• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • K g
    Hellie skrev 2012-03-04 15:30:29 följande:
    Till k g, det tog mer än 3 månader innan jag kom under 2. Tog lång tid men så hade jag 550tusen hcg när komplett mola upptäcktes i gravidvecka 14. :(

Usch Jag har fortfarande jättesvårt att acceptera att detta sker av slumpen...min kille och jag är 29 och 27 har ett friskt barn sen tidigare och inga tidigare missfall Har läst någon studie om brist på A-vitamin..? Men nä jag vet inte, man kanske söker efter svar man aldrig kommer att få.
    Av den lilla information som finns att hitta på internet verkar det ju vara rena slumpen, men man får känslan av att det är ett relativt outforskat område ändå. Får väl lita på att det inte är något som ligger hos föräldrarna eftersom det ändå är ovanligt att det händer fler gånger än en. Jättehögt hcg du hade! Tur att det ser bra ut nu i alla fall, hoppas det fortsätter så.

Är nyss hemkommen från en nära vän som fått bebis för tre dagar sedan. Är så himla glad för deras skull, men gud så jag önskar att allt hade gått bra för oss och att jag haft en bebis i magen nu. Längtar ju efter en sån där liten godbit! Som tidigast blir det augusti som vi får försöka igen och det känns så långt borta nu. En hel sommar emellan..  
  • Yelem

Någon som fått andra problem efter Molan?
    Mitt levervärde var tydligen måttligt förhöjt nu....? Beror säkert inte på det men man blir ju nojjig...

• Frel80

Kg: jo tack jag hade oxå svårt att acceptera att jag skulle ha haft "tur"  när jag "bara" fick en partiell mola men nu har jag (tror jag) lagt det bakom och jag focuserar på andra saker, nämligen att vara så fit som möjligt den dag jag åter får tillåtelse att få barn, jag är av naturen tämligen rund så det kommer ju att underlätta både tillkomst graviditet och möjligen ankomst... men naturligtvis har jag vissa stunder då och då när jag dippar brådjupt.... i augusti får vi börja igen om allt går som det ska...

Anonym (kommer igen) : tack, jo jag har pratat med min gynläkare om hur det ligger till i vårt län...
    och självklart kommer vi vänta tiden ut men man ville ju helst inte... jag kan däremot inte säga att jag tyckte graviditeten var jobbig för jag kände i stort sätt ingenting vilket var anledningen till att jag fattade misstankar och proppsade på ett ultraljud...   

Jag är nu nere på 10 i hcg värde och läkaren är minst sagt hoppful,l är det så att jag "bara" måste ner under 5 så ser det ju väldigt hoppfullt ut... jag ska på nästa kontroll nästa onsdag och jag är redan nervös...       

Tack till alla som delar med sig av sina med och motgångar, det är så värdefullt att se att man inte är så ensam som man ibland tror...   

• K g

Idag är det 8 veckor sedan skrapningen och jag var och lämnade prov. Hoppades men trodde inte riktigt att det skulle sjunkit till under 5 som är nollvärde här hos oss. Mycket riktigt, det låg på 11. Fan vad trist det är att behöva vänta ännu längre. Mellan 9-12 månader sa min läkare, beroende på hur snabbt det nollas nu. Hur går det för er andra?

• K g

Nytt prov lämnat idag och värdet låg på 6. Satan då, jag som hoppats att det skulle vara nollat nu. Får vänta med besked om hur länge vi måste vänta. Skit.

• Anonym

jippie, nu tycker de att jag ska vänta med att bli gravid till tidigast ett år efter skrapning...
    Hur har ni andra fått göra??? varför ska jag vänta???  jag hade ju  bara en en partiell mola och mina värden var nere under 5 på sju veckor... ändå tycker dem att jag ska vänta... JAG VILL INTE VÄNTA!!!!!!!!

*SUCK* va hade ni andra gjort????... det står ju överallt att det är 6 månader som gäller...vid gynnsamma förutsättningar...      

t o m Karolinska föreskriver att vänta i 6 månader.... inget om att man "bör" vänta i ett år...

jag blir så ledsen!!!    

• Giraffmamman

Skriver ni fortfarande i den här tråden?
    Är så himla svårt att hitta info om mola, fick för några dagar till mig att de misstänker parteill mola efter ett ma i vecka 12.
    Känner att jag behöver prata av mig.
    Kan jag göra det här?

• K g

Det skrivs inte jättemycket, men några inlägg trillar in då och då. Prata gärna av dig här, jag lär hänga kvar ett tag i alla fall eftersom jag har lång tid kvar innan "friskförklaringen" från min kompletta mola i februari. När ska du få svar på proverna? Håller alla tummar för att det inte var en mola.

• Wimlan

De upptäckte partiell mola för ett och ett halvt år sen, jag var i v 11. Var över 40 och har vissa komplikationer som gör det näst intill omöjligt för mig att bli gravid. När jag fick 6 månaders graviditetsförbud trodde jag verkligen att det var kört... Att det aldrig skulle bli något levande barn men nu är jag gravid i vecka 31 och allt ser jättefint ut. Jag var verkligen helt förkrossad för ett år sen och jag vill bara säga att under kan ske, ge inte upp och lycka till alla som kämpar!

• Anonym (Kommer igen)

Hej alla!
    Som vanligt är det tråkigt att se att fler drabbas att denna skit, men alla nya är så klart varmt välkomna hit. Här finns många med olika erfarenheter som kan dela med sig. Att inte så många skriver är nog för att de som varit med på denna tråd ett tag kanske gått vidare mot nya mål. Men jag läser så ofta jag ser att nån varit in o skrivit och svarar gärna på det jag kan. Så skriv gärna av er här!!!

Svar på tråden Mola/Druvbörd