• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Vi gjorde nån slags grekinspirerad kycklingpanna. Amadinepotatisar i bitar lades i stor form tillsammans med kyckling i stora bitar som jag marinerat i citron, vitlök, timjan, olivolja och kryddor. På med några citronskivor, lite örtolja från fredagens middag och hela oskalade vitlöksklyftor och in i ugnen. När det hade gottat sig en lång stund tog jag ut formen och hade i oliver, soltorkade tomater och fetaost. Och så fick det gå en stund till så fetaosten blev mjuk och fick yta. När jag tog ut formen ringlade jag över den sista örtoljan. Till serverade vi en sallad på ruccola, rödlök och tomat som vi dressade med lite olivolja och balsamvinäger och så hade vi lite färsk basilika också. En lätt kryddad grekisk yoghurt hade vi som sås. Det var jättegott, fräscht och verkligen en känsla av Grekland!

• Mumu

Min mamma och pappa åker bort hela påsken, men innan de åker idag kommer de hit så vi bjuder på brunch. Äggröra, bacon, pancakes med lönnsirap och smör, smoothies, juice, ciabatta och surdegsbröd med olika röror och pålägg, bl.a. det sjukt goda rökta sidfläsket i supertunna skivor som vi köper i delikatessaffären som smälter i munnen... Ska bli trevligt och jättegott!

• Mumu

Vi skulle ha åkt till stugan och ätit påskmiddag med svärföräldrarna, men sonen kräktes imorse, efter många timmars avvaktande och försiktig påfyllnad av magvänlig föda så beslutade vi oss att åka (svärisarna ville jättegärna, de är inte ett dugg rädda för smitta), men hann bara åka fem minuter innan han började kräkas igen. Så vi vände och får fira här hemma istället. När barnen somnat, vilket kommer att bli tidigt, för nu är det feber också, äter vi potatiskaka, biff, sallad och två såser. Kanske en skiva chèvre på surdegsbröd till förrätt.

• Mumu

Idag mår sonen jättebra, maten får stanna kvar och promenad och fika i solen funkade utmärkt. Nyss åt vi en riktig gammal favorit, jättepirog. Vi åt framför tv:n (jätteovanligt här hemma, så barnen tycker det är mysigt) medans vi kollar på en Harry Potter-film som barnen inte sett. Vi har just tagit oss igenom boken med sonen. Nu blir det lite chips också.

• Mumu

Blåbärssoppa, skorpor och te. Vi dog magsjukedöden i söndags natt och har just flutit upp till ytan... Ikväll hade vi lovat barnen tacos (de är friska), så kanske lite bröd och grönsaker då. Tacos lär jag inte klara av.

• Mumu

Blev inga tacos igår, ingen var upplagd för ordentlig mat och dottern fick också en magsjukesläng (nu har vi alla haft det, så nu är det väl över...) igår kväll. Nu är i alla fall alla pigga och hungriga och vill ha tacos ikväll.

• Mumu

I lördags åt vi pocherad torskrygg, palsternackspuré och vitvinssås. Vitt, vitt, vitt! Så vi bröt av det med en väldigtfärgglad sallad i alla fall.

Igår åt vi ryggbiff med svamprisotto och ett örtsmör. Och så ännu en färgglad, och denna gång även fruktig, sallad.

Idag hämtade vi hem mat från Max. Himla gott!

• Mumu

Igår åt vi köttbullar och makaroner och idag kycklingfilé med ris, sallad och sambons fruktiga currysås.

• Mumu

Vi blev barnfria ikväll lite hastigt. Barnen ville sova hos farmor och farfar, så de stannade där efter att vi firat farfars födelsedag. Det betyder en riktigt FET räkmacka med massor av sallad, ägg och hemgjord majonnäs. Och en halvtorr riesling.

• Mumu

Rosépepparrimmad kyckling med fänkålscoleslaw och ugnspotatis. Och ett glas vin till, kanske! Why not!?

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25