Vad ska ni äta i dag 25
Vi var hemma hos vänner och grillade. Kyckling och fläsk, klyftpotatis och grillade grönsaker med pesto, bröd, grillade majskolvar och champinjoner och så några olika såser. Mums!
Vi var hemma hos vänner och grillade. Kyckling och fläsk, klyftpotatis och grillade grönsaker med pesto, bröd, grillade majskolvar och champinjoner och så några olika såser. Mums!
Zuperduperme, vi brukar ha klassiska tacotillbehör till. Eller så äter vi det ännu enklare, med pitabröd, paprika, lök, gräddfil och tacosås. Pulled pork sandwich funkar ju också.
Idag ska vi äta köttfärspannkaka. Jag gör en enkel och ganska söt köttfärssås med riven lök, kryddor, ketchup och crème fraîche. Sen gör jag en tjockpannkaka på bakplåtspapper, rullar in köttfärsen som en rulltårta. Ibland gratinerar jag den med ost på också.
Muscovadogrillad lax med jordgubbssallad.
Igår grillade vi högrevskärna och kyckling, åt med kraschad potatis gratinerad med västerbottenost, grillade grönsaker med pesto och citron. Gottigotti!
Idag vet jag inte riktigt vad det blir. Jag har köpt en grillbricka med olika korvar, kanske blir till att grilla dem. I så fall blir det förskpotatissallad med senapssmak till.
Eller så kanske vi äter nåt helt annat.
Najje, det var en kompis som tipsade. Jättegott var det! Koka färskpotatis och låt svalna. Krascha potatisen (jag tryckte med händerna, annars kan man ta en kötthammare eller krascha mellan skärbrädor). Lägg i en ugnsform, ringla över olivolja, salta och peppra. Om man vill ha nån annan krydda så på med den. En annan kompis hade haft dill på när hon serverade lax till, lät också gott. Kör i ugnen tills kanterna blir knapriga. Sista stunden kan man ha riven ost på om man vill.
Hämtpizza äter vi idag. Jag vill ha en med skinka, tacosås och dressing på, tror jag.
Mycket restaurangmat har det blivit. Onsdag - hela familjen på o'learys, jag åt hamburgare som var saftig och god. Torsdag - åkte till stugan och bjöd sambons familj på helgrillad fläskfilé, kraschad potatis och grillade grönsaker med pesto och citron. Fredag - åt på italiensk landsortsrestaurang (som drivs av italienare som flyttat till Sverige och ut på landet), fick först en delikatesstallrik med specialiteter från Apulien, sedan pasta Bolognese och till slut panna cotta. Lördag - lunchade med bara sambon på havskrog, åt en enorm räkmacka medans barnen åt pasta med sin farmor och farfar i stugan. Nu är vi på väg hem, ikväll blir det bara nåt lätt. Typ... gröt? Eller nåt sånt. Alla är mätta och trötta.
Igår åt vi sen lunch på Furuvik (hamburgare, nachotallrik, kebabtallrik) och på kvällen fikade vi bara lite och mumsade på chips som vi vunnit på parken. Idag blir det nog till att åka och bada så småningom, då tar vi med oss enklast möjliga, mackor och frukt. Ikväll gör vi Flygande Jacob.
Räkmacka!!! *dregglar*