMYM
  • Mumu

Smurfan 81! Din latmask, läser du inte tråden !? Det var ju DU som låg bakom receptet jag efterlyste häromdagen! Jag lyckades leta reda på det ändå, tack vare att jag kom ihåg det otroligt roliga namnet på rätten; svinmat . Vi gjorde det igår, mycket noga precis enligt dina instruktioner och jag måste bara tala om att det blev HUR gott som helst! Både jag och sambon åt så vi nästan storknade. Barnen var väl inte helförtjusta, men de gillar ingenting nu när de är sjuka, så. Tummen upp, det här kommer att göras fler gången här hemma!

Idag är jag hemma med sjuka barn (fortfarande, och sjuk själv också för den delen) och sambon är på tjänsteresa och kommer hem sent. Tänkte göra en lyxig lasagne med bacon i köttfärssåsen och massa parmesanost på. Barnen får äta det ikväll och så värmer jag det tills sambon kommer hem och äter tillsammans med honom senare. En god sallad till och kanske ett glas rött? Men det beror på om jag bestämmer mig för att ha rödvin i köttfärsen.
  • Mumu
    Barcelona08 skrev 2010-04-21 16:26:15 följande:
    Fiskpinnar, pulversås och remouladesås (på flaska!) Förstår att ni blir imponerade av de höga ambitionerna inför kvällens middag! =)
    En vanlig onsdag! Vilken lyx !
    Ibland blir det så där. Igår på lunchen blev det så här hemma, eftersom vi är sjuka och inte hade just nåt hemma. Då fick mina barn och jag det kulinariska mästerverket grillkorv, stekt ägg och rostat bröd ! Men det gick ju det också och alla blev mätta.
  • Mumu

Till lunch blir det resterna av lasagnen från igår - den blev otroligt god! Jag gjorde en riktigt stor sats köttfärssås, hackade ner ett paket bacon när jag stekte färsen och löken, sen massor av tomat och så mortlade jag en stor näve torkad rödgul trumpetsvamp som fick koka med i såsen och ge en fin svampsmak. Massor av riven parmesan ovanpå hade jag också. Det var nog en av de bästa lasagner jag nånsin gjort, sambon åt enormt mycket.

Idag står det fullkornsris och viltskavsgryta på menyn, men det är jag inte ett dugg sugen på faktiskt. Problemet är bara att det inte finns så värst mycket annat hemma att laga till. Jo, råvaror som köttfärs, kycklingfilé, fläskkarré och en massa annat, men inte några färskvaror som kan pigga upp och göra en god måltid av råvarorna. Så det kanske blir skav med messmörssås eller så ändå.
  • Mumu

Viltskav, lök, blandad svamp, grädde, lite fraiche, messmör, soja, buljongtärning, salt, peppar, gelé. Kokade ihop till en härlig gryta, mums! Fullkornsris till.

• Mumu

Lunch på stan, avocado- och räksushi. Ikväll är vi barnfria och firar med att gå ut på en av stans bästa krogar och äta !

• Mumu

Fick goda fiskbiffar av sambon, till det haricots verts, en kall sås och kokt potatis.

• Mumu

Gjorde ett recept från senaste Buffétidningen: Bulgogi med currystekt ananas och ris. Mango chutney till och så lite grillad inlagd paprika. Riktigt, riktigt gott blev det, och väldigt simpelt att laga till var det också.

• Mumu

Curry- och paprikaostgratäng med fläskfilé. Ris och sallad till det. Ikväll har vi köpt massa gott snacks och godis och så ska vi bara mysa under en filt i soffan framför inte bara ett avsnitt av Lost, utan så många vi bara orkar titta på.

• Mumu
    Jennifer 060828 skrev 2010-05-01 01:05:46 följande:
    Hur f-a-n får man till en bra oxfilé? Hur gör du? Jag lyckas aldrig! Den blir alltid för seg! Ge mig tips, snälla! och inbakad också?
    Jag tror aldrig jag lyckats göra en bra oxfilé seg. Vi helsteker helst bitar av oxfilé, då blir det tipptopp! Bryner den runt omkring i smör, saltar och pepprar. På riktigt hög värme, så den inte förlorar nån vätska. Den ska bara få fin färg runtom, det handlar om nån minut på varje sida. Sen i med köttermometer och in i ugnen. Ju lägre ugnsvärme, desto bättre resultat, har vi mycket tid så har vi den på 125 grader, men ibland 175. Aldrig högre dock. Vi tar ut filén när den är 58 grader och sveper in den i folie en kvart (eller lite längre funkar också om inte tillbehören är riktigt klara), sen skär vi upp en perfekt rosastekt oxfilé. Vill man ha den helt genomstekt så blir den nog seg, det kan i alla fall inte jag råda bot på.
    Idag äter vi potatisgnocchi med bacon, champinjoner, babyspenat, pinjenötter. Gott, gott! Senare på kvällen tänkte jag göra Torstens låda, en låda med kokta skivade ägg, räkstuvning med dill och tärnat rostat bröd som gått varm i ugnen.
Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25